Nykyinen ajopyöräni Aprilia Pegaso

Tämän Aprilia Pegaso 650 Strada pyörän hankin 25.03.2014 korvaamaan tuota Honda CB500 Twin'in myynnistä aiheutunutta ajopyörän puutetta. Se uutena ostamani Honda oli minulle aivan erinomainen kulkupeli vuodesta 2002 vuoteen 2013, jolloin myin sen. Ajelin sillä kaiken kaikkiaan 54600km ilman minkäänlaisia ongelmia, lukuunottamatta takuuseen vaihdettua viallista takahaarukkaa vuonna 2003. Huollot siihen tein itse, ja mielestäni turhat huoltotoimet jätin ihan omaan arvoonsa. Tämän pyörän myynti johtui lähinnä siitä, että pyörieni talvisäilytyspaikan vuokrasopimusta ei enää uusittu, joten menin hädissäni myymään seitsemän kuukauden aikana viisi pyörääni, kolme Honda Benly C92 mallia, yhden Honda Benly CS92 mallin, ja sitten tämän varsinaisen ajopyöräni Honda CB500 Twin'in. Sitä ei tosin olisi enää tarvinnut tilanpuutteen takia myydä, mutta kun olin jo ehtinyt luvata, niin...

Kaksi Honda klassikkoa vielä talliin jäi, mutta se varsinaisen ajopyörän paikka jäi vuonna 2013 täyttämättä. Etsintöjä asian suhteen tein jo syksyllä 2013, mutta mitään sopivaa ei löytynyt. Vuodenvaihteessa 2014 olin jo päättänyt ostaa Honda Transalpin, ja kauppaakin oli jo aika pitkälle käyty. Kuitenkin pyörän paino, korkeus, ja hintakin hieman arvelutti. Rahaa ei ollut rajattomasti käytössä, enkä halunnut tehdä velkaa.

Tammikuussa Jyväskylän rompetorireissulla sain sitten vinkin tällaisesta Aprilian Pegaso Stradasta. Pyörä on kevyempi, matalampi, ja käytettynä huomattavasti halvempi, kuin himoitsemani Transalp. Ongelmana oli vaan se, ettei se ollut Honda. Kuinka "Hondamies" voi ostaa muun kuin Hondan? No, olihan minulla silti vielä kaksi Hondaa. Tämä Pegaso oli myynnissä Kouvolassa, joten oli aika helppo käydä sitä tutkimassa ja sovittelemassa itseään sen mittoihin. Ja niinpä sitten ostin tämän Pegason.
Tässä tuo Pegasoni sitten on kaupan rivistössä Yamaha XT660:n vierellä. Konehan noissa on sama, moottorin kopat ja niiden tekstit vaan on erilaiset. Kauppa on jo rahalla vahvistettu, ja peilissä roikkuu lappu "ostettu". Pyörässä on lisävarusteina tuo takalaukku, johon mahtuu kaksi kypärää ja hanskat, todella tarpeellinen keskiseisontatuki, sekä Aprilian alkuperäisvaraosana saatava tuulisuoja, josta on kyllä ainakin minun mittaiselleni kuskille pelkkää haittaa ilmavirran pyörteilyn takia. Otinkin sen melko pian pois, ja pyörteily kypärän korkeudella väheni huomattavasti. Mutta tuollaisena Pegason hain 25.03.2014. Mittarissa oli silloin 1680km, mutta käytetty mikä käytetty. Ajokauteni alkoi siitä sitten samantien, ja viiden kilometrin kotiinajomatkasta mittariin kertyi 115 kilometriä.
25.03.2014. No niin, nyt on Pegaso haettu kotitalliin, ja samalla tuli lyhyt koeajokin ajettua. Eli suoraan mutkankautta kotiin, 115km. Pikkasen kylmä tuli matkalla, etenkin käsiin, kun en ollut oikein varautunut siihen, että innostuisin ihan oikeaa koeajolenkkiä ajelemaan. Mukavalta ajelu silti tuntui, ja pyöräkin vaikutti ihan kivalta ajettavalta. Jatkossa ne "kivuudet" sitten kesän mittaan oikeasti selviävät, mutta ainakin tämän ekan lenkin perusteella olen aika toiveikas.
20.04.2014. Tämä on ensimmäinen ajelulla ottamani kuva Pegasosta. Kevät on jo aika pitkällä, vaikka ruoho ei olekaan vielä vihreää eikä lehtipuissa ole lehtiä. Tuossa vaiheessa alkuperäinen tuulisuoja on jo poistettu käytöstä, ja kokeilun alla ovat nyt nuo ohjaustankoon kiinnitetyt peltiset "ilmanohjaimet", joiden päällä tuo kypäräni on. Lisäksi tuossa näkyy tuo etulokasuojan jatkeeksi tekemäni muovinen "roiskeläppä". Myös taakse tein "roiskesuojan" estämään veden ja kuran roiskumista takapyörältä suoraan noille jousituksen linkuille. Tässä vaiheessa matkamittarissa oli 4129km.
Monenlaisia kokeiluja ja virityksiä on kesän aikana tämän ajokäytökseltään varsin "kulmikkaan" moottorin takia tehty, mutta laitanpa tähän nyt ensimmäiseksi tämän "imuilman jäähdyttämiseksi" tekemäni kokeilun. Kuvassa on tekemäni "lämpöpelti" moottorin ja ilmanputsarin kotelon väliin, jonka tarkoitus on estää koneen jäähdytyksessä lämmenneen ilmavirtauksen pääsy suoraan ilmanputsarin kotelon etuosaan, jolloin kotelo pysyy viileämpänä ja imuilman lämpötila-anturi lähettää ECU:lle hieman alhaisemman lämpötilatiedon. Tähän käytetään aikalailla yleisesti myös anturin johtoon sarjaan kytkettyä säätövastusta, mutta en ole sitä kokeillut, kun pitäisi ottaa pensatankki pois, ennenkuin pääsee helposti piuhoihin käsiksi. No, tuo "alupelti" nyt on hieman nuhruisen näköinen, koska on ollut kauan sitten käytössä karting autoni pohjapeltinä.
Tässä vielä toinenkin "lämpöpelti" samaan tarkoitukseen. Tällä eristetään ilmanputsarin kotelo pakoputkien suoralta lämpösäteilyltä. Tuo pelti on taivutettu tuonne pakoputkien taakse, ja on noin 7mm:n etäisyydellä sekä putkista että putsarin kotelosta, ja kiinnitetty molempien putkien klemmareiden hieman ylipitkien pulttien päihin. Näiden kahden "lämpöpellin" vaikutus imuilman lämpöanturin elektroniselle moottorin säätöyksikölle lähettämään lämpötilatietoon on noin 2-3 astetta vähemmän, kuin ilman noita "peltejä". Eli päästönormien takia laihalla käyvän koneen polttoaineseos hieman rikastuu. Nämä toimivat tehokkaimmin verkkaisessa taajama-ajossa kesähelteillä, mutta maantieajossa sekä alle +10 asteen lämpötiloissa ne eivät sitten vaikuta enää juuri lainkaan. Lisäksi tuossa kuvassa näkyvät myös tuolla ilmanputsarikotelon sisällä nuo tuohon "snorkkeliin" askartelemani alumiiniset jatkotötteröt, jotka korvaavat pyörän ensimmäisen omistajan katkaiseman "snorkkelin pätkän". Ohoh, onpas tuo pyörä muuten aika likainen, salamavalo se näköjään paljastaa kaiken.
Kesän mittaan tuli myöskin puuhasteltua ajelemisten lomassa tuollaisen tuulisuoja- ja ilmanohjain kokeilun parissa. Välillä oli kyllä aivan liian kuuma ajella tuollaisen "muovilevyn" takana, ja se piti ottaa joksikin aikaa kokonaan pois, ja sitten helteiden helpotettua taas jatkettiin. Muutama erilainen versio aiheesta tuli tehtyä ja testattua, ja tuo tuossa kuvassa oleva on niistä parhaiten toimiva. Ylimääräiset kohinat, pärinät, ja tärinät kypärän kohdalla ovat lähes täysin poissa, ja jos minkäänlaista sivutuulta etuviistosta ei ole, niin ajo on todella mukavan hiljaista ilman korvatulppiakin.
29.09.2014. Käytiin tänään Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä ajelulla, ettei jää viimetippaan. Ajeltiin ensin kahville Vuolenkosken kesäkahvilaan, josta aikamme turistuamme jatkettiin Uudenkylän kautta Artjärvelle, sieltä Elimäelle, ja sieltä sitten jatkettiin edelleen matkaa Susikosken kuppilaan toisille kahveille. Olin taas unohtanut kameran kotiin, mutta Papalla tietenkin oli kamera taskussa, joten ei hätää. Tuon kuvan meistä otti Vuolenkoskella Papan kameralla Itellan kaveri, joka oli kahvilassa ruokatuntiaan viettämässä. Saattoi olla vaikka se kuuluisa "Postimies-Pate", en tiedä, mutta motoristimiehiä kuitenkin. Ja kun kahveet siellä Susikoskella oli ryystetty, niin ajeltiin sitten kotiin. Kiva reissu oli, kiitokset vaan Papalle, ja kuvanotosta "Patelle".
30.09-01.10.2014. Tehtiinpä Kähkösen Jupen kanssa pieni ajeluretki Savo-Karjalaan, tosin ajojärjestys oli toisinpäin. "Kutosta" pitkin ajeltiin ensin Särkisalmelle, jossa oli ensimmäinen etappimme tankkauksen, kahvistelun ja jaloittelun merkeissä. Kuvan otin Särkisalmen ABC:n pihalta tauon jälkeen, märkää oli jo tähänkin mennessä, ja sama "peli" jatkui. Seuraava etappi oli Liperin Ylämyllyllä, jossa käytiin morjestamassa tuttua klassikkoajoneuvoharrastajaa, pitkä sana, mutta mahtuu tuohon kuitenkin. Matkalla oli pari "kommellusta", mutta en kehtaa ruveta kertomaan, kukaan ei usko kuitenkaan, kun ei kuvia ehditty ottaa, liikennettä oli kuitenkin senverran. Ylämyllyltä jatkettiin sitten parin tunnin turinoinnin ja evästelyn jälkeen Kuopioon nuorimman tyttäreni luokse viettämään iltaa, ruokailemaan ja yöpymään.
Tässä toisessa kuvassa yö on nukuttu ja heräilty kaikessa rauhassa, ja nyt ollaan lähdössä Siilinjärvelle "aamupalalle", kun tyttäreni ei ole Siilinjärvellä vielä käynyt vaikka onkin jo nelisen vuotta Kuopiossa asunut. Melko tarkat 50-kilsaa sinne eestaas tuli, eikä ketään meistä suuremmin palellut, vaikka yöllä lienee ollutkin lievää pakkasta. Jotta tämä juttu ei jatkuisi loputtomiin, niin "palautimme" tyttäreni takaisin kotiin, ja me Jupen kanssa ajeltiin sitten kommelluksitta muutamien "mutkateiden" kautta kotiin. Hieno retki, minulle tuli Aprilian mittariin 797km, Jupen Kawan mittariin tuli varmaankin viitisenkymmentä kilsaa enemmän, Anjalassa asti kun asuu.
14.10.2014. Ajokausi tällä pyörällä päättyi tänään, eli huomenna on ensimmäinen seisontapäivä vakuutuksen suhteen. Vakuutuspäiviä tuli laskujeni mukaan 204, jona aikana mittarilukemaksi tuli 20042km. Kun ensimmäinen omistaja ehti ajaa mittariin 1680km, niin omaksi ekan kesän ajosaldoksi saadaan 18362km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista "vakuutuspäivää" kohti tuli ajeltua melko tasan 90km. Ja koska vaimoni oli kyydissä noin 6000km, niin noin joka kolmas ajokilometri tuli ajeltua "kakspäällä".

Ajellessahan kertyy kulujakin. Polttoainekulujen ja vakuutusten jälkeen kolmenneksi suurin menoerä olivat renkaat. Molemmat menivät uusiksi jo ennen puolta kesää, takarengas kesti mittarilukemaan 7803, jolloin teräslanka alkoi jo pilkottaa kumin läpi. Eturengas meni vaihtoon mittarilukemalla 10836, kovin huonossa kunnossa oli jo sekin. Noiden Pirelli Diablojen tilalle tuli Michelin Pilot Road 3:set eteen ja taakse, ja ne ovat pyörässä edelleen. Lisäksi tuli öljy- ja suodatinkuluja kymppitonnin huollon takia, ja ihan ylimääräinen rahanmeno varastettujen virta- ja takalaukun avainten hankinnasta. Ketjuja rasvailin Ekokemin uusiotuotanto teräketjuöljyä hammasharjalla levitellen. On halpaa ja näyttää toimivan. Sitten on vielä tuo tuulisuojakokeilu, jossa kului tarvikkeisiin nelisenkymppiä. Tulos on kuitenkin aika hyvä, vaikkakaan ei järin kaunis.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on sitten "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä eka ajokesäni tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kilometrejä tuli siis 18362, ja kun bensaa ostin ja poltin 711,83 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,88 litraa/100km, ja kun se 98E bensa maksoi 1194,52 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi tulee 1,678 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,07 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, renkaat, ja ne kaikki nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 2151,58 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,12 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Tuossa laskelmassa on mukana jo ostamani talven aikana tehtävän 20000km:n huollon öljyt ja öljyn- ja ilmansuodatin. Nyt vaan vietetään se talvi ensin, ja keväällä sitten taas jatketaan ajeluita.

Ajelukausi 2015

16.04.2015. Tänään aloitin tämän vuoden ajelut, vaikka ilma oli aika viileä ja välillä sataa tihuttikin. Kelistä johtuen ajomatka jäi hieman lyhyeksi, ainoastaan 83km tuli mittariin, mutta oli kuitenkin pakko päästä jo vähän ajelemaan.

Pyörähän oli jo talvella huollettu ja valmiina ajoon. Talven aikana tuo imupuolen lämpötila kuitenkin vaivasi niin useasti mieltä, että istutin tuohon ohjaustankoon tuollaisen sisä-/ulkotila lämpömittarin, jonka toivoin sitten kertovan, millaista lämpötilatietoa tuolta ilmanputsarin sisältä ulkoilman lämpötilaan verrattuna ECUlle lähtee. Noiden mittarin näyttöjen poikkeama oli talven aikana kirjahyllyssä ulkoanturi mittarin vieressä maksimissaan 0,3 astetta. Tuossa tallikuvassa ulkoanturi on lähes 30cm alempana ilmanputsarin kotelossa, joten alempana olevan viileämmän ilman vaikutus näkyy tuossa selkeästi.

No niin, sitten ajoon. Poistin sen isomman "lämpöpellin" putsarikotelon edestä saadakseni hieman vertailuarvoja, ja tulihan niitä. Ajoin tuon 83 kilsaa valtatietä pitkin ulkolämpötilan vaihdellessa paikasta ja kosteudesta riippuen 6:n ja 8:n asteen välillä. Yllätys kuitenkin oli putsarikotelon sisällä, lämpötila vaihteli välillä 14-16 astetta, eli keskimäärin 8 astetta enemmän kuin "sarvessa". Aika paljon jo näilläkin keleillä, saati sitten kesähelteillä. Tarkastin levähdyspaikalla pyörän diagnostiikalla myös ECUlle menevän "virallisen" lämpötilatiedon, joka oli 2 astetta yli noiden mittarilukemien. Paikallaan ollessa ennen ajoon lähtöä ECUtieto oli sama, kuin mittarin lukema. Seuraavalle ajokerralle laitan etupellin paikalleen ja tilkitsen tankin takaosan ja putsarikotelon välin hillitsemään mielestäni liiallista imuilman esilämmitystä.

17.04.2015. Tänään ajelin 169km, enkä osunut sateeseen, muuten keli oli ihan eilispäivän toisinto. Mittarinäytöt olivat suurin piirtein samat vaikka etupelti oli nyt paikallaan, eli lämpimän ilman pääsyä ilmanputsariin estelty. Ainoa muutos oli se, että kun pysähdyin levähdykselle, niin lämpötila ei enää alkanut koneen sammuttamisen jälkeen kohoamaan putsarikotelon sisällä, ja "virallinen" lämpötilatieto pysyi nyt samana, kun mittarin näyttämä, eli 2 astetta vähemmän kuin eilen. Aika erikoinen juttu taas pohdiskeltavaksi.
05.05.2015. Ajellaan nyt kuitenkin välillä, kyllä nuo lämpötila-asiat sitten ajallaan varmaankin selkiävät. Kävin eilen Pohjois-Karjalassa muutamia Honda Benly asioita selventelemässä, ja ajaa köröttelin sieltä sitten iltapäivän mittaan tyttäreni luo Kuopioon. Tänään sitten käytiin pienellä ajelulenkillä Kuopion ympäristössä tytärtäni keväisin vaivaavaa pyöräkuumetta alentamassa (tai nostamassa). Ehkä se pyöräkuume kuitenkin hieman aleni, oli nimittäin aika viileää. Tässä odotellaan tuota kuvan oikeasta reunasta tulevaa Puutossalmen keltaista lossia. Ylityksen jälkeen matka jatkui, ja kun 99km oli Aprilian "tripissä" oltiinkin jo takaisin Niiralassa. Parin kahvikupin jälkeen aloitin kotimatkan ja kotona Kouvolassa olin melko tarkkaan klo 17,30. Koko retkelle tuli mittaa kaikkiaan 844km, enkä edes kastunut kertaakaan.
06.05.2015. Kevättä alkaa selvästi olla jo ilmassa, lehtipuut alkavat pukkaamaan lehtiä ja ruohikossakin alkaa jo näkyä kesän vihreyttä. Moottoripyöriäkin on näkynyt maanteillä jo jonkin aikaa. Itse aloitin omat ajeluni 16.04, mutta nyt tuli kamerakin mukaan extempore ajelulle, joten tässä on yksi levähdykseltä ottamani kuva. Vähän reilut 2000km on tähän mennessä tullut köröteltyä ja nythän kelit alkavatkin vasta muuttua kunnon ajokeleiksi, joten tästä tämä vaan jatkuu.
16.05.2015. Tänään aamulla oli niin kaunis ilma, että oli ihan pakko käväistä pienellä lauantai-aamun ajelulla. Lähdin pohjoisen suuntaan ajellen vastapäivään tämän suur-Kouvolan reunamilla, kunnes päädyin tänne Iittiin. Kamerakin oli mukana, joten nyt tuli tämä Apriliakin ikuistettua tässä Virran sillan parkissa. Tästä jatkoin Kausalan ja Elimäen kautta Inkeroisiin, josta sitten suunta pohjoiseen ja kotiin. Mittariin kertyi 161km.
28.05.2015. Tänä aamuna silmät avatessani oli taas niin kaunis ilma, että heti ekan kahvikupin jälkeen oli soiteltava Kähkösen Jupelle, liekkö hällä olisi mitään erityisen tärkeää ohjelmaa suunniteltuna päivän varalle. Ei ollut mitään erityisempää ennen kuutta, joten ajelua ehdotin. Jupe tiesi tälläisen paikan tuolla Pyhtään sivussa, joten ajelimme sinne. Sieltä löytyikin sitten todella hieno kokoelma Italialaisia kaksipyöräisiä ja traktoreita, ja lisäksi vielä Renault merkkinen "kanttikertaa hoppa", eli siis auto. Sisäänpääsymaksuakaan ei peritty, joten sekin sopi oikein hyvin omaan "nuukuusajatteluuni". Aikamme sitten oteltiin kuvia hienoista vehkeistä, kunnes oli ruvettava jatkamaan taas matkaa, että ehditään kotiin ennenkuin "rouvat pääsee töistä". Ihan suoraan ei kotiin ajeltu, pikkasen mutkaa tehtiin. Tosi kiva reissu, mittariin kertyi reilut 200km.
13.06.2015. Pistäydyin tänään MP-museolla Lahdessa, kun lähettelivät sieltä sähköpostia, että Ducatien esittelyä olisi tälle päivälle luvassa. Kun sääennustekin lupaili "harvinaista herkkua, eli lämmintä ja poutaa", niin läksin ajelemaan. Eipä silti, olen ajellut tänä keväänä liki 6000km ennen tätä päivää huonommillakin ennusteilla, joten kyllä tämä sitä "herkkua" taisi tosiaankin olla. Tuo kuva on museon parkista, jossa Pegasoni on saanut vierelleen "Möhkö-Kawan" ja Triumphin, muuten suurin osa paikalla olleista pyöristä oli tietenkin Ducateja. Museon "terassilta" löytyi myös kolme tuttua Kouvolalaista motoristia, Ducatimiehiä kaikki. Kahvikupin verran siinä jutusteltiin, sitten he lähtivät ajelemaan kotiinpäin. Itse jäin vielä hetkeksi ihmettelemään paikalla ollutta kalustoa ja rompetoria ennen kotiinlähtöä. No juu, täytynee tunnustaa, että en ajellut tuonne Lahteen, enkä sieltä poiskaan sitä ihan suorinta ajoreittiä, joten alkukesän ajosaldokseni tämän ajeluni päättyessä tuli 6247km.
15.07.2015. Käytiin tänään vaimoni kanssa ajelulla, suunnaten ensin vanhaa tietä Haminaan, sieltä museotietä pitkin Virojoelle, jossa otettiin pikkasen lisää bensaa tankkiin. Sieltä sitten Vaalimaan kautta Ylämaalle josta otin tuon kuvan, kun on niin komeat bensamittarit. Kahvit juotiin siinä samalla ja kun vaimo sai kyllikseen korukivien katselusta, niin sitten jatkettiin Lappenrannan kautta Imatralle tarkoituksena jatkaa sieltä Ruokolahden ja Puumalan kautta Mikkeliin, josta sitten takaisin kotiin. Matka tyssäsi kuitenkin Ruokolahden tienhaaraan, jossa tienpinta alkoi muuttua vähän turhan märäksi, vaikka tänään ei ennusteen mukaan pitänyt sataa. Kun ei haluttu kastua, palattiin Lappeenrantaan ja käytiin satamassa katselemassa hiekkaveistoksia. Sieltä jatkettiin Taipalsaaren, Savitaipaleen, Tuohikotin ja Valkealan kautta kotiin. Ihan mukava ajelureissu, Aprilian trippiin tuli 385km. Tämän ajelun jälkeen on tullut tänä kesänä ajeltua 9723km.
16.07.2015. Ajateltiin vaimon kanssa ajella vähän tänäänkin, mutta eipä suostunut Aprilia lähtemään käyntiin. Se on tehnyt sen pari kertaa aiemminkin, mutta on kuitenkin hetken päästä lähtenyt. Nyt ei, joten päätinkin alkaa tutkia asiaa tarkemmin ja tehdä nyt samalla 30000km:n huollon, kun se on parinsadan kilsan päästä kuitenkin ajankohtainen. Lampunkoppa mittaristoineen ja tankki on purattava pois, että pääsee edes näkemään venttiilikopat ja pakopuolella on lisäksi jäähdytintä siirrettävä, että mahtuu myös tekemään jotain. No, pakoventtiilien kopasta puuttui yksi pultti, oli vaan kolmella kiinni. On se pultti siellä tehtaalta tullessa jäljistä päätellen ollut, mutta eipä ollut enää. Imupuolella on tuosta venttiilikopan yläpuolella rungossa olevasta korvakkeesta irroitettava tilanpuutteen takia MAP-sensori, muuten ei oikein mahdu venttiilien säätöjä tekemään. Ja kuinka ollakkaan, tuon sensorin kiinnityspulteista toinen oli kierretty "vikajengalle" kiinnityskorvaan. Onneksi sain korvakkeen kierteen korjattua kierretapilla, joten uusi pultti vaan, niin homma on taas hanskassa. Säädöt venttiileissä olivat puoliksi kohdallaan, eli vasen pako ja oikea imu olivat ok, kun taas oikean paon ja vasemman imun välyksiä oli pienennettävä, ne olivat aika reilusti tehtaan antamien raja-arvojen ulkopuolella. Siinä puuhastellessa tuli taas kerran mieleen, miksi en käytä noiden myyjäliikkeiden korjaamopalveluja. Huomenna vaihdan sitten öljyt ja suodattimen ja teen ehkä vielä jotain muutakin tarpeellista. Se käynnistymättömyys muuten taitaa johtua bensapumpusta. Ennen huollon aloitusta napautin tallissa pari kertaa ruuvimeisselin kahvalla tankin alle pumpun pohjaan, ja heti lähti napista käyntiin. Sitä täytyy tutkiskella sitten tämän huollon valmistumisen jälkeen.
18.07.2015. Nyt on huolto pääosin tehty, ainoastaan ilmansuodatin on enää paineilmalla puhaltelematta, kun unohdin tehdä sen eilen. Teen sen sitten kasailuvaiheessa. Tänään irroitin tuon bensapumpun tankista, ja hieman yllätyin, kun tyhjentelin tuota polttoainesuodatinta. Tuo oranssissa muovikaukalossa oleva neste on suodattimen "IN"-puolelta valuttelemaani bensiiniä. Noista suodattimen päätykuvista huomaa myös, että "IN"-reikä on ihan mustaksi värjäytynyt ja letkuliitoskin on jo hieman vuotanut, kun taas tuo "OUT"-puoli on lähes puhdas. Ja kun tankki on sisältä puhdas ja siellä ollut polttoainekin on aivan puhtaan näköistä, enkä oikein jaksa uskoa kenenkään myyneen missään vaiheessa noin likaista bensiiniä, niin eiköhän ala olla jo viime hetket uusia tuo bensapumppu sekä suodatin.
12.08.2015. Nyt on sitten vihdoinkin saatu uusi bensapumppu ja -suodatin. Nuo kun tungen tuonne tankin sisään, niin sitten pitäisi taas pelata. Ja ainakin käyntiin lähti, kun kokeilin saatuani nuo paikalleen ja johdot ja letkut kiinni. Vähän jäi hommat vielä kesken, mutta huomenna kun saan homman valmiiksi, niin sitten pääsen jo ihan oikeasti tien päälle kokeilemaan, jos vaan keli sallii. Pyörä on ollut "telakalla" jo 28 päivää, joten alkaa olla jo ajamattomuudesta johtuvia "vieroitusoireita". Mutta huomenna toivon mukaan taas pääsee...
18.08.2015. Pääsihän sitä. Pyörä on pelannut moitteettomasti pumpunvaihdon jälkeen ja kilometrejä on tullut mittariin kuluneina kuutena päivänä 1802. Tai no, bensatankin kannen avaava solenoidi alkoi toissapäivänä temppuilemaan, eli ei jokakerta vedä, kun pitäisi kansi saada auki tankkausta varten. Tuntuu olevan liittimessä hieman kehno kosketus, mutta en jaksanut ruveta sitä vielä kovin syvällisesti tutkimaan, kun nyt vaan ajeluttaa ja sen korkin saa auki "ilman sähköäkin". Tuon kuvan nappasin tänään, kun ajellessani vanhaa valtatietä Mäntsälästä Lahteen päin huomasin tuon auton. Sitä oli ihan pakko pysähtyä ihailemaan. Kattorakenteet huopaa ja aaltopeltiä, ja seinien laudoitus kiinnitetty ristipääruuveilla. Oli siellä seassa kyllä jonkin verran Torx-kantaisiakin. Komea on peli, ja onneksi oli kamerakin nyt matkassa mukana.
20.08.2015. Tänään oli taas se päivä kesästä, kun käytiin Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä ajelulla. Köröteltiin Iitin kautta kahville Vuolenkosken kesäkahvilaan, eli siihen samaan kahvistelupaikkaan kuin viime kesänäkin. Nyt ei sitä "Postimies-Patea" näkynyt kuvaa ottamaan, mutta kun meillä molemmilla oli kamerat mukana, niin pärjäiltiin hyvin ilmankin ja kuvat tuli otettua. Aimo tovi meni kahvia nautiskellessa ja turistessa kaikenlaisista maailmaa parantavista asioista. Parin kupposen jälkeen sitten sonnustauduttiin Jaalan ja Selänpään kautta takaisin kotiin. Oli mukava ajelu, lämmintä ja paistetta riitti taivaan täydeltä, loppumatkasta jo lähes haitaksi asti, mutta eihän lämmin luita riko kuten sanotaan. Aprilian mittariin tuli 114km.
25.08.2015. Käväisin eilen ja tänään ajelemassa Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa. Niitä entisiä Honda Benlyjäni pistäydyin katsomassa eilissä päivänä, ja samalla toimitin pari unohtunutta asiaakin pyörien nykyiselle omistajalle. Parin tunnin turinoiden jälkeen jatkoin matkaa Kuopioon tyttäreni luo iltaa viettämään ja yöpymään. Yläkuva on levähdyspaikalta Kiteen kieppeillä, kun tuli pakollinen reilun puolen tunnin tauko. Tukkirekka ja henkilöauto olivat ajaneet noin puolen kilometrin päässä rajun nokkakolarin, ja kaikki liikenne oli sitten seisoksissa molempiin suuntiin onnettomuusajoneuvojen raivauksen ajan. Sen henkilöauton kuljettaja oli kuulemma menehtynyt välittömästi. Näytti olevan aika rumaa jälkeä, kun sitten päästiin ajamaan siitä ohi. Ikävä juttu.
Tänään sitten käytiin tyttären kanssa ajelulla. Suuntana oli Juankoski, kun ei olla kumpikaan siellä ennen käyty. Siinä samalla tuli ikuistettua myös tuo Juice Leskisen muistomerkki siinä ihan Juankosken keskustassa. Hetki siinä oiottiin jäseniä ja lähdettiin sitten ajelemaan takaisin Kuopion suuntaan. Koukattiin kuitenkin vielä Vehmersalmen kautta, kun ilmakin oli niin hieno, vaikkakin vähän turhan lämmin. Tämän mukavan ajelulenkin pituudeksi tuli varmaankin reilut 170km, ihan tarkkaa lukemaa en tullut katsoneeksi. Kahvikupillisen ja parin voileivän verran huilailtuani läksin sitten köröttelemään kotia kohti. Tästä koko retkestä kertyi Aprilian trippiin 965km.
12.09.2015. Käytiin tänään vaimon kanssa ottamassa uusiksi se heinäkuun puolivälissä sateen takia hieman typistynyt päiväajelu. Ajeltiin ensin Haminaan, sieltä museotietä pitkin Virojoelle, jossa otettiin taas pikkasen lisää bensaa. Sieltä Vaalimaan kautta Ylämaalle Korupirttiin kahville, niinkuin silloin aiemminkin. Sieltä jatkettiin Lappenrannan, Imatran, Ruokolahden ja Puumalan kautta Mikkeliin, jossa taas tankkaus. Kotiin ajeltiin vielä Mäntyharjun kautta, ettei tarvinnut sitä aivan suoraa valtatietä pitkin körötellä. Tänään ei sääennusteen mukaan pitänyt sataa, eikä satanutkaan, ajokeli oli vallan mainio. Vaimo ehti nappaamaan tuollaisen kuvan, kun oltiin jäseniä oikomassa Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon rajalla. Mukava kokopäivän ajelureissu, nyt Aprilian trippiin kertyi 448km. Tämän ajelun jälkeen on tullut tänä kesänä ajeltua kaikkiaan 15987km.
25.09.2015. Ajelukauteni tältä vuodelta päättyikin jo tänään, kun eilen onnistuin venähdyttämään nilkkani, ja tyttäreni vietyä minut tänään aamulla "puolipakolla" sairaalaan tutkittavaksi niin siellä selvisi, että joku jalkapöydän luu olikin murtunut. Kun siihen luuhun kiinnittyy joku jännekin, niin vaihtoehtoina tarjottiin joko heti puukkoa ja kipsiin, tai sitten kokeillaan ensin pelkällä kipsillä ja kontrollin jälkeen neljän viikon päästä otetaan tuo eka vaihtoehto käyttöön, jos ei paraneminen ole edistynyt toivotulla tavalla. Valittiin tuo vaihtoehto kaksi.

Eipä tässä onneksi kovin montaa ajelupäivää hukkaan mennyt, ensimmäinen seisontapäivä vakuutuksen suhteen olisi jokatapauksessa ollut 01.10. Noita vakuutuspäiviä oli tänä vuonna 168, eli siis 36 vähemmän kuin viime vuonna, ja pyörän ollessa vielä heinä-elokuussa 28 päivää "telakalla" odotellen sitä uutta bensapumppua, niin nuo ajokilometritkin jäivät nyt hieman viime vuotisia vähäisemmiksi. Lopulliseksi mittarilukemaksi tuli nyt 37656km, ja siitä vähennettynä tuo viime kesän lukema 20042km, niin tämän kesän ajosaldoksi saadaan 17614km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista "vakuutuspäivää" kohti tuli ajeltua vähän vajaa 105km. Ja koska vaimoni oli kyydissä noin 4000km, niin reilusti joka viides ajokilometri tuli ajeltua "kakspäällä".

Ajellessahan kertyy kulujakin. Polttoainekulut olivat suurin, toiseksi nousi huollot ja korjaukset, ja kolmanneksi putosi vakuutukset. Molemmat renkaat menivät uusiksi tänäkin kesänä, takarenkaalla ajelin 15400km, jolloin se Michelin Pilot Road 3 vaihtui Pilot Road 2:ksi. Eturenkaalla ajoin 22578km, vaihto samanlaiseen Michelin Pilot Road 3:een. Lisäksi tuli öljy- ja suodatinkuluja 30000km:n huollon takia, ja hieman yllättäen polttoainepumpun takia, se kesti 29765km. Tilalle tuli Vespan pumppu, joka istuu suoraan alkuperäisen paikalle, ja tuntuu toimivan ihan hyvin Pegasossa. Akunkin ostin kesän aikana. Ketjut ja rattaat vaihdoin 32127km ajettuina, ja niiden rasvailua jatkan edelleen Ekokemin uusiotuotanto teräketjuöljyä hammasharjalla levitellen. Sitten vielä joitakin nippeleitä ja nappeleita, niin siinähän se.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on sitten "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä toka ajokesäni tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kilometrejä tuli siis 17614, ja kun bensaa ostin ja poltin 691,12 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,92 litraa/100km, ja kun se 98E bensa maksoi 1095,30 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi tulee 1,585 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,06 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, renkaat, ja ne kaikki nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 2180,96 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,12 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Tuossa laskelmassa on mukana jo ostamani ensi kesänä tulevan 40000km:n huollon öljynsuodatin. Nyt hoidellaan tuo jalka kuntoon ja vietetään talvi ensin. Keväällä sitten taas jatketaan ajeluja.

Ajelukausi 2016

30.03.2016. Kun tuo viime syksy ja oikeastaan melkein koko talvikin meni sattuneesta syystä lähes "tupahommissa", niin aloinkin sitten jo hyvissä ajoin piirustelemaan kaaria ja ympyröitä toteuttaakseni nyt vihdoinkin jo toissa keväänä ajatuksissa pyörineen takajousituksen muutoksen, jonka tarkoituksena on madaltaa pyörän korkeutta noin 25mm, että molemmat jalat ylettäisivät kunnolla yhtäaikaa maahan. Niitä ympyröitä ja kaariahan syntyikin sitten runsain määrin, kunnes lopulta päätin kokeilla ensin noin 15mm:n madalluksella. Teoria alkoi olla jo selvä, mutta mekaaninen työvaihe ei vaan ottanut onnistuakseen kyynärsauvojen kanssa. Ja sitten alkoi laiskottaa enkä saanut pariin kuukauteen mitään aikaiseksi. Vasta maaliskuussa ennen jalkani uutta "avausta" sain vihdoinkin tehtyä ensimmäiset versiot jousituksen kolmiopaloista lähes maalausta vaille valmiiksi. Ei ehkä ole vaikea arvata, että nuo vasemmanpuoleiset ovat Aprilian originaalit. Noista omistani puuttuu vielä kevennysreiät, mutta eivät ne liene niin tarpeelliset, että viitsin niitä ruveta enää porailemaan. Kevennys lienee kuitenkin vain joitakin kymmeniä grammoja levyä kohden. Tästäpä tämän vuoden 2016 ajelukauden voisi sitten varmaankin katsoa alkavaksi, vaikka ajelemaan en ihan heti vielä pääsekään.
16.04.2016. No nyt on tämän vuoden ajelukausi oikein ajamallakin aloitettu. Ilma oli tänään niin hieno, että oli jo ihan pakko lähteä kokeilemaan. Vaikka alkumatkasta oli hieman viileää, iltapäivän puolella lämpenikin jo ihan mukavasti. Missään vaiheessa ei kuitenkaan palellut, vaikka matkan varrella lähestulkoon kaikki järvet olivat vielä jäässä, kuten tuo pyörän takana näkyvä Vuohijärvikin. Kun pyöräkin toimi moitteettomasti, niin oli todella mukava ajokauden aloitus.

Kuvassa "häämöttävät" nyt nuo uudet takajousituksen "madalluspalat", jotka siis pudottavat pyörän peräpäätä 15mm alaspäin. Keulasta laskin putkia läpi jo toissa kesänä tuon 15mm, joten korkeuden pitäisi nyt siis olla etu- ja takapään suhteen "tasapainossa". Kolme pykälää jousen esijännityksen säätöä, niin takajousitus alkoikin tuntua jo aika hyvältä ainakin näin yhden henkilön kuormalla. Taidan tehdä vielä toisetkin palat, mutta 20mm:n madalluksella. Aika näyttää. Tämän ekan ajelun pituudeksi tuli 264km.
01.05.2016. Tämän vuoden ajokausi on jo parisen viikkoa sitten avattu. Vappujelu on minulta kuitenkin jäänyt parina vuonna niin sää- kuin muistakin syistä väliin. Tänä vuonna ei jäänyt, sillä nyt ollaan vappuajelulla. Ajelin aamupäivän puolella Anjalaan jossa lyöttäydyin Jupen ja Paulin matkaan, ja nyt ollaan pysähdytty Loviisan satamaan kahvihetkeä varten. Kuvassa "pojat" poseeraavat pyörien vieressä. Kun ilmakin oli nyt todella hyvä, niin kahvien jälkeen jatkettiin matkaa mutkateitä pitkin Isnäsin kautta Porvooseen ja sieltä Koskenkylän ja Elimäen kautta Anjalaan, josta sitten jatkoin yksin takaisin kotiin Kouvolaan. Hieno vappuajelu, minulla tuli Aprilian trippiin 296km.
24.05.2016. Kun tapasin tänään Pappa-Jokisen ollessani aamulla asioilla kaupungissa, niin päätettiin käydä ajelemassa kesän ensimmäinen yhteinen ajolenkki nyt, ettei jää hyvä ilma aivan käyttämättä. Ajeltiin Korian ja Elimäen kautta pikkuteitä Uuteenkylään, ja sieltä sitten kahville Vuolenkosken kesäkahvilaan, siihen ihan samaan kahvistelupaikkaan kuin viimekin kesänä. Tuo kuva tuli napattua Uudenkylän ja Vuolenkosken välillä, kun pidettiin tuossa puiden varjossa pientä taukoa. Siellä kahvilassa kahveja nautiskellessamme Niirasen Pekkakin ilmoittautui puhelimitse porukkaan, ja ilmestyikin sitten pienen hetken päästä paikanpäälle. Parin kupposen jälkeen sonnustauduttiin kolmisin Kimolan ja Iitin kautta takaisin kotiin. Oli mukava ajelu, lämmintä ja paistetta riitti todellakin taivaan täydeltä. Mittariinkin tuli reilut 160km.
14.06.2016. Tänään kävästiin Niirasen Pekan kanssa moottoripyörillä kaunista ilmaa hyödyntämässä. Ajeltiin mutkaisia oikoteitä Keltakankaalta Kannusjärven kautta Miehikkälään ja sieltä Virojoelle, josta päästiin Museotielle. Kuvan otin tauolta, eli kävin tuossa vaiheessa puskassa. Tästä sitten Haminaan kahville, jonka jälkeen ajeltiin Haminan vanhaa tietä takaisin Kouvolaan. Ilma oli koko matkan tuollaista auringon paistetta, kuten tuossa kuvassakin. Tosi hyvä retki, Aprilian trippiin tuli tasan 192km.
23.06.2016. Ajelin toissapäivänä Mäntyharjun, Hirvensalmen, Kangasniemen ja Pieksämäen kautta Leppävirralle, josta sitten vitostien yli Heinäveden reitille. Sitä pitkin kymmenkunta kilsaa, josta sitten vasemmalle Vehmersalmen tielle. Räsälän kohdilta taas vasemmalle Kuopion suuntaan Puutossalmentietä, lossiylityksen jälkeen vanhalle vitostielle jota pitkin loppumatka tyttäreni luo Kuopioon.

Eilen sitten kävästiin tyttäreni kanssa ajelulla. Kohteena oli Pohjois-Karjalan puoli, jonne lähdettiin samaa reittiä jota edellisenä päivänä tulin Kuopioon. Vehmersalmentien eteläpäässä käännyttiin kuitenkin vasemmalle Heinävedentielle jota pitkin köröteltiin Liperin ja Ylämyllyn kautta erästä kaveria morjestamaan. Turinatuokion ja kahvien jälkeen ajeltiin paluumatkan aluksi Marjalan ABC:lle tankkaamaan, ja jatkettiin siitä sitten Kuopiontietä kuvassa olevalle Tuusniemen kunnan Joensuun puoleisella rajalla olevalle levähdyspaikalle. Vaihdoin siinä lähi- ja kaukovalon polttimot keskenään, kun muutamat vastaantulijat olivat jo vilkutelleet meille valojansa. Hetki siinä oiottiin jäseniä ja otin tuon kuvan, ja jatkettiin sitten Kuopioon. Tälle mukavalle ajelulenkille tuli mittaa 327km. Huilailtuani tyttäreni luona kahvikupillisen ja voileivän verran lähdin sitten ajelemaan kotia kohti. Tästä koko retkestä kertyi Aprilian trippiin kaikkiaan 991km.
27.07.2016. Tänään tuli Apriliaan ensimmäiset 50000km täyteen, joten oli pakko pysähtyä ottamaan mittarista kuva. Olisi pitänyt vaihtaa kameraan lyhyempi putki, mutta kun oli niin kuuma, niin en jaksanut. Otin tuon näpäyksen parin metrin päästä kypärä päässä, ja tuollainenhan siitä sitten tuli. Kyllähän se 50000 tuolla mittarissa jotenkuten näkyy. Tuohon lukemaan kun ajelen vielä 1680 kilsaa lisää, niin sitten olen ihan itsekin ajanut tällä pyörällä 50000km. Tämän ajelun jälkeen on tullut tänä kesänä ajeltua kaikkiaan 12562km.
08.08.2016. Tänään sitten tuli Aprilian mittariin se 1680:n kilsan lisäys täyteen, joten olen juuri itse ajanut pyörälläni 50000km. Tästä jatketaan, ja seuraava etappi lienee sitten se satatuhatta. Saa nähdä, pääsenkö sinne asti. Laitanpa tähän nyt kuitenkin pikaisen yhteenvedon pyörän kuluista ensimmäisten 50000km:n ajalta, tai oikeastaan 50101km:n, kun tästä kotiin ajellessa tuli mittariin vielä 101 kilsaa lisää.

98-bensaa olen ostanut 1937,85 litraa, ja siitä maksanut 3077,98 euroa. Vakuutuksista olen maksanut 1299,58 euroa. Korjaukset ja kulutusosat, plus nippelit ja nappelit kaikkineen 1387,82 euroa. Nuo kaikki yhdessä tekevät yhteensä 5765,38 euroa. Ja tästähän sitten saadaankin pikaisella laskutoimituksella, että pyöräni kulutus on 3,89 litraa sadalla, sen polttoainekulut ovat 6,1 senttiä kilometri, korjaus ja ylläpito 2,8 senttiä kilometri, ja kaikki yhdessä 11,5 senttiä kilometri. Noin ollaan tultu tähän asti, mutta kuinkahan mahtaa jatkua? Se nähtäneen sitten taas viidenkymmenen tuhannen kilsan päästä.
17.09.2016. Ajelin eilen syys-ajelun tyttäreni luo Kuopioon. Viileätä alkaa tosiaan jo olla, kun useamman tunnin istuu pyörän päällä lämpötilan ollessa noin 10 astetta, eikä auringonpaisteesta ole tietoakaan. Tänään sitten käväistiin pienellä ajelulenkillä Kuopion ympäristössä, eli ajeltiin "Vehmersalmen lenkki", tällä kertaa "myötäpäivään". Tässä odotellaan tuota Puutossalmen lossia. Ylityksen jälkeen matka jatkui ja pian oltiinkin takaisin Niiralassa. Mittaa tälle ajelulle tuli 100km. Sitten välipalaksi karjalanpiirakka, jonka jälkeen aloitin kotimatkan takaisin Kouvolaan. Aurinkokin pilkahteli jo muutamaan otteeseen loppumatkasta. Pituutta koko retkelleni kertyi Aprilian tripin mukaan 797km. Tämän ajelun jälkeen on tullut tänä kesänä ajeltua kaikkiaan 19519km.
02.10.2016. Käytiin tänään vaimon kanssa ajelemassa todennäköisesti tämän kesän viimeinen yhteinen päiväajelu. Alkaa olla jo ihan tosissaan aika viileätä, emmekä kumpikaan nauti täysillä tästä hommasta, jos palelee. Tänään ei sääennusteen mukaan pitänyt sataa ja lämpötilankin povailtiin olevan selvästi yli kymmenen astetta. Ajokeli olikin ajankohtaan nähden vallan mainio. Pistäydyin tuossa "puskassa", ja sainpa ottaa vaimostani ja pyörästä tuollaisen kuvankin. Tämä oli syysviileästä huolimatta yksi mukavimpia ajelujamme tänä kesänä, kilometrejäkin kertyi 227km.
03.10.2016. Ajelukauteni tältä vuodelta päätin tänään. Noita vakuutuspäiviä oli tänä vuonna 175, siis 7 enemmän kuin viime vuonna, ja noita ajokilometrejäkin tuli runsaasti viimevuotisia enemmän. Lopulliseksi mittarilukemaksi tuli nyt 59333km, ja siitä kun vähennetään tuo viime kesän lukema 37656km, niin tämän kesän ajosaldoksi saadaan 21677km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista "vakuutuspäivää" kohti tuli ajeltua vähän yli 123km. Ja koska vaimoni istui kyydissä 7138km, ja tyttärenikin 427km, niin reilusti joka kolmas ajokilometri tuli ajeltua "kakspäällä".

Ajellessahan kertyy kulujakin. Polttoainekulut olivat se suurin, toisena oli edelleen huollot ja korjaukset, ja niukasti kolmantena oli vakuutukset. Tänä kesänä ostin kaksi takarengasta ja yhden eturenkaan. Sillä viime kesänä ostetulla Michelin Pilot Road 2:lla ajelin 16516km, ja tänä kesänä ostamallani samanlaisella 16218km. Tämän sitten vaihdoin kokeeksi hieman edullisempaan Michelin Pilot Street Radialiin. Michelin Pilot Road 3 eturenkaalla ajoin 20566km, jonka tilalle tuli edellämainituista syistä Michelin Pilot Street Radial. Lisäksi tuli öljy- ja suodatinkuluja 40000 ja 50000km:n huoltojen takia, sitten vielä joitakin nippeleitä ja nappeleita, niin siinähän se taas on.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on taas "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä kolmas ajokesä tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kilometrejä tuli siis 21677, ja kun bensaa ostin ja poltin 817,75 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,77 litraa/100km, ja kun se 98E bensa maksoi 1199,34 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi tulee 1,467 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,06 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, renkaat, ja ne kaikki nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 2069,31 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,10 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Tuossa laskelmassa on mukana jo ostamani talven aikana tehtävän 60000km:n huollon öljyt ja öljynsuodatin. Nyt vietetään talvi ensin ja tehdään huoltoja, ja keväällä sitten taas jatketaan ajeluja.

Ajelukausi 2017

14.02.2017. Hyvää ystävänpäivää kaikille! Monilla motoristeilla kuulemma alkaa ajokausi MP-messuilla käynnistä ja jotkut toiset ajelee läpi talven. Itse en enää tarkene talvella ajella, mutta nuorena kyllä tuli ajeltua ympäri vuoden. No ne MP-messut on nyt takanapäin vaikka en siellä käynytkään, ja kun tuo hallituksen kaavailema moottoripyöräverokin näyttäisi jäävän ainakin toistaiseksi toteutumatta, niin päätin aloittaa tämän oman "50-vuotta vaihtelevan aktiivista puuhastelua moottoripyörien ja moottoripyöräilyn parissa" juhlavuoteni nyt toteuttamalla aluksi Apriliaan 60000km:n huollon. Tästäpä tämän vuoden 2017 ajelukauden voisi sitten varmaankin katsoa alkavaksi, vaikka ajelemaan ei ihan heti vielä pääsekään. Valmiina alan kuitenkin olla, tuo huolto tuli jo tehtyä. Öljyt ja kaikki suodattimet on vaihdettu ja venttiilit säädetty tai oikeastaan ne tuli vaan tarkastettua, kun olivat ihan kohdallaan edellisen säädön jäljiltä. Pientä sievistelyä toki on vielä vähän jäljellä, mutta parin päivän varoajalla olen kyllä valmis maantielle. Minua kevään tulo ei ihan helposti pääse tänä vuonna yllättämään.
28.04.2017. No nyt on tämänkin vuoden ajelukausi oikein ajamalla aloitettu. Tuo tämän vuoden eka ajelukuva on otettu samassa paikassa kuin viime vuonnakin, Vuohijärven veneenlaskupaikalla. Tuota ohutta jäätäkin on suunnilleen saman verran kuin viimevuonnakin eli "silmänkantamattomiin", vaikka tämä kuva on otettu 12 päivää myöhemmin. Viileästä ilmasta huolimatta missään vaiheessa ei kuitenkaan ihan varsinaisesti palellut, ja kun pyöräkin kaikista talven aikana tekemistäni huoltotoimista huolimatta toimi täysin moitteettomasti, niin olipa taas todella mukava ajokauden aloitus.

Pyörä on lähes viime vuoden jäljiltä, uutta on ainoastaan talvella tekemäni uudet takajousituksen "madalluspalat", jotka pudottavat pyörän peräpäätä nyt 20mm alaspäin. Lisäksi värkkäsin keulaan 9mm:n holkit ja laskin putkia läpi saman verran. Nyt ylettävät jo molemmat kantapäätkin yhtä aikaa maahan. Jousen esijännityksen säädön pidin ennallaan, kun takajousitus tuntui jo valmiiksi aika hyvältä ainakin näin yhden henkilön kuormalla. Ja kun keulakaan ei tuntunut jousien kiristyksestä huolimatta "pompottavan", niin näillä mennään kesään. Tämän ekan ajelun pituudeksi tuli 216km.
01.05.2017. Käväistiin tänään vaimon kanssa vappuajelulla, joka oli samalla myös meidän tämän kesän ensimmäinen yhteinen ajelumme. Tänään ei sääennusteen mukaan pitänyt sataa lainkaan ja lämpötilaksikin oli povailtu selkeästi yli kymmenen astetta. Keli olikin varsin mainio, pyörän lämpömittari seikkaili koko ajelun ajan 11 ja 14 asteen välillä, ja lähes koko ajan paistoi aurinko. Tämä oli ihan mukava aloitusajelu tälle kesälle, kilometrejäkin kertyi mittariin 232.
13.05.2017. Niirasen Pekka soitteli eilen alkuillasta nähneensä ilmoituksen tämän vuoden Susikoskipäräyksestä netissä, ja kyseli lähdenkö mukaan. Ajelu olisi tänään. En ollut oikein innostunut viileän sääennusteen takia, mutta kun aamulla keli näytti ikkunasta katsottuna varsin hyvältä, niin päätin sitten kuitenkin lähteä. Porukkaakin näytti tulleen paikalle varsin runsaasti, ja ajelun jälkeen olin kuulevinani kuulutuksesta, että yli viisisataa pyörää olisi ollut ajelussa mukana. Pekka nappasi tuon kuvan tuosta Honda lippikseen sonnustautuneesta Aprilia kuskista juuri kun ollaan palattu takaisin Susikoskelle, ja toiveikkaina lähdössä tutkimaan onko hernerokkaa vielä jäljellä. Olihan sitä. Oikein mukava ajelu.
24.06.2017. Juhannuspäivän ajelu. Lähdin ajelemaan ilman mitään varsinaista päämäärää ja päädyin Tuohikotin ja Savitaipaleen kautta Taipalsaarelle Telkkälän vanhalle kaivokselle. Tuttu paikka niiltä ajoilta, kun meidän perheessä vielä harrastettiin laitesukellusta. Tuo louhos on mitoiltaan tuosta vekkoaidan takaa tuonne vastarannan kalliolle reilut 50 metriä pitkä ja leveyttä lienee arviolta reilut sata metriä. Kaivos on aikaa sitten täyttynyt vedellä. Tuossa kuvan vasemmassa laidassa vedenpinnan alla häämöttää ruskeana kaivoksen ajoväylän alku. Se kiertää myötäpäivään laskeutuen tuon vastapuolen kallion alle noin 18 metrin syvyyteen, jossa on kaivostunnelin alku joka on tukittu. Tuosta ajoväylän alun reunalta on lähes pystysuora pudotus alas noin 34 metrin syvyyteen. Suurin syvyys on muistaakseni 38 metriä ja löytyy yhdestä pohjalla olevasta kuopasta. Vesi on sinertävän vihertävää ja kohtalaisen kirkasta, joten näkyvyyttä syvemmälläkin on aika mukavasti. Hyvä sukelluspaikka, en tosin tiedä saako tuolla enää nykyään sukeltaa. Tosin tuo koivuihin viritetty "pyykkinaru" antaisi ymmärtää, että sukelluskäyttöä kaivoksella saattaa vielä olla.
23.07.2017. Käytiin tänään vaimon kanssa ajelemassa "Saimaata ympäri", kun Kouvolaan ja Kymenlaaksoon yleensäkin oli jonkin sääennusteen mukaan povailtu sadetta ja raekuuroja, ja kun ihan uutta takarengastakin oli lähes pakko päästä koeajamaan. Ajeltiin siis sinnepäin, missä taivas näytti sinisemmältä. Kameraa en ottanut huonon sääennusteen takia mukaan, mutta vaimo pääsi nappamaan kuitenkin tuon kuvan puhelimellaan, kun olin juuri tulossa rantakaislikosta pissiltä. Paikka on muuten ihan sama kuin 12.09.2015, mutta vaan levityksellä toisella puolen tietä. Oli taas mukava kokopäivän ajelureissu, eikä vettä tai rakeita tullut koko matkalla, sää oli mitä parhain. Ennuste oli taas niitä, joille Poudan Pekkakin olisi nauranut ihan katketakseen. Aprilian trippiin kertyi 415km. Tämän ajelun jälkeen on tullut tänä kesänä ajeltua kaikkiaan 10995km.
11.08.2017. Tänään oli aika lämmin päivä, ehkä jopa turhankin lämmin. Kävin silti ajelemassa ettei sitten jälkeenpäin kaduta, jos en käynytkään. Ajaa köröttelin Voikkaan, Heinolan, Pääsinniemen, Kalkkisten, Pulkkilanharjun ja Vääksyn kautta Vesivehmaan lentokentälle. Halusin nähdä ja ottaa kuvan Migistä kerran vielä, niitähän aikoinaan silloin tällöin pistäytyi vierailulla Utissakin. Tuon koneen tunnus oli MG-131. Nopea kone tuo Mig taisi olla, ja jylinät oli aina mahtavat, kun nousivat poislähtiessä. Noiden nopeiden koneiden lähtö- ja laskureitti kulkee melkeinpä meidän talon yli. En saa Hornettien lähdöstä läheskään samanlaisia "väreitä", kuin noista Migeistä aina sain.

Alakuvassa lienee sitä vanhaa Utin kalustoa. En muista enää tuonkaan kopterin tyyppiä, mutta noita pörräsi Kouvolan ilmatilassa aikoinaan harvase päivä. Nuo korvattiin sillä "NH-jotain" kopterimallilla, ja tänäpäivänä niitä kuulee paljon harvemmin kuin silloin ennen. Olisiko valtion budjetti tässäkin kohtaa "säästöliekillä". No kuitenkin, kävin tänäänkin ajelemassa ja Aprilian trippiin kertyi nyt 255km. Tämän ajelun jälkeen olen tänä kesänä ajellut kaikkiaan 14282km.
29.08.2017. Ajelin eilen loppukesän ajelun tyttäreni luo Kuopioon. Sääthän ovat olleet varsin epävakaisia, ja viileältäkin alkaa taas jo tuntua, etenkin kun useamman tunnin istuu pyörän päällä lämpötilan ollessa noin 10 astetta. Ensin ajelin Joensuuhun hoitamaan erään asian, ja sieltä iltapäivän puolella Kuopioon. Tänään oli hieman lämpimämpää ja käväistiin pienellä ajelulenkillä Kuopion ympäristössä. Ajeltiin ensin Siilinjärvelle ja sieltä käännyttiin Pielaveden suuntaan. Ennen Maaninkaa käännyttiin vasemmalle Puronkosken suuntaan, josta matkaa jatkettiin pikkuteitä pitkin Kuopioon, ja pian oltiinkin taas takaisin Niiralassa. Tuon kuvan nappasin hieman Hirvilahden jälkeen, kun pidettiin pieni tauko. Mittaa tälle ajelulle tuli 124km. Huonontuneen sääennusteen takia pikaiseksi välipalaksi pari Ruispuikulaa ja kuppi kahvia, jonka jälkeen aloitin kotimatkan takaisin Kouvolaan. Suunnittelemani mutkatiereitinkin vaihdoin nopeimpaan, joten ajelinkin valtateitä pitkin. En kastunut, mutta puoli tuntia kotiintulon jälkeen Kouvolassakin alkoi sataa. Pituutta koko retkelleni kertyi Aprilian tripin mukaan 908km. Oikein hyvä ajelu alkumatkan pienestä viileydestä huolimatta.
05.09.2017. Käväisin tänään ajelemassa pikku lenkin, kun meidän talossa alkoi puisteluparvekkeiden remontti. Jokaisen rappukäytävän parvekkeet purataan ja tilalle rakennetaan uudet. Tämä aiheuttaa sen, että rapunviereisten autotallien käyttö rajoittuu työn aikana melkoisesti, ja ainakin joksikin aikaa kokonaan. Ja meidän talli on tietenkin rapun vieressä. Tänään pystyttivät rakennustelineet, ja huomenna kuulemma alkaa purkutyö ja tallin ovien eteen tuodaan purkurojuille lava. Saa nähdä pääseekö talliin lavan ohi ollenkaan, ja jos pääsee niin saako pyörän ulos ja sisään. Jos ei, niin on jopa mahdollista, että tämä oli tämän kesän viimeinen ajeluni. Nimittäin noita ilmojakin on ennusteltu aika kosteiksi ainakin joksikin aikaa enkä liiemmälti kaipaa enää sadeajokokemusta, kun en tänä kesänä ole kastunut ihan märäksi asti vielä kertaakaan. Saa nähdä mitä nuo säät tuovat tullessaan ja kuinka kauan tuo remppa tulee kestämään.

Tuon kuvan otin Pulkkilanharjulta. Hiljaista on. Pituutta ajelulle kertyi tuon puun alla häämöttävän Apriliani tripin mukaan 227km. Oikein hyvä ajelu oli taas, ja jos tämä todellakin jää kesän viimeiseksi, niin ajokilsoja tuli kaikkiaan 18014km. Mutta aika näyttää mitä lähitulevaisuudessa tuleman pitää...
25.09.2017. Eipä jäänyt kesän viimeiseksi. Purkurojujen lava poistui yhdestoista päivä, ja heti kävästiin vaimon kanssa ajelulla. Viisi kertaa sen jälkeen sää on suosinut ja tämä tämänpäiväinen on siis jo kuudes. Pappa-Jokisen kanssa käytiin ajelemassa se kesän "perinteinen" yhteinen ajelulenkki nyt, ettei jää ihan viimetippaan eikä hyvä ilma käyttämättä. Alkumatkasta oli kylläkin paikoitellen niin kylmiä notkelmia ja pimentopaikkoja, että alkoi jo sormia palelemaan. Niinpä päätettiin ajella aukeampia reittejä Susikosken kuppilalle kahville, ja odotella hetken, että ilma hieman lämpenisi. Tuo kuva tuli napattua juuri Susikoskelle tultua, aurinko se vaan paistaa mutta sormia palelee. Siellä kahvilassa kahveja nautiskellessa pohdiskeltiin puolisentoista tuntia kaiken maailman tärkeitä asioita, ja loppukevennyksenä sitten vielä tätä nykyisen liikennekäyttäytymisen järjettömyyttäkin. Vaan eihän me Papan kanssa sillekään mitään mahdeta. Mutta olipahan taas mukava ajelu, auringonpaistetta riitti todellakin taivaan täydeltä, ja kahvistelun jälkeen sitä lämmintäkin. Pegason mittariinkin tuli 160km.
29.09.2017. Käväisin tänään ajelemassa pienen lenkin tämän kesän päätökseksi. Alkaa olla jo ihan tosissaan varsin viileätä, alkumatkasta mittari näytti alimman lukeman 4,5 astetta ja korkein oli 7,6. Muuten keli oli aivan kelvollinen pilvipouta, vaikka joissakin paikoissa oli tienpinta kuitenkin yön kasteesta vielä märkä. Köröttelin maisemia katsellen maaseudulla tankkia tyhjemmäksi ja kun bensan määrä vajeni sopivaksi, palasin sitten takaisin kotiin. Tuossa kuvassa Pegaso odottelee tallin oven edessä varmaan jo kärsimättömänä pääsyä talveksi tallin lämpöön hyvin palvellun kesän jälkeen.
Ajelukauteni tältä vuodelta päätin tähän. Noita vakuutuspäiviä oli tänä vuonna 155, eli siis 20 vähemmän kuin viime vuonna, joten noita ajokilometrejäkin tuli viimevuotisia vähemmän. Lopulliseksi mittarilukemaksi tuli nyt 79384km, ja siitä kun vähennetään tuo viime kesän lukema 59333km, niin tämän kesän ajosaldoksi saadaan 20051km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista "vakuutuspäivää" kohti tuli ajeltua vähän yli 129km. Ja koska vaimoni istui kyydissä 7614km, ja tyttärenikin 338km, niin reilusti joka kolmas ajokilometri tuli taas ajeltua "kakspäällä".

Ajellessahan kertyy kulujakin. Polttoainekulut olivat se suurin, toisena olivat edelleen huollot ja korjaukset, ja niukasti kolmantena oli vakuutukset. Tänä kesänä ostin yhden takarenkaan ja yhden eturenkaan. Sillä viime kesänä ostetulla Michelin Pilot Street Radial takakumilla ajelin 13976km, ja etukumilla 17653km. Kilometrimäärät jäivät nyt hieman pienemmiksi, mutta kilsan hinta näillä halvemmilla "Misukoilla" on minulle edullisempi, joten tilasin tilalle samanlaiset. Lisäksi tuli öljy- ja suodatinkuluja 60000 ja 70000km:n huoltojen takia, sitten vielä joitakin nippeleitä ja nappeleita, niin siinähän se taas on.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on taas "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä neljäs ajokesä tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kilometrejä tuli siis 20051, ja kun bensaa ostin ja poltin 743,45 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,71 litraa/100km, ja kun se 98E bensa maksoi 1104,41 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi tulee 1,486 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,06 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, renkaat, ja ne kaikki nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 1788,78 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,09 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Tuossa laskelmassa on mukana jo ostamani talven aikana tehtävän 80000km:n huollon öljyt. Nyt vaan vietetään talvi ensin ja tehdään huoltoja, ja keväällä sitten taas jatketaan ajeluja.

Ajelukausi 2018

15.03.2018. Vaikka olenkin jo talven aikana tehnyt Apriliaan 80000km:n huollon, niin tämän vuoden 2018 ajelukauden voisi sitten varmaankin katsoa nyt alkavaksi, vaikka ajelemaan en ihan heti vielä pääsekään. Innostuin nimittäin eilen rakentelemaan tuohon sivujalkaan uutta "läpyskää" tuon keväällä 2016 tekemäni alumiinisen tilalle. Reiän teko tuohon oli varsin työläs toimenpide, mutta näin sain palan "juntattua" juuri haluamaani asentoon jalan ollessa vielä pyörässä kiinni. Tänään irroitin jalan ja kävin hitsauttamassa sen valmiiksi. Pienet sievistelyt vielä ja maalia pintaan, niin saan sen jo iltapäivällä paikalleen. Tuo alumiininen ruuvikiinnitteinen toimi muuten vallan hyvin nelisenkymmentä tuhatta kilometriä, mutta antaa hiljalleen periksi eli taipuu, kuten kuvasta voi nähdä. Tämä lattarautainen varmaan kestänee pyörän elinkaaren loppuun. No niin, nyt vaan odottelen lumien sulamista, kaikki tarpeellinen on ajeluita varten tehty.
03.05.2018. Nyt on tämän vuoden ajelukausi ajamallakin aloitettu. Tuo eka ajelukuva on otettu Paistjärven tuntumassa Voikoskelta Heinolaan menevän tien varrellla. Ilma ei lämmennyt matkan edistyessä ihan toivomallani tavalla joten tienpinta pysyi aika kosteana etenkin kun tuota luntakin löytyi tienvarsilta vielä aika runsaasti. Tuossa kuvan taustalla olevassa lammessa oli vielä jäätäkin tuolla oikealla rannalla, mutta se ei näy tuossa kuvassa. Ilma oli aika viileä, mutta siitä huolimatta missään vaiheessa ei kuitenkaan varsinaisesti palellut. Kun pyörä kaikista talven aikana tekemistäni huoltotoimista huolimatta toimi täysin moitteettomasti, niin olihan tämä ihan mukava ajokauden aloitus. Tämän ekan ajelun pituudeksi tuli 256km.
06.05.2018. Tänään oli aamusta alkaen niin hieno ilma, että tätä päivää voisin jo melkein sanoa kesän ensimmäiseksi päiväksi. Niinpä sitten kaiveltiin esille vaimonkin ajovehkeet ja lähdettiin ajelemaan ilman mitään sen kummempaa suunnitelmaa, kunhan vaan ajeltiin ja nautiskeltiin hienosta päivästä. Nyt se on vaimonikin ajelukausi sitten alkanut. Kuvan otin jaloittelutauolla Mäntyharjulla.
22.05.2018. Tänään kävästiin Kähkösen Jupen kanssa moottoripyörillä kaunista ilmaa hyödyntämässä. Ajeltiin mutkaisia oikoteitä Tuohikotin, Savitaipaleen ja Lemin kautta Luumäelle, jossa juotiin kahvit "Karhubaarissa". Otin tuon kuvan siinä baarin pihassa. Kahvien jälkeen jatkettiin Taavetin kautta Miehikkälään ja sieltä Virojoelle, josta päästiin Museotielle. Kolmenkymmenenviiden kilometrin mutkittelun jälkeen tultiin sitten Haminaan tankkaamaan ja kahville, jonka jälkeen ajeltiin Haminan vanhaa tietä takaisin kotiin. Ilma oli koko matkan samanlaista auringon paistetta, mitä täällä kaakkois-suomessa on viimeaikoina pidellyt. Tosi hyvä retki, Aprilian trippiin tuli 273km.
28.06.2018. Reilu kuukausi on jo päässyt kulumaan edellisestä päivityksestä. Tuona aikana on puuhailtu kaikenlaista, on ajeltu, vaihdettu molemmat renkaat, tehty 90000km:n huolto, ja taas ajeltu, kun nuo kelit ovat olleet edelleen varsin suotuisia täällä kaakonkulmalla päin. Tänään ajeltiin vaimon kanssa Sysmän suunnassa. Tuon kuvan otin levityksellä Sysmän ja Asikkalan välillä. Ihan mukava levähdyspaikka, vettä tien molemmin puolin ja isot koivut antamassa varjoa paahtavalta auringolta. Hetken "huilin" jälkeen jatkettiin ajelua hiljalleen jo kotiin päin. Hyvä retki, Aprilian trippiin tuli kaikkiaan 307km. Tämän retken lopussa mittariin on kertynyt tälle kesälle 11586km.
13.07.2018. Vaimon kanssa ajelulla, mutta koska tänään oli kolmastoista päivä ja perjantai, niin päästiin vain 36km. Pyörään iski yllättävä voimansiirto-ongelma, joka näkyy tuossa kuvassakin. Ketjulukko petti ja sen seuraksena ketjut tekivät "pesän" tuonne eturattaan koteloon, ainoastaan tuo kuvassa näkyvä pikku pätkä ei sinne mahtunut. Onnekseni olen säilyttänyt vielä sen vanhan Peugeot Boxerini yllättäviä tilanteita varten, joten yksi puhelinsoitto ja odottelemaan kyytiä kotiin. Odotellessa käytiin kävelemässä tien vartta takaisinpäin, ja vaimo löysi noin kolmensadan metrin päästä vääntyneen ketjulukon sekä ketjujen särkemän ketjusuojan loppupään palaset. Kotiin päästyä aloin heti kahvikupillisen jälkeen tutkia tilannetta. Tiukkaan olivat ketjut junttaantuneet, en meinannut saada niitä millään irti. Lievää väkivaltaa käyttäen sitten irtosivat. Olin ennakoinut ketjujen ja rattidenvaihdon ajat sitten, joten tavarat odottelivat tallin hyllyssä. Yllätys oli, että olen aiemmin päässyt merkiltään samanlaisilla ketjuilla reilusti yli 3000km pidemmälle. No, samanlaiset sinne taas laitoin. Toinen yllätys oli, ettei juuri mitään vakavampaa vahinkoa ollut syntynyt eturattaan alueelle. Irroitin siinä samalla tuosta swingin etupäästä "ketjulaaharin" ja vaihdoin senkin, kun sillä oli jo ajettu 93584km ja uusi löytyi omasta hyllystä. Sitten uudet ketjut ja rattaat vaan paikoilleen ja lopuksi ketjusuojan kimppuun. Sitä en saanut oikein niistä paloista kasattua, joten taivuttelin alumiinilevystä samantapaisen jatkeen, ja niittasin sen ketjusuojan alkuosaan kiinni. Ei siitä maailman kaunein tullut, mutta uskon että se hommansa hoitaa. Aikaa meni muutama tunti, mutta ei viitsitty enää tänään lähteä ajelua jatkamaan, kun oli saunailtakin. Loppupäivä menikin sitten ilman kommelluksia.
08.08.2018. Tänään oli taas se päivä, kun kävästiin Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä ajelulla. Lähdettiin liikkeelle jo aamuyhdeksältä, kun ilma oli vielä mukavan viileää. Ajeltiin ensin Iittiin ja sieltä jatkettiin Kimolan kautta aamukahville Vuolenkosken kesäkahvilaan. Aimo tovi meni kahvia nautiskellessa ja turistessa kaikenlaisista maailmaa parantavista asioista. Kahvien jälkeen jatkettiin Uuteenkylään ja sieltä pikkuteitä pitkin takaisin kotiin. Oli mukava ajelu, lämmintä alkoi olla taas loppumatkasta jo lähes haitaksi asti. Ajelun pituus oli Aprilian mittarin mukaan 145km.
24.08.2018. Tänään tuli Pegasolle se 100000km täyteen, jonka saavuttamista tuolla viidenkymmenen tuhannen kohdalla 08.08.2016 hieman arvelin. Ihan hyvin on mielestäni päästy tähän asti ilman suurempia vikoja tai korjauksia. Ainoat ajon estävät- tai keskeyttävät viat ovat olleet polttoainepumpun hajoaminen 16.07.2015, sekä lukollisen ketjujatkon lukon irtoamisen seurauksena ketjujen katkeaminen 13.07.2018. Kaikki muut korjaukset ovatkin sitten olleet aivan normaalia kuluneiden kulutusosien vaihtoa ja määräaikaishuoltoja. Tästä jatketaan eteenpäin, kun noita menohaluja tuntuu vielä riittävän niin Pegasolla kuin minullakin. Tuohon sadantonnin lukemaan kun ajelen vielä 1680 kilsaa lisää, niin sitten olen ihan itsekin ajanut tällä pyörällä 100000km. Tämän ajelun jälkeen on tänä kesänä tullut ajeltua kaikkiaan 20811km.
23.09.2018. Tänään tuli tuohon sadantonnin lukemaan se 1680 kilsaa lisää, eli olen juuri nyt itse ajanut tällä pyörällä 100000km. Tämä ajelu alkoi auringonpaisteessa, mutta ilma muuttui sitten aikalailla nopeasti synkähköksi ja lopulta lähes pelkäksi sateeksi, kuten tuosta tuulisuojastakin tuossa kuvassa voi huomata.

No niin, tähän lienee paikallaan laittaa jonkinlainen lista siitä, mitä ajamallani sadantuhannen kilometrin matkalla olen pyörääni ostanut. Tästä se lähtee: Teräketjuöljyä ketjujen voiteluun 1 litra, takalaukun avain sekä sirullinen virta-avain varastettujen avaimien tilalle, pleksinpaloja+alumiinilattaa+pieniä pultteja tuulisuojakokeiluihin, kuusi takarengasta, viisi eturengasta, polttoinepumppu ja suodatin, kolmet ketjut ja rattaat, kymmeneen huoltoon öljyt ja öljynsuodattimet, ilmansuodatin, sytytystulppa, akku, 2kpl ketjurullia, H11 ajovalopolttimo, lattarautaa takajousituksen kolmiopaloihin, rekisterivalon polttimo, akkuvettä jäähdyttimeen 1 litra, ja takaswingin etuosaan ketjulaahari. Siinä ne.

Ja sitten vielä se kulupuoli: Tuosta kuvanottohetkestä kilometrejä tuli kotiin ajellessa lisää 33, eli mittarinäyttämäksi jäi 101713km. Tuosta täytyy kuitenkin vähentää ne 1680km, jonka ensimmäinen omistaja on ajellut ennen minua, ja joista en tiedä kuluja. Itse ajamani matka on siis 100033km, ja siihen perustuvat nämä käyttökululukemat. 98E5 bensaa olen ostanut 3773,37 litraa, ja maksanut siitä 5895,30 euroa. Keskikulutukseksi tulee 3,772 litraa/100km ja keskimääräiseksi litrahinnaksi saadaan 1,562 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,059 euroa. Ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, renkaat, ja ne kaikki nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 10102,29 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,101 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelut ovat maksaneet minulle 100033km:n matkalla viiden kesän aikana. Ai niin, pyörän hankintahinta ei ole noissa laskelmissa mukana.
28.09.2018. Käväisin tänään ajelemassa pienen lenkin, mahdollisesti jopa tämän kesän päätökseksi. Alkaa olla jo ihan tosissaan varsin viileätä ainakin minulle. Alkumatkasta mittari näytti alimmaksi lukemaksi 5,5 astetta, ja melkein koko ajelun ajan lämpötila pysyi 7,6:n asteen kieppeillä. Korkeimmillaan lukema käväisi ihan loppumatkasta ollen peräti 8,4 astetta. Muuten ilma oli todella hyvä, tuollaista auringonpaistetta melkein koko ajan. Tuo kuva on pienen sillan pielestä Taavetti-Savitaipale tien varrelta. Olen huomannut tuon paikan aiemminkin, mutta nyt pysähdyin sitä oikein katsomaan. Siellä on tuo muistokivi, jossa lukee: "Itsenäisyytemme aamunkoitteessa täällä 21.3.1918 uhrikuoleman kärsineet". Ja tekstin alla kahden naisen ja kahdeksan miehen nimet syntymäaikoineen. En tiedä mitä tuossa on reilut satavuotta sitten tapahtunut, enkä uskalla ruveta arvailemaankaan. Rauha heidän muistolleen jokatapauksessa. No niin, tämä siis saattoi olla tämän kesän viimeinen ajeluni, etenkin jos ilmat alkavat nyt muuttua tästä kylmemmiksi.
29.09.2018. Käväistiin tänään vaimon kanssa ajelemassa. Ilma oli täysin samanlainen kuin eilenkin ollessani yksin ajelulla ja nyt vaimonikin vahvisti eilen tekemäni diagnoosin, nimittäin että alkaa olla ihan tosissaan varsin viileätä. Tuossa kuvassa ollaan levityksellä vähän oikomassa jäseniä, ja ehkä ihan vähän jopa lämmittelemässäkin. Syksy on tulossa, sille ei voi mitään. Olikohan tämä nyt sitten tämän ajelukauden 2018 viimeinen ajelu, se jää nähtäväksi.
01.10.2018. Ajelukauteni tältä vuodelta päätin tähän. Ajeluaika oli tänävuonna 03.05-01.10, joten noita ajelupäiviä kertyi nyt 152. Lopulliseksi mittarilukemaksi tuli nyt 102174km, ja siitä kun vähennetään tuo viime kesän lukema 79384km, niin tämän kesän ajosaldoksi saadaan 22790km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista ajelupäivää kohti tuli ajeltua noin 150km. Ja kun vaimoni istui kyydissä 7870km, ja tyttärenikin 206km, niin reilusti joka kolmas ajokilometri tuli taas ajeltua "kakspäällä".

Ajellessa kertyy kulujakin. Polttoainekulut olivat se suurin, toisena olivat edelleen huollot ja korjaukset, ja kolmantena vakuutukset. Tänä kesänä ostin yhden takarenkaan ja yhden eturenkaan. Sillä viime kesänä ostetulla Michelin Pilot Street Radial takakumilla ajelin 18978km, ja etukumilla 16124km. Tilasin tilalle samanlaiset. Ketjut ja rattaat vaihtuivat 29329km ajon jälkeen, kun ketjulukko petti. Lisäksi tuli öljy- ja suodatinkuluja 80000, 90000 ja 100000km:n huoltojen takia, sitten vielä joitakin nippeleitä ja nappeleita, niin siinähän se taas on.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on taas "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä viides ajokesä tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kun tuo mennyt kesä oli melkein kokonaan niinkin lämmin, tai oikeastaan helteinen kuin oli, niin Pegason polttoaineen ohjausjärjestelmä olosuhteista johtuen osasi sekoitella todella taloudelliset seokset käyttöön, joten bensankulutus oli selvästi aikaisempia kesiä alhaisempi.

Kilometrejä tuli siis 22790, ja kun 98E5 bensaa ostin 809,22 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,55 litraa/100km, ja kun se 98E5 bensa maksoi 1301,73 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi tulee 1,609 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,06 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, huollot, renkaat, ja ne nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 1880,26 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,08 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Nyt vaan hiljalleen ensin talviunille, ja keväällä sitten taas jatketaan ajeluja.

Ajelukausi 2019

06.04.2019. No niin, nyt on ajelukausi 2019 ajamalla avattu. Innostuin eilen tarkistelemaan Aprilian venttiilien säätöjä, imut olivat edelleen säädöissään, mutta pakojen välystä piti nyt ihan hiukkasen suurentaa. Eli tänään siis piti päästä jo "koeajolle". Hyvin pelitti. Ajelin tietenkin pikkuteitä pitkin, ja vaikka niiden varrella oli paikoitellen aika paljonkin lunta ja järvetkin olivat vielä varsin vahvassa jäässä, niin ei siltikään tullut juurikaan kylmä. Tuon kuvan nappasin samassa paikassa, missä otin ensimmäisen ajelukuvani Pegasosta 98181kilometriä sitten 20.04.2014. Mukava aloitusajelu tälle ajokesälle. Olen kuitenkin ajatellut alkaa hieman rajoittaa vuosittaisia ajokilometrimääriä, jotta pääsisimme Pegason kanssa suht´koht hyväkuntoisina suunnilleen samoihin aikoihin "maaliin" tässä moottoripyöräilyharrastuksessa.
16.04.2019. Kun tänään oli heti aamusta todella kaunis auringonpaiste, niin kävästiinpä Kähkösen Jupen kanssa vähän ajelemassa. Tämä oli samalla Jupelle tämän vuoden ajokauden aloitus. Kylmä ei tullut missään vaiheessa vaikka tosi viileitä paikkojakin matkan varrelta löytyi. Iltapäivän puolella alkoi jopa tuntua, että saattaa tulla pian kuuma, ainakin minulle omassa vaatevarustuksessani. Pahemmin hikoilematta retkestä kuitenkin selvittiin ja 215km kertyi Pegason trippiin. Kuvan otin kahvitauolla Vierumäen Kelokodan parkissa.
19.04.2019. Tänään pitkänäperjantaina tuntui tuo aika jotenkin käyvän pitkäksi, niin päätettiin vaimon kanssa käydä ajelemassa pikku lenkki. Itse olen jo muutaman kerran ehtinyt ajella, mutta vaimolle tämä oli tämän vuoden ajokauden aloitus. Ilma oli sellainen puolipilvinen lämpötilan vaihdellessa 12,8:n ja 15,5:n asteen välillä, joten kylmä ei meille kummallekaan päässyt tulemaan missään vaiheessa. Oikein mukava ajolenkki, tästä yhteiset päristelyt taas alkavat.
01.05.2019. Käytiin tänään vaimon kanssa vappuajelulla. Sääennusteen mukaan oli luvassa aurinkoista ja iltapäivän lämpötilaksikin oli povailtu reilusti yli kymmenen astetta. Keli olikin varsin mainio, pyörän lämpömittari seikkaili koko ajelun ajan 12 ja 16 asteen välillä, ja lähes koko ajan paistoi aurinko. Ihan mukava vapunpäivän ajelu, kilometrejäkin kertyi mittariin 229.
05.06.2019. Toukokuussa ei tullut kovinkaan paljon ajeltua. Aina oli olevinaan jotain tähdellisempää puuhaa tai ilma ei vaan ollut "tarpeeksi" hyvä. Tänään sitten käytiin vaimon kanssa ajelulla ja päädyttiin Pernajaan kauniita maisemia ja varsinkin vanhaa kirkkoa katsomaan. Ilmakin oli aurinkoinen ja sopivan lämmin. Tuon kuvan kirkosta nappasin Mikael Agricolan patsaan edessä seisten sillä aikaa, kun vaimo seikkaili tuolla hautuumaalla lueskellen hautakivistä monien historiamme merkkihenkilöiden nimiä. Ihan mukava ajelu. Huomiseksi on ennustettu kovaa hellettä joten ei varmaan jaksa ajelemaan lähteä.
30.06.2019. Käytiin tänään vaimon kanssa ajelulla. Kovin monta ajokertaa ei tällekään kuulle kertynyt. Tilasin nimittäin jo hyvissä ajoin, eli 23.05 uuden etu- ja takarenkaan, ettei tule seisokkia sitten, kun alkaa olla "sileät alla". Renkaita ei kuitenkaan kuulunut ja 15.06 ajot oli ohi, takarengas loppu. Juhannusajelutkin jäi ajelematta. Nappasin takapyörän irti ja vein sen rengasfirmaan valmiiksi odottelemaan. Kyselin viimeksi 27.06, ei ollut mitään tietoa, missä ne mun "misukat" oikein piileksi. Mutta kun ihmeiden aika ei tunnetusti ole vielä ohi, niin toissa-aamuna soi puhelin, että takapyörä on valmis noudettavaksi ja etukumikin on jo hyllyssä odottelemassa vaihtoa. No nyt on kolmena päivänä ajeltu, tänään käytiin Ylämaalla Korupirtin jalokivimessuilla kauniita kiviä katselemassa. Tai vaimohan niitä korukiviä oikeastaan kävi ihmettelemässä, itse istuin sen ajan munkkikahvilla kahvilassa. Kuvassa vaimo suuntaa tuossa letukan nokan edessä kohti kahvilaa, mutta kun ehdin jo tulla tänne parkkipaikan laitaan puiden varjoon vilvottelemaan niin sain napattua tuon kuvan. Ihan hyvä oli niin ilma kuin ajelukin. Ja ensi viikolla sitten vielä se uusi etukumi alle.
04.07.2019. Käytiin tänäänkin vaimon kanssa ajelulla. Ennen aina ennusteltiin, että sateen jälkeen on kaunista. Ja on se uskottava, kolme päivää satoi vettä lähes yhteen menoon ja sitten tänään olikin niin hieno ajeluilma ettei paremmasta väliä. Päätettiin nyt ajella "Saimaata ympäri", kun se viime vuonna jäi tekemättä. Parin vuoden välein tulee näköjään tuo lenkki ajeltua. Mukavasti tuo matka taittui, varsinkin kun oli taas uudenkarheat Michelinit alla. Tuon kuvan nappasin levähdyspaikan rannalla heti Puumalan ohi ajettuamme. Tuolla taustalla näkyy Puumalan silta, joka valmistuttuaan oli muistaakseni Suomen korkein maantiesilta. Mukava ajelu, Aprilian trippiin tuli 446km.
21.07.2019. Oltiin tänään vaimon kanssa ajelulla tuolla Asikkalan ja Kalkkisten suunnalla ja Pulkkilanharjulla huomasin kesäkahvilan pihassa tuon Morganin. Oli ihan pakko kurvata pihaan ihastelemaan tuota mustaa kaunotarta. En muista koskaan aikaisemmin nähneeni livenä liikenteessä olevaa Morgania, mutta nyt tuli sekin asia koettua. Tuo yksilö on Plus 4 eli nelipyttyinen malli. Iästä en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että omasta mielestäni Morgan on aina "iätön" ja todellinen Englantilainen klassikko. Odoteltiin jonkin aikaa josko sattuisi omistaja tulemaan autolle, mutta eipä tullut. Jatkettiin sitten matkaa ennenkuin tulisi ajovehkeissä turhan kuuma. Olihan hieno auto.
22.07.2019. Heti aamusta oli taas hieno ilma, joten käytiin tänäänkin vaimon kanssa ajelemassa. Kun tänä kesänä on tullut jo Saimaa kertaalleen kierrettyä niin päätettiin kiertää nyt vuorostaan Päijänne. Ei tosin aloitettu Lahdesta vaan oikaistiin Kouvolasta Vierumäen ja Vääksyn kautta Päijänteen länsipuolelle ja siitä sitten tietä 24 ylöspäin. Pikatauko Padasjoella, viidellä eurolla bensaa ja vessassa käynti. Seuraava stoppi oli sitten Korpilahdella jossa tankki täyteen. Sillä pääsee kotikulmille asti. Korpilahdelta käännyttiin tielle 610 josta alkoi paluumatka kotiin päin, nyt Päijänteen itäpuolta. Sysmän jälkeen matka jatkui jo eilen käydyn Pulkkilanharjun kautta Asikkalaan ja Vääksyn ja Vierumäen kautta takaisin kotiin. Tuossa kuvassa vaimo jaloittelee levähdyspaikalla juuri kun ollaan poistumassa Keski-Suomesta. Mukava ajelu josta Aprilian trippiin kertyi 430km.
05.08.2019. No niin, tänäänhän on sitten mamman viimeinen kesälomapäivä joten ei kun ajelemaan vaan. Saatiin vielä Kähkösen Jupekin matkaan mukaan. Ilma oli oikein hyvä, aamupuolesta tosin ehkä hieman viileähkö. Tuon kuvan otin kohtauspaikalla kapean pikkutien varrella matkalla Kalkkisten baariin kahville. Kahvien jälkeen ajeltiin Vesivehmaan lentokentälle, mutta siellä oli lentotoiminnan suhteen meneillään varsin hiljainen hetki. Matka jatkuikin sieltä hiljalleen jo kotiin päin. Tosi hyvä retki, ja varsinkin kun en ole ennen ajanut pikitietä Kalkkisista Vesivehmaalle, kun olen aina luullut sitä väliä soratieksi.
06.08.2019. Tänään käytiin Pappa-Jokisen kanssa ajelemassa se kesän "perinteinen" yhteinen ajelulenkki. Ja nyt ajeltiin pitkästä aikaa se "perinteisistä perinteisin", eli ensin Haminan torille. Ei kuitenkaan syöty nakkisämpylöitä vaan juotiin munkkikahvit ja turistiin aikamme "niitä näitä". Sieltä jatkettiin ihan uutta asfalttia pitkin Susikosken kuppilalle ja taas kahville, nyt omenahillopiirakan kera. Hyvältä maistui ja kun oli saatu taas turinat turistua ja kupit tyhjiksi niin alettiin sonnustautua kotia kohti. Senverran kuitenkin poikettiin "vanhasta perinteisestä", että ajettiin kotiin Villikkalan, Löytyn, ja Korian kautta. Tuo kuva tuli napattua Haminan torin parkissa juuri kun ollaan lähdössä Susikoskelle. Olipahan taas mukava ajelu, ja vaikka auringonpaistetta riitti taivaan täydeltä niin siltikään ei tullut liian kuuma.
25.08.2019. Kävästiin tänään mamman kanssa motskarilla hyvää ilmaa hyödyntämässä. Ajeltiin pitkin jo ennestään tuttuja reittejä ja päädyttiin jalkoja oikomaan tälle levähdyspaikalle Virojoen ja Haminan välillä. Tämähän on se Irwin Goodmanin eli Antti Hammarbergin kuolinpaikka, vaikka se joidenkin tietojen mukaan lienee nelisen kilometriä tuonne Virojoen suuntaan. Tähän olisi vaan pysähdytty toteamaan tilanne. En tiedä, mutta olipahan tuo nyt niin tai näin, niin jokatapauksessa Irwinin muisto elää. No, tästä jatkettiin Haminaan ja sieltä pikkasen mutkitellen hiljalleen kotia kohti. Mukava ajelu, lämpötila oli sopiva ja aurinko paistoi.
14.09.2019. Käytiin mamman kanssa pienen tauon jälkeen pikkuteitä ajelemassa. Retkemme suunta ja ilman laatukin selviää kuvasta. Puolipilvistä pitelee. Sensijaan lämpötilaa tuosta ei oikein voi päätellä, mutta se vaihteli kymmenen ja kahdentoista asteen välillä. Meidän mittapuun mukaan aika viileää alkaa pian jo olla. Syksy on tulossa vaikka noissa lehtipuissa lehdet ovat pysyneet vielä lähes täysin vihreinä. Vaan kyllä ne varsin pian kellastuvat ja putoavat pois. Olen ajatellut lopettaa ajelut tältä kesältä syyskuun lopussa, ellei kelit sitten tarjoa jatkoaikaa. Saa nähdä sitten. Meillä oli tänään taas oikein kiva ajeluretki.
20.09.2019. Tänään kävin Jupen ja Paulin kanssa ajelulla kun alkaa nuo aamut olla jo senverran kylmiä, että saattaa jäädä pian kokonaan ajelematta. Tänäänkin oli naapurissamme olevan rivitalon katto ihan huurteessa ja Jupellakin oli eilen aamulla ollut postilaatikko jäässä. Kyllä se talvi vaan on tulossa, ei sille mahda mitään. Kylmä ei tullut missään vaiheessa ajelun aikana vaikka tosi viileitä paikkojakin matkan varrelta löytyi. Ilman lämpötila vaihteli seitsemän ja kymmenen asteen välillä ja aurinko paistoi lähes koko retken ajan. Tuon kuvan otin kahvitauolle mennessä Vierumäen Kelokodan parkissa. Pauli parkkeerasi Bemarinsa tuonne autojen väliin, siksi sitä ei näy kuvassa. Mukava syysajelu.
22.09.2019. Ajeltiin tänään mamman kanssa tämän kesän päätösajelu, eli tankkia tyhjäksi. Ilma oli muuten ihan hyvä, vähän viileä vaan. Maksimilämpötila taisi olla ajon aikana 8,4 astetta. Ei vielä suorastaan palellut, mutta ei tullut kyllä hikikään. Päätettiin Kahvi Pakarissa kahvilla ollessa päättää ajelut nyt tähän, onhan noita kilsoja tällekin kesälle jo tullut ihan riittävästi. Tuon kuvan nappasin tuosta taiteilija Ensio Tuppuraisen talosta oikoessamme vähän jäseniä Kääpälässä. Eipä ole Aprilia ennen ollut parkissa lentävän lautasen vieressä. No, tästä sitten vaan Valkealan kautta kotiin. Mukava ajelu, kilsoja tuli mittariin 226.
22.09.2019. Ajelukausi tältä vuodelta päättyi tähän. Ajeluaika oli tänävuonna 06.04-22.09, joten noita ajelupäiviä kertyi nyt 169. Lopulliseksi mittarilukemaksi tuli 116679km, ja siitä kun vähennetään tuo viime kesän lukema 102174km, niin tämän kesän ajosaldoksi saadaan 14505km. Vaikka en joka päivä ajellutkaan, niin jokaista ajelupäivää kohti tuli ajeltua liki 86km. Ja kun vaimoni istui kyydissä 7244km, niin miltei joka toinen ajokilometri tuli taas ajeltua "kakspäällä".

Ajellessa kertyy kulujakin. Polttoainekulut olivat edelleen se suurin, toisena olivat huollot ja korjaukset, ja kolmantena vakuutukset. Kesällä ostin yhden taka- ja yhden eturenkaan. Sillä viime kesänä ostetulla Michelin Pilot Street Radial takakumilla ajelin 18033km, ja etukumilla 20116km. Tilasin tilalle samanlaiset. Lisäksi tuli vielä öljy- ja suodatinkuluja 110000km:n huollon takia, sitten vielä joitakin nippeleitä ja nappeleita, niin siinähän se taas on.

Olen tavoilleni uskollisena pitänyt taas tarkkaa kirjaa joka ostoksesta, mikä pyörään on kohdistunut. Seuraavassa on taas "sentintarkka" tilasto siitä, mitä tämä kuudes ajokesä tällä Aprilia Pegasolla maksoi, ja mitä se kulutti. Mukana ei kuitenkaan ole pyörän hankintahinta, kaikki muu siinä sitten onkin.

Kilometrejä tuli siis 14505, ja kun 98E5 bensaa ostin 526,44 litraa, niin keskikulutukseksi tulee 3,63 litraa/100km, ja kun se 98E5 bensa maksoi 840,57 euroa, niin keskimääräiseksi litrahinnaksi saadaan 1,597 euroa/litra. Kilometrihinnaksi polttoaineiden osalta muodostuu 0,06 euroa, ja kun mukaan lisätään vielä vakuutukset, huollot, renkaat, ja ne nippelit ja nappelit, kokonaiskuluiksi muodostuu 1246,87 euroa, ja kilometrihinnaksi tulee 0,09 euroa. Tuon verran Pegasolla ajelu maksoi minulle tänä kuluneena kesänä. Nyt vaan hiljalleen taas talviunille, ja keväällä sitten jatketaan ajeluja.
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Honda Benly Aivan muuta
3255