Honda CB92 Benly Super Sportin synty (1955-1959)

Mikä johti siihen, että Honda kehitti CB92 mallin?

Honda CB92:n kehityshistoria perustuu sisäiseen kilpailutoimintaan Japanissa 1950 luvulla. Sodan jälkeen moottoripyörien kysyntä kotimarkkinoilla kiihtyi, ja valmistajiakin oli useita. Jo 1950 luvun puolivälissä markkinaosuuksista käytiin ankaraa taistelua. Myyntiluvut olivat kiinni sekä pyörien laadusta, että myöskin menestyksestä kansallisissa kilpailuissa, joista ehdottomasti tärkein oli Asaman kilpailu. Varsinaisesti CB92:n kehityspolku alkoikin jo heti ensimmäisen Asaman kilpailun 1955 jälkeen, ja huipentui vuoden 1959 kilpailuun.

Nuo kilpailut ajettiin Asaman tulivuoren kupeella. Siellä kaikki klubijoukkueet ja valmistajien tehdasjoukkueet ajoivat tosiaan vastaan. Yksityisillä ei kilpailuihin ollut asiaa, vaan täytyi kuulua joko johonkin klubijoukkueeseen, tai valmistajien joukkueeseen. Klubijoukkueet ajoivat ensiksi toisiaan vastaan ja sieltä voittaja pääsi mukaan ajamaan vielä tehdastiimien loppukilpailuunkin, jonka jälkeen se kokonaiskilpailun voittaja sitten selvisi. Tuon radan pinta muuten oli tuliperäistä kiveä ja tuhkaa. Asamassa on museo, jossa on joitakin tuon ajan kilpapyöriä nähtävillä.

Joulukuussa 1954 oli tehtaalla valmistunut ensimmäinen T-tyypin moottori, josta tuli pitkäaikainen suunnan näyttäjä Hondan moottorisuunnittelussa. Vielä tämänkin päivän moottorit pohjautuvat samoihin suuntalinjoihin. Ensimmäiset tämän sarjan pyörät tulivat myyntiin toukokuussa 1955, 350cc SB ja muutaman kuukauden päästä 250cc SA. SA malleissa oli yksisylinteriset OHC moottorit.

*1955

Heti ensimmäisessä Asaman kilpailussa Honda hävisi 125cc luokassa Yamahan nopeille kaksitahtisille YA1 pyörille (sijoitus neljäs "jammujen" jälkeen). Hondan pyörinä olivat tehtaan virittämät yksisylinterisen 125 kuutioisen Benly JC mallin JCZ mallinimeä kantavat kisapyörät.

*1956

Vuonna 1956 Asamassa ei tiettävästi kilpailtu, mutta tehtailla tehokkaampien mallien kehittely jatkui kiivaana.

*1957

Toisessa Asaman kilpailussa Yamaha kuitenkin voitti jälleen 125cc luokan. Hondan pyörinä olivat nyt C80Z mallit, joissa moottori oli yksisylinterinen 125cc, ja nokka-akseli oli nyt kannessa. C80 malli oli maantiepyörän kehitysversio joka ei koskaan edennyt tuotantoon asti. C80Z oli perusmallin kilpailuversio. Kilpailu Yamahan ja Hondan välillä oli muuttunut "veriseksi tappioksi" Hondan kannalta.

Tämä C80Z malli on ollut jonkinlainen lähtökohta ja "testipenkki", kun suunniteltiin kaksisylinteriset 250cc C70, 305cc CA75 ja 125 C90 mallit. Näistä C70 ja CA75 tulivat myyntiin 1957.

Hävittyään Asaman kilpailussa 125cc luokan, Honda päätteli, että heidän täytyy rakentaa 2-sylinterinen moottori voidakseen lyödä 2-tahtiset Yamahat. Vuosina 1956-1958 Honda kehitteli 125cc mallia, joka seurasi suuremman 250cc OHC-twinin linjoja. Siinä oli kaksi sylinteriä ja yksi nokka-akseli kannessa. Tämä johtikin sitten mallin C90 ja sen johdannaisten kehittämiseen. C90 mallin katuversio tuli myyntiin kesäkuussa 1958, ja sen kilpailuversiota kehitettiin kasvavan kysynnän vuoksi yksinomaan Japanin sisäisiä klubi-kilpailuja varten. Hondan kehitysperiaatteen mukaisesti ratkaisut testattiin ensin kilpailuissa ja siirrettiin siten katupyöriin. Tämän mukaan C90:n kilpailuversion C90Z:n olisi täytynyt olla olemassa jo vuonna 1957. CB92:n esiaste oli siis jo silloin syntynyt.

*1958

Hondan tarve voittaa 125 kuutioisten luokka kasvoi lopulta jo niin suureksi, että he varustivat "tehdaskilpakoneilla" joitakin klubikilpailujoukkueiden kuljettajia. Erään kilpailijan tehtyä asiasta protestin, nuo uudet "tehdaskilpakoneet", jotka oli ilmoitettu kilpailuun Benly 125 nimellä, siirrettiin sitten kokonaan pois varsinaisesta kilpailusta klubikilpailun näytösajoluokkaan. Nuo Benly 125 pyörinä ilmoitetut pyörät olivat oikeasti uusia CR90 Kuvatekstien suomennokset, kuva 1. Vuonna 1957 Honda otti osaa "2. Asama Volcano Race" kilpailuun paikatakseen ensimmäisessä kilpailussa 1955 kokemansa tappion 125cc ja 250cc luokissa. Kuitenkin Yamahalla voitettiin molemmat luokat. Sensijaan 350cc luokassa Hondalla oli hyvä menestys, ja se saavutti valmistajapalkinnon. Miehet kuvassa ovat "Honda Speed Clubin" jäseniä (tehdaskuljettajia), ja tuo neljäs henkilö vasemmalla on Soichiro Honda.
Kuva 2. Uusi tehdaskilpakone "Benly 125" osallistui vuonna 1958 kilpailuun kerhojoukkueiden "näytöskilpailuluokassa", (kuljettaja Tadashi Kamiya). Pyörän mallinimi oli "CR90".
Kuva 3. Prototyyppi vuodelta 1959. Tämä malli oli melkein sama kuin RC141 jolla kilpailtiin Man saarella, mutta pieniä eroavaisuuksia oli katteen sivuosassa huoltotoimien helpottamiseksi. 19" etupyörä oli sama, kuin Manx versiossa.
kilpamalleja. Syyskuussa 1958 Hondan kehitysosasto sai sitten hankittua malliksi vuoden 1956 mallisen 125cc F.B. Mondial kilpapyörän. Suunnittelijat näkivät nyt ensimmäisen kerran Japanin ulkopuolelta hankitun kilpapyörän. Tästä saatuihin oppeihin perustuivat sitten ne 125cc pyörät, joilla mentiin IoM TT-kilpailuun kesäkuussa 1959. Ja ne mallithan olivat RC141 ja RC142.

*1959

Man-saarelta tuliaisina oli joukkuekilpailun 1. palkinto ja yleiskilpailun 6. sija. Tuotekehitysosastolla oli siten työn alla kaksi varsin erilaista 125cc pyörää. Man-saaren kilpailuun tarkoitettu RC141 (joista osa "päivitettiin" juuri ennen kilpailun alkua versioon RC142), ja sitten oli vielä se omille kotimarkkinoille tarkoitettu "tuotantokilpuri" CB90, ja siitä edelleen toukokuussa 1959 esitelty CB92 ja CB95.

1959 Honda voitti vihdoin myös Japanilaisten moottoripyörätehtaiden välisen 125cc kilpailun Asamassa ilmoitettuaan kilpailuun Man-saaren menestysjoukkueensa, ja ne uudet RC141/RC142 pyörät, joissa oli 4-venttiilikannet ja tehoa 18.5 hp/13000 RPM. Mutta tapa, jolla tuo voitto toteutui, poikkesi Hondan ennakkosuunnitelmista. 125cc luokan voitti nuori Michio "Moto" Kitano CB92 Benly Super Sports 125 pyörällään! Loppukilpailun voittajana hän pääsi myös mukaan tehdasjoukkueiden kilpailuun voittaen senkin. Voiton arvoa nostaa se, että hän oli klubijoukkueen ajaja (eli siis yksityishenkilö), ja vei voiton kaikkien tehdastiimien nenän alta voittaen siis samalla myös Man-saarella mainetta niittäneen Hondan tehdasjoukkueen RC142 pyörineen! Ja teki kaiken tämän periaatteessa katupyörällä. Tuon Hondalle lopulta 125 luokassakin menestyksekkään kilpailun 125 ja 250 luokkien Japaninkieliset lopputulokset löytyvät täältä. Verinen kilpailu Hondan ja Yamahan välillä oli nyt vihdoin kääntynyt Hondalle voitoksi, Honda CB92 Benly Super Sportin myyntiluvut lähtivät heti nousuun, ja kaiken tämän lisäksi Motokin pestattiin samalla kertaa Hondan tiimiin!

Mallit ennen CB92:sta, ja sen rinnakkaismallit.

CB92:n moottorin suunnittelun lähtökohtana oli siis 250cc C70 vuodelta 1957. Kesäkuussa 1958 julkistettiin Hondan ensimmäinen 2-sylinterinen 125cc, siis C90. Tammikuussa 1959 julkistettiin CB90 (Hondan ensimmäinen CB, josta kuitenkaan ei tullut tuotantomallia), ja vielä samana vuonna ennen CB92:sta julkistetut mallit C92 ja CS92 Sports? Huhtikuussa 1959 valmistui CB92:n ja CB95:n esisarjan pyöriä, mahdollisesti tehtiin enemmänkin kuin yksi esisarja. Toukokuussa 1959 julkistettiin CB92:n ja CB95:n viralliset kaupalliset versiot.

Kesäkuussa 1959 Honda siis osallistui Man-saaren kilpailuun ensimmäisen kerran. Joukkue matkusti kilpailupaikalle jo kuukautta ennen kilpailun alkua. Useiden tietolähteiden mukaan he olisivat kiertäneet rataa harjoittelumielessä ennen näkemättömillä CB95 pyörillä, joihin oli vaihdettu sekä alumiinivanteet, että alumiiniset polttoainetankit alkuperäisten teräksisten tilalle. Tosin Hondan omassa historiassa joukkueenjohtaja Mr. Kiyoshi Kawashima kertoo näin: "The team began its training. The training bikes were Benly CB92s, which had just gone on sale in February". Tämän mukaanhan nuo heidän harjoituspyörät olisivatkin olleet CB92 malleja, ja niiden myyntikin oli siis aloitettu jo helmikuussa, vaikka virallisesti myyntiversio on ilmoitettu esitellyksi vasta toukokuussa. No, olipa tuo nyt niin tai näin, jokatapauksessa Man-saarella Honda-joukkue ajoi kuukauden ajan ennakkoharjoituksiansa Honda Benlyillä.

1959 julkistettiin myöskin 250cc C71:n klubikilpuriversio, CB71. Tätä pyörää valmistettiin kuitenkin vain noin 40 kpl. Ulkoisesti se muistutti pikkuveljeään CB92:sta melkoisesti. Tämän 250cc pyörän kanssa CB92 jakoi ainakin samat suuret magnesium jarrut, etulokasuojan sekä takavalon. Tankin muotoilu seuraili samoja linjoja. Itse asiassa CB71 oli 125-kuutioisen CB92-mallin kaksipuolikas rinnakkaisversio. Lisäksi oli myös 250cc tuotantokilpuri CR71.

Tässä oli tämä todella lyhyt ja typistetty tarina Honda CB92 Benly Super Sportin, ja samalla myös Hondan kuuluisan CB-mallinimen synnystä. Aiheesta on varmasti olemassa erilaisia versioita, ja ne henkilöt jotka mahdollisen totuuden asiasta näin puolen vuosisadan jälkeen voisivat vielä tietää tai muistaa, alkavat olla todella vähissä. Tämä "lyhyt oppimääräni" aiheesta perustuu faktojen lisäksi myös alla mainittujen asiaan sekä kuvin että tekstein osallistuneiden henkilöiden tietoihin ja näkemyksiin, heidän yhteyksiinsä eri tietolähteisiin, sekä myös johtopäätöksiin keräämänsä materiaalin perusteella. Suuri kiitos heille, ja kiitos myös Sinulle lukijana mielenkiinnostasi tähän aiheeseen.

Tätä Honda CB92:n syntytarinaa koostaessani sain paljon arvokasta ulkopuolista apua. Historiatietojen keräilyyn ja käännöstyöhön yms. ovat lisäkseni osallistuneet: Keinichi Satou, Seppo Toivanen ja Juhani Anttila.

Tietolähteinä on ollut Hondan oma historia, kirjanen nimeltä CB-Story, Aki Fukuda ja hänen kotisivunsa ja valokuva-arkistonsa, josta olen saanut luvan kopioida tänne omille sivuilleni vanhoja tehdas Honda kuvia, jotka ovat peräisin hänen nyt jo edesmenneen isänsä vanhoista valokuva-albumeista. Akin isä Sadao Fukuda oli ensimmäisiä Hondan tehdaskuljettajia. Olen käyttänyt tietolähteinä myös muitakin aihetta käsitteleviä internet sivustoja ympäri maailman. Aineiston keruu jatkuu...
Honda Benly C92 kuviin Honda Benly CS92 kuviin Honda Benly CB92 kuviin CB92 projektini kuviin
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Aprilia Pegaso Aivan muuta
4399