Tänne Suomeen Hondan Benly 125cc mallisarja rantautui jo vuonna 1960, sillä tuolloinhan Oy Otto Brandt Ab aloitti
ensimmäisenä Euroopassa Honda moottoripyörien maahantuonnin. Aivan ensimmäisenä Honda-mallina maahamme suorastaan
"lennätettiin" tämä kuvan Honda CB92 Benly Super Sport vuoden 1960 Moottori-Talviajo-Turvallisuus-näyttelyyn,
joka oli Helsingin Olympiapaviljongissa 15.-24.01.1960. Siitä se sitten lähti. Tuossa ylläolevassa kuvassa "Japanin
uutuutta" ovat ihmettelemässä vasemmalta oikealle herrat "Hara" Karlsson, "Rafu" Saastamoinen, "Pelle" Schröder,
"Waltsu" Bergström ja aivan oikealla ainoastaan kasvot näkyvissä "Odo" Brandt.
Tuosta Euroopan ensimmäisestä maahantuonnin aloittajasta on ollut ajanmyötä "ilmassa eriäviä käsityksiä" Suomen ja
Englannin välillä. Brandtin osuudesta tiedän ainakin tuon edelläolleen, ja myös sen, että kilpailukaudella 1960
ainakin seuraavat herrat ajoivat TT:n 125cc luokassa Otto Brandtin maahantuomilla Honda CB92 Benly Super Sport pyörillä:
Taneli Lepo, Veikko Värinen, Timo Vainio, Seppo Näppi, Urho Mäkinen, Antti Alanen, Esko Lahti ja Terho Turunen.
Mahdollisesti oli vielä muitakin. Taneli Lepo voitti tuolloin SM-tittelin. Tuosta Englannin osuudestakin löytyy hieman
"faktatietoa", joka näyttää tiivistettynä tältä:
*Tuohon tuolla ylempänä olleeseen Hondan 17.09.1959 Motor Cycling lehden "paikallinen jakelija" ilmoitukseen vastasi 12.10.1959
Maico (Great Britain) Limited ilmoittaen "olevansa vapaa ja halukas" ottamaan edustettavakseen uuden "tuotteen", ja
toivoivat samalla saavansa Hondalta tiedot esiteltävästä mallistosta sekä alustavat hintatiedot.
*Honda vastasi Maicolle 16.10.1959 "Chief of Export Departmentin" toimesta olevansa "hyvillään yhteydenotosta" ja toivovansa
sen luovan "start pointin" kaupankäynnin suhteen.
*25.10.1959 Mr. K.Ishikawa kirjoitti Maico UK:lle kirjeen, jossa pahoitteli "kalenterinsa vapaiden päivien vähyyttä",
mutta kertoi kuitenkin saapuvansa "tutustumaan Euroopan moottoripyörien markkinoinnin tilanteeseen" 01.12.1959, ja
ottavansa yhteyttä puhelimitse Maicoon saavuttuaan Lontooseen.
*Sitten ei hetkeen olekaan tarkkoja tietoja, mutta näyttäisi siltä, että viimeistään joulukuussa 1960 Maico UK jakeli
julkisuuteen CB92:n kuvalla varustettua mainosta, jossa "Honda esittelee kuuluisan mallistonsa käsittäen mallit
250cc Dream C72 Standard, 250cc Dream CB72 Supersport, 125cc Benley C92 Standard, ja 125cc Benley CB92
Supersport. Nähkää ne osastolla no.32". Tämähän viittaisi johonkin näyttelyyn, mahdollisesti jopa ensiesittelyyn Englannissa.
Oliko Maico UK:lla tuossa välissä mitään tekeillä Hondan kanssa? Brandtilla ainakin oli. Jos tuo joulukuu pitää paikkansa,
oli Levon "Tantta" jo siihen mennessä saanut vastaanottaa sen Honda CB92 Benly Super Sportilla ajamansa vuoden 1960 Suomenmestaruus
pokaalinsa, ja lisäksi se "Waltsun" CB92:n koeajokin oli myös jo julkaistu Moottori-Urheilu lehden numerossa 10. Päätelkää
itse, ja jos jollakin on asiasta vielä tarkempaa ja oikeaa tietoa, haluaisin mielelläni kuulla. Toistaiseksi siis näin...
Lisäys 18.12.2008. Löysin jokuaika sitten englantilaisilta sivuilta seuraavanlaisen allaolevan tekstinpätkän tähän UK:n
maahantuontiinkin liittyen. Leikkasin sen talteen ja liimaan nyt tähän. Näiden tietojen kanssa taas eletään, kunnes jotain
uutta tietoa löytyy.
*The impact of the Honda CB92 125cc twin cannot be underestimated, prior to its arrival in the UK in late 1961, 125's
were regarded as nothing more than cheap transport for those who had no interest in motorcycles other than as an alternative
to the bus and were happy to progress at no more than 45mph! The CB92 changed that perception with a top speed in excess
of most 250's, the majority of 350's and the equal of all but the best 500's.
26.10.2016. Huomasin tänään "kuuklaillessani", että tästä aiheesta löytyy omani lisäksi ainakin kaksi kertomusta. Hondan maahantuoja
Oy Brandt Ab kirjoittelee aiheesta nykyisin
näin,
ja Japsistarat Ry sitten taas
näin.
Joitakin eroavaisuuksia näihin omiin tietoihini verrattuna noistakin löytyy, enkä uskalla väittää ihan satavarmasti olevani
itse täysin oikeassa, vaikka omat tietoni ovatkin peräisin mielestäni varsin luotettavista lähteistä.