Tietoa ja luuloa Honda Benly malleista (1959-1965)

Aloitetaan tällaisella ilmoituksella jenkkien Cycle lehdessä kesäkuussa 1959. Amerikan Honda Motor Co. Inc:iä ei ollut vielä olemassakaan, joten Hondan "pääkonttori" mainosti "omissa nimissään" pyöriä jenkkilehdessä. Esiteltävät mallit olivat aluksi nuo Dreamit C71 ja C76, sekä tietenkin Benly C92. CB92:n myyntimallista ei tässä vaiheessa "tiedetty vielä mitään". Kuvassa kiitää myös CS71 tai CS76, vaikka tekstissä sitä ei mainitakaan. Huomattavan tärkeä asia sen ajan mainonnassa oli mm. mahdollisimman pieni polttoaineen kulutus. Maailman moottoripyöräväelle aivan uutena asiana tässä mainoksessa on tuo "with Electric Starter".
Jatketaanpa sitten tällä ilmoituksella Motor Cycling lehdessä 17.09.1959. Tuossahan haetaan Englannissa "paikallista jakelijaa", eli ymmärtääkseni siis maahantuojaa Hondan moottoripyörille. Tässä kohdassa voitaneenkin nyt jo mainita, että Euroopan ensimmäinen "paikallinen jakelijahan" on tietenkin "meidän" Oy Otto Brandt Ab. Tuossa kuvassa ovat kaikki ne Hondan mallit, joilla perusta Hondan tulevalle ja nykyisellekin menestykselle luotiin. Tuosta kuvasta voidaan myös havaita, ettei tuon lehden ilmestymisen aikaan ollut vielä edes CB92:n kuvaa käytettävissä. On täytynyt käyttää piirtäjää avuksi, vaikkakin tuo on Hondan tehtaan itse Motor Cycling lehteen laittama ilmoitus. Myöskin tuo Hondan saama, ja tietääkseni "firman" ensimmäinen kansainvälinen palkinto, siis tuo Man-saaren TT-kisan valmistajan joukkuepalkinto, on lisätty tuohon ilmoitukseen "jälkikäteen". Lisäksi tuossa kerrotaan kuukausituotannon olleen 22000 "yksikköä", kun Honda tänäpäivänä kertoo historiassaan olleensa jo vuonna 1959 maailman suurin moottoripyörien valmistaja, ja vuosituotannon olleen 500000 "yksikköä", josta tulee keskimäärin noin 41666 "yksikköä" kuukausittain. Kovasti on siis täytynyt "petrata" tuotantoa ihan loppuvuonna, jotta tuo väite paikkansa pitäisi.
Tässä on sitten ilmoitus samaisessa Motor Cycling lehdessä 29.10.1959. Eipä näytä vieläkään löytyneen "paikallista jakelijaa" Honda moottoripyörille, mutta lähempänä alkanee nyt olla. Tässä on sentään jo CB92:sta ihan oikea kuva. Tästä voidaan päätellä, että Honda ei halunnut aloittaa "maailman valloitusta vanhan mallin kuvilla", vaan odotti tulevan vientimallin valmistumista, ennenkuin julkaisi siitä Japanin ulkopuolelle edes kuvia. Ja sehän on sitten tuo ylläolevan, sekä myös allaolevan kuvan pyörä, joka siis todellisuudessa onkin vuosimallia 1960. Tosin noista tuonajan asioista on olemassa runsaasti toisistaan poikkeavaa "faktatietoa", ja nämäkin näillä minun sivuillani olevat asiat osaltaan taas ovat sekä "faktaa", että myös omia näkemyksiäni ja muistikuviani. Näitä juttujani ei siis pidä ottaa ihan ehdottomana totena, sillä "the truth is out there". No, tuossa kuvan yksilössä on myöskin ne muoviset tankkimerkit, joista on maininta myös tuolla CB92:n versiohistoriassani.
Tämä on sitten ilmoitus jenkkien Cycle lehdessä joulukuussa 1959. Amerikka oli ensimmäinen maanosa, jonne Honda rantautui. Myytäviksi malleiksi ajateltiin alussa tuo kaksipuolikkaan "jenkkiversio", ja tietenkin CB92. Painovirheitä oli tuolloinkin julkaistavissa teksteissä, tuo kaksipuolikas kulkee 82 mailia minuutissa, ja tuo piikkinen 81 mailia tunnissa. Todellisuudessa säädöissään oleva CB92 "litteänä" ajettuna hakkasi "kaksipuolikkaat mennen tullen".
Ja tällaisilla "japanilaisilla unelmilla" amerikkalaiset sitten päättivät alkaa amerikkaansa täyttämään vuonna 1960.
Honda moottoripyörät ovat alusta asti olleet käyttäjilleen yksi niistä "elämän iloisista asioista".
Tänne Suomeen Hondan Benly 125cc mallisarja rantautui jo vuonna 1960, sillä tuolloinhan Oy Otto Brandt Ab aloitti ensimmäisenä Euroopassa Honda moottoripyörien maahantuonnin. Aivan ensimmäisenä Honda-mallina maahamme suorastaan "lennätettiin" tämä kuvan Honda CB92 Benly Super Sport vuoden 1960 Moottori-Talviajo-Turvallisuus-näyttelyyn, joka oli Helsingin Olympiapaviljongissa 15.-24.01.1960. Siitä se sitten lähti. Tuossa ylläolevassa kuvassa "Japanin uutuutta" ovat ihmettelemässä vasemmalta oikealle herrat "Hara" Karlsson, "Rafu" Saastamoinen, "Pelle" Schröder, "Waltsu" Bergström ja aivan oikealla ainoastaan kasvot näkyvissä "Odo" Brandt.

Tuosta Euroopan ensimmäisestä maahantuonnin aloittajasta on ollut ajanmyötä "ilmassa eriäviä käsityksiä" Suomen ja Englannin välillä. Brandtin osuudesta tiedän ainakin tuon edelläolleen, ja myös sen, että kilpailukaudella 1960 ainakin seuraavat herrat ajoivat TT:n 125cc luokassa Otto Brandtin maahantuomilla Honda CB92 Benly Super Sport pyörillä: Taneli Lepo, Veikko Värinen, Timo Vainio, Seppo Näppi, Urho Mäkinen, Antti Alanen, Esko Lahti ja Terho Turunen. Mahdollisesti oli vielä muitakin. Taneli Lepo voitti tuolloin SM-tittelin. Tuosta Englannin osuudestakin löytyy hieman "faktatietoa", joka näyttää tiivistettynä tältä:

*Tuohon tuolla ylempänä olleeseen Hondan 17.09.1959 Motor Cycling lehden "paikallinen jakelija" ilmoitukseen vastasi 12.10.1959 Maico (Great Britain) Limited ilmoittaen "olevansa vapaa ja halukas" ottamaan edustettavakseen uuden "tuotteen", ja toivoivat samalla saavansa Hondalta tiedot esiteltävästä mallistosta sekä alustavat hintatiedot.

*Honda vastasi Maicolle 16.10.1959 "Chief of Export Departmentin" toimesta olevansa "hyvillään yhteydenotosta" ja toivovansa sen luovan "start pointin" kaupankäynnin suhteen.

*25.10.1959 Mr. K.Ishikawa kirjoitti Maico UK:lle kirjeen, jossa pahoitteli "kalenterinsa vapaiden päivien vähyyttä", mutta kertoi kuitenkin saapuvansa "tutustumaan Euroopan moottoripyörien markkinoinnin tilanteeseen" 01.12.1959, ja ottavansa yhteyttä puhelimitse Maicoon saavuttuaan Lontooseen.

*Sitten ei hetkeen olekaan tarkkoja tietoja, mutta näyttäisi siltä, että viimeistään joulukuussa 1960 Maico UK jakeli julkisuuteen CB92:n kuvalla varustettua mainosta, jossa "Honda esittelee kuuluisan mallistonsa käsittäen mallit 250cc Dream C72 Standard, 250cc Dream CB72 Supersport, 125cc Benley C92 Standard, ja 125cc Benley CB92 Supersport. Nähkää ne osastolla no.32". Tämähän viittaisi johonkin näyttelyyn, mahdollisesti jopa ensiesittelyyn Englannissa. Oliko Maico UK:lla tuossa välissä mitään tekeillä Hondan kanssa? Brandtilla ainakin oli. Jos tuo joulukuu pitää paikkansa, oli Levon "Tantta" jo siihen mennessä saanut vastaanottaa sen Honda CB92 Benly Super Sportilla ajamansa vuoden 1960 Suomenmestaruus pokaalinsa, ja lisäksi se "Waltsun" CB92:n koeajokin oli myös jo julkaistu Moottori-Urheilu lehden numerossa 10. Päätelkää itse, ja jos jollakin on asiasta vielä tarkempaa ja oikeaa tietoa, haluaisin mielelläni kuulla. Toistaiseksi siis näin...

Lisäys 18.12.2008. Löysin jokuaika sitten englantilaisilta sivuilta seuraavanlaisen allaolevan tekstinpätkän tähän UK:n maahantuontiinkin liittyen. Leikkasin sen talteen ja liimaan nyt tähän. Näiden tietojen kanssa taas eletään, kunnes jotain uutta tietoa löytyy.

*The impact of the Honda CB92 125cc twin cannot be underestimated, prior to its arrival in the UK in late 1961, 125's were regarded as nothing more than cheap transport for those who had no interest in motorcycles other than as an alternative to the bus and were happy to progress at no more than 45mph! The CB92 changed that perception with a top speed in excess of most 250's, the majority of 350's and the equal of all but the best 500's.

26.10.2016. Huomasin tänään "kuuklaillessani", että tästä aiheesta löytyy omani lisäksi ainakin kaksi kertomusta. Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab kirjoittelee aiheesta nykyisin näin, ja Japsistarat Ry sitten taas näin. Joitakin eroavaisuuksia näihin omiin tietoihini verrattuna noistakin löytyy, enkä uskalla väittää ihan satavarmasti olevani itse täysin oikeassa, vaikka omat tietoni ovatkin peräisin mielestäni varsin luotettavista lähteistä.
Tässä on Hondan esite, joka on ollut jakelussa Suomessa 1960. Hieman "kummastuttaa" tuossa CB:n tankissa nuo vanhan mallin tankkimerkit. Tuo esite lieneekin vuodelta 1959, ja tullut Suomeen ensimmäisten mallipyörien mukana heti alkuvuodesta 1960.
Tässä ovat sitten Suomeentuotavat Honda mallit vuosilta 1960-62 maahantuojan alkuperäisessä esitteessä. Tämän "prosyyrin" olen itse käynyt nuorena poikana Fabianinkadulta hakemassa. Vaikka esite on "ehkä hieman" kärsinyt ja kauhtunut vuosien saatossa, laitan sen tänne näkyville, koska luulen, että tällaista Brandtin originaaliesitettä ei enää kovin monella ole. Onhan tuonajan Hondista paljonkin moniväriesitteitä nettikin "pullollaan", mutta tämä on mielestäni ihan omaa luokkaansa. Itseäni näistä malleista on jo tuolloin ja yhä edelleenkin kiinnostanut vain ja ainoastaan nuo Benlyt, ja niistäkin aivan erityisesti malli CB92, eli siis tuo Benly Super Sport.
Tässähän taas on noiden edellisessä esitteessä olleiden Honda mallien 17 sivuisen huolto- ja korjauskurssin kansilehti. Tämä "toiminimille", nykyään sanottaisiin "diilereille" tai jälleenmyyjille, toimitettu moniste pitää sisällään kaikenlaisia "kikkoja ja niksejä" noiden Suomen ensimmäisten Hondien "hyvinvoinnin ja toimivuuden" varmistamiseksi. Ja tietenkin tuon allekirjoittajana on itse Otto Brandt. Loput tämän korjausohjeen sivut ilman tyhjää välilehteä löytyvät täältä.
Tässä on vielä alkuperäinen Honda Benly mallien kahdeksansivuisen suomenkielisen käyttöohjeen ensimmäinen sivu. Tämäkin on "hieman" kauhtunut ja likaantunut vuosien saatossa. Kuvassa olevan moottorin halkaisukuva on vuoden 1959 mallista. Muutamat tiedot tässä koskevat ainoastaan C-mallia. Myöskään CS-mallia tässä ei tietenkään vielä ole käsitelty. Loput tämän käyttöohjeen seitsemän sivua löytyvät täältä.
Hieman lisää Benlyjen teknisiä tietoja isommasta vanhasta esitteestä "leikkaa ja liimaa" tekniikalla toteutettuna. Tuo esite lienee vuodelta 1961, koska nuo vaihteiden välityssuhteet ovat jo siitä "viimeisestä moottoriversiosta", jollainen niissä minullakin olleissa neljässä CB92 pyörässä oli. Vuoden 1960 CB92 malleissa nuo vaihteiden välityssuhteet olivat erilaiset.
Siirry Honda Benly C92 kuviin Siirry Honda Benly CS92 kuviin Siirry Honda Benly CB92 kuviin
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Aprilia Pegaso Aivan muuta