HONDA C92 BENLY 125 (perusmalli)
Versiohistoriaa
Hondan Benly C90 125cc malli, sekä Honda Dream C70 250cc malli aloittivat Hondan kaksisylinteristen nelitahtisten moottoreiden
aikakauden. Sekä prototyyppejä että esisarjan pyöriä lienee ollut olemassa jo 1958, mutta varsinainen tuotanto ja myynti
lienee pyörähtänyt käyntiin "vasta" alkuvuodesta 1959. Ensimmäinen kaksisylinterinen Benly-malli oli C90, joka varsin pian
kehittyi C92 malliksi. Vuonna 1959 lanseerattiin myös C92:n urheilumalli, CB92 Super Sport markkinoille. Lisäksi Benlystä
oli olemassa myös CS92 malli, ja todennäköisesti lähinnä Amerikan markkinoita varten tarkoitetut CA- versiot, sekä myös 150cc
versiot, mallimerkinnältään C95 ja CB95. Näillä minun sivuillani keskitytään kuitenkin vain ja ainoastaan malliin -92, eli
siis 125 kuutioisiin.
Tässä "versiomuistelossani" yritän tuoda esille ainoastaan ulkoisesti näkyviä muutoksia. Myös moottorin tekniikassa tapahtui
noina vuosina "miljoonia pieniä parannuksia", joihin ei nyt tässä yhteydessä puututa juuri lainkaan.
Ai niin, yksi juttu vielä. Nimittäin 27 toukokuuta 1963 Hondan uusi kokoonpanotehdas Belgiassa aloitti tuotannon, joka käynnistettiin
pienillä malleilla, kuten C100. Itse luulisin, vaikka en varmasti tiedäkään, tämän tarkoittavan Benlyjenkin kohdalla sitä, että
sarjanumerosta
#3506701 lähtien myöskin Euroopan markkinoille tarkoitetut C92 mallit kasattiin Alost- nimisessä kaupungissa
Belgiassa (Alost tunnetaan joissakin yhteyksissä myös nimellä Aalst). Tässä yhteydessä malliin tuli myös runsaasti näkyviä muutoksia,
ja samalla näihin Alostissa kasattuihin Hondiin tuli vuosimalliin 1964 ja siitä eteenpäin se alumiininen saksankielinen tyyppikilpi,
joka ei siis automaattisesti tarkoita, että pyörä on jotenkin erikoinen "saksanmalli", vaan että se on Euroopan markkinoita varten kasattu
Alostissa Belgiassa. Ja nyt, asiaan...
*1959
Tässä kohdassa joudun tiedon puutteessa viittaamaan ainoastaan tuohon ylläolevaan aloitustekstiin.
*1960
Muoviset tankkimerkit , joissa oli "siiven" lisäksi vain "BENLY" teksti. Litteät äänenvaimentimet. Takavalot tyypin "253" mallisilla
laseilla, jotka olivat käytössä 250cc C71 mallissa.
*1961
Tankkimerkkiin ilmestyi "BENLY 125" teksti. Etunapa ja jarrukilpi uusittiin sarjanumerosta
#1402501 lähtien.
*1962
Tänä vuonna tulikin jo runsaasti muutoksia. Sarjanumerosta
#2500751 lähtien vanhempi keulakotelo- ja runkotyyppi korvattiin
uudentyylisellä, jossa oli nyt rungosta irroitettava takavalon- ja rekisterikilven teline. Myöskin etunapaa uusittiin jälleen.
Alkuvuoden malleissa oli vielä se "253" tyypin takavalo, joka korvattiin nyt "268" tyyppisellä valolla sarjanumerosta
#2504201
eteenpäin. Polttoainehana uusittiin sarjanumerosta
#2505361 lähtien.
*1963
Varsin paljon muutoksia tuli jo heti alkuvuodesta 1963. Öljynsuodattimen kotelon kanteen ilmestyi "HONDA" teksti. Sarjanumerosta
#3503001 lähtien pakoputkien alkukäyrät sekä äänenvaimentimet kokivat muutoksia, numerolla
#3506701 lisää muutoksia
alkukäyriin ja nyt äänenvaimentimet vaihtuivat "litteistä pyöreiksi", runkoon tuli joitain muutoksia, "korkea putkimallinen"
ohjaustanko (jossa oli nyt kantikkaat neliön malliset alumiiniset vilkut) tuli matalan peltisen tilalle, ajovaloumpio ja
umpionkotelokin vaihtui, ja sen etuosaan umpion alle tuli metallinen "HONDA" logo, virtalukko ja äänitorvi uusittiin, takavilkut
muuttuivat isommiksi ja enemmän "neliön" mallisiksi, polttoainesäiliökin vaihtui ja samalla polvikumit ilmestyivät tankin kylkiin.
*1964
Runsaasti muutoksia myös vuonna 1964. Valmistenumero meistettiin nyt emäputkeen, ja runkoon oikealle puolelle
satulan alle ilmestyi se alumiininen Saksankielinen tyyppikilpi. Sarjanumerosta
#1002706 lähtien runko koki jälleen
muutoksia, tankkia muutettiin, ja tankin merkin tekstiksi muuttui muistaakseni pelkästään "HONDA". Sarjanumerosta
#1010304 eteenpäin takavalon/rekisterikilven telinettä muutettiin niin, että nyt varren päässä olevien vilkkujen kiinnitystanko
kulki sen läpi.
*1965
Muutoksiahan todellakin tuli sitten jopa vielä viimeisenä tuotantovuotenakin. Valmistenumerosta
#3001651 lähtien
takaiskunvaimentimien rakennetta ja niiden toimintaa parannettiin,
#3005650:stä eteenpäin runkoonkin tuli vielä
jotain muutoksia, tankinkyljet ja tankkimerkki muuttuivat, ja ihan lopuksi vielä numerosta
#3006327 eteenpäin sekä ketjusuoja
että takaketjun kiristimet uusittiin. Tietääkseni vihoviimeinen "hihnalta" valmistunut Honda Benly C92 oli valmistenumeroltaan
#3006360.
C92 tuotantomääriä
Seuraavassa valmistusmäärälistassa tuo C92E tarkoittaa valmistettuja moottoreita, ja C92 valmistettuja runkoja.
Mitä nuo malliversiot "return change" ja "rotary change" virallisesti tarkoittavat, ei ole minulle koskaan
selvinnyt. Itse luulisin niiden liittyvän jotenkin vaihteiston rakenteeseen ja toimintaan. Ilmeisestikin "return
change" on tavallinen perusmalli ja "rotary change" lienee sitten jonkinlainen erikoismalli mahdollisesti jollekin
tietylle markkina-alueelle. En tiedä.
Luullakseni vuonna 1961 oli olemassa myös joku pieni ja erikoinen sarja Honda Benlyjä mallimerkinnällä C92. Tämän sarjan
valmistenumerot olivat C92E 1500001 - 1500500 - - - C92 1500001 - 1500500. Eli kaikkiaan 500 "yksikköä".
*1960
C92E 0120001 - 0120700 - - - - - - - - - - C92 0120001 - 0120700
*1961
C92E 1400001 - 1403569 - - - - - - - - - - C92 1400001 - 1403504
*1962
Malliversio "return change":
C92E 2500001 - 2506922 - - - - - - - - - - C92 2500001 - 2506907
Malliversio "rotary change":
C92E 2600001 - 2600453 - - - - - - - - - - C92 2600001 - 2600453
*1963
Malliversio "return change":
C92E 3500001 - 3509306 - - - - - - - - - - C92 3500001 - 3509300
Malliversio "rotary change":
C92E 3600001 - 3600610 - - - - - - - - - - C92 3600001 - 3600610
*1964
Malliversio "return change":
C92E 1000001 - 1010821 - - - - - - - - - - C92 1000001 - 1010803
Malliversio "rotary change":
C92E 2000001 - 2000670 - - - - - - - - - - C92 2000001 - 2000670
*1965
Malliversio "return change":
C92E 3000001 - 3006404 - - - - - - - - - - C92 3000001 - 3006360
Malliversio "rotary change":
C92E 4000001 - 4000030 - - - - - - - - - - C92 4000001 - 4000030
Yhteensä siis 39485 moottoria ja 39337 runkoa, joista "rotary change" versioita 1763. "Rotary change" moottorit
ja rungot valmistettiin kaikki kokonaisiksi pyöriksi. Lisäksi oli se vuoden -61 erikoinen 500:n kappaleen erä. Siis
yhteensä kaikenkaikkiaan 39985 moottoria ja 39837 runkoa.