Aineistoa Honda Benly C92 mallista (1959-1965)

HONDA C92 BENLY 125 (perusmalli)

Versiohistoriaa

Hondan Benly C90 125cc malli, sekä Honda Dream C70 250cc malli aloittivat Hondan kaksisylinteristen nelitahtisten moottoreiden aikakauden. Sekä prototyyppejä että esisarjan pyöriä lienee ollut olemassa jo 1958, mutta varsinainen tuotanto ja myynti lienee pyörähtänyt käyntiin "vasta" alkuvuodesta 1959. Ensimmäinen kaksisylinterinen Benly-malli oli C90, joka varsin pian kehittyi C92 malliksi. Vuonna 1959 lanseerattiin myös C92:n urheilumalli, CB92 Super Sport markkinoille. Lisäksi Benlystä oli olemassa myös CS92 malli, ja todennäköisesti lähinnä Amerikan markkinoita varten tarkoitetut CA- versiot, sekä myös 150cc versiot, mallimerkinnältään C95 ja CB95. Näillä minun sivuillani keskitytään kuitenkin vain ja ainoastaan malliin -92, eli siis 125 kuutioisiin.

Tässä "versiomuistelossani" yritän tuoda esille ainoastaan ulkoisesti näkyviä muutoksia. Myös moottorin tekniikassa tapahtui noina vuosina "miljoonia pieniä parannuksia", joihin ei nyt tässä yhteydessä puututa juuri lainkaan.

Ai niin, yksi juttu vielä. Nimittäin 27 toukokuuta 1963 Hondan uusi kokoonpanotehdas Belgiassa aloitti tuotannon, joka käynnistettiin pienillä malleilla, kuten C100. Itse luulisin, vaikka en varmasti tiedäkään, tämän tarkoittavan Benlyjenkin kohdalla sitä, että sarjanumerosta #3506701 lähtien myöskin Euroopan markkinoille tarkoitetut C92 mallit kasattiin Alost- nimisessä kaupungissa Belgiassa (Alost tunnetaan joissakin yhteyksissä myös nimellä Aalst). Tässä yhteydessä malliin tuli myös runsaasti näkyviä muutoksia, ja samalla näihin Alostissa kasattuihin Hondiin tuli vuosimalliin 1964 ja siitä eteenpäin se alumiininen saksankielinen tyyppikilpi, joka ei siis automaattisesti tarkoita, että pyörä on jotenkin erikoinen "saksanmalli", vaan että se on Euroopan markkinoita varten kasattu Alostissa Belgiassa. Ja nyt, asiaan...

*1959

Tässä kohdassa joudun tiedon puutteessa viittaamaan ainoastaan tuohon ylläolevaan aloitustekstiin.

*1960

Muoviset tankkimerkit , joissa oli "siiven" lisäksi vain "BENLY" teksti. Litteät äänenvaimentimet. Takavalot tyypin "253" mallisilla laseilla, jotka olivat käytössä 250cc C71 mallissa.

*1961

Tankkimerkkiin ilmestyi "BENLY 125" teksti. Etunapa ja jarrukilpi uusittiin sarjanumerosta #1402501 lähtien.

*1962

Tänä vuonna tulikin jo runsaasti muutoksia. Sarjanumerosta #2500751 lähtien vanhempi keulakotelo- ja runkotyyppi korvattiin uudentyylisellä, jossa oli nyt rungosta irroitettava takavalon- ja rekisterikilven teline. Myöskin etunapaa uusittiin jälleen. Alkuvuoden malleissa oli vielä se "253" tyypin takavalo, joka korvattiin nyt "268" tyyppisellä valolla sarjanumerosta #2504201 eteenpäin. Polttoainehana uusittiin sarjanumerosta #2505361 lähtien.

*1963

Varsin paljon muutoksia tuli jo heti alkuvuodesta 1963. Öljynsuodattimen kotelon kanteen ilmestyi "HONDA" teksti. Sarjanumerosta #3503001 lähtien pakoputkien alkukäyrät sekä äänenvaimentimet kokivat muutoksia, numerolla #3506701 lisää muutoksia alkukäyriin ja nyt äänenvaimentimet vaihtuivat "litteistä pyöreiksi", runkoon tuli joitain muutoksia, "korkea putkimallinen" ohjaustanko (jossa oli nyt kantikkaat neliön malliset alumiiniset vilkut) tuli matalan peltisen tilalle, ajovaloumpio ja umpionkotelokin vaihtui, ja sen etuosaan umpion alle tuli metallinen "HONDA" logo, virtalukko ja äänitorvi uusittiin, takavilkut muuttuivat isommiksi ja enemmän "neliön" mallisiksi, polttoainesäiliökin vaihtui ja samalla polvikumit ilmestyivät tankin kylkiin.

*1964

Runsaasti muutoksia myös vuonna 1964. Valmistenumero meistettiin nyt emäputkeen, ja runkoon oikealle puolelle satulan alle ilmestyi se alumiininen Saksankielinen tyyppikilpi. Sarjanumerosta #1002706 lähtien runko koki jälleen muutoksia, tankkia muutettiin, ja tankin merkin tekstiksi muuttui muistaakseni pelkästään "HONDA". Sarjanumerosta #1010304 eteenpäin takavalon/rekisterikilven telinettä muutettiin niin, että nyt varren päässä olevien vilkkujen kiinnitystanko kulki sen läpi.

*1965

Muutoksiahan todellakin tuli sitten jopa vielä viimeisenä tuotantovuotenakin. Valmistenumerosta #3001651 lähtien takaiskunvaimentimien rakennetta ja niiden toimintaa parannettiin, #3005650:stä eteenpäin runkoonkin tuli vielä jotain muutoksia, tankinkyljet ja tankkimerkki muuttuivat, ja ihan lopuksi vielä numerosta #3006327 eteenpäin sekä ketjusuoja että takaketjun kiristimet uusittiin. Tietääkseni vihoviimeinen "hihnalta" valmistunut Honda Benly C92 oli valmistenumeroltaan #3006360.

C92 tuotantomääriä

Seuraavassa valmistusmäärälistassa tuo C92E tarkoittaa valmistettuja moottoreita, ja C92 valmistettuja runkoja. Mitä nuo malliversiot "return change" ja "rotary change" virallisesti tarkoittavat, ei ole minulle koskaan selvinnyt. Itse luulisin niiden liittyvän jotenkin vaihteiston rakenteeseen ja toimintaan. Ilmeisestikin "return change" on tavallinen perusmalli ja "rotary change" lienee sitten jonkinlainen erikoismalli mahdollisesti jollekin tietylle markkina-alueelle. En tiedä.

Luullakseni vuonna 1961 oli olemassa myös joku pieni ja erikoinen sarja Honda Benlyjä mallimerkinnällä C92. Tämän sarjan valmistenumerot olivat C92E 1500001 - 1500500 - - - C92 1500001 - 1500500. Eli kaikkiaan 500 "yksikköä".

*1960

C92E 0120001 - 0120700 - - - - - - - - - - C92 0120001 - 0120700

*1961

C92E 1400001 - 1403569 - - - - - - - - - - C92 1400001 - 1403504

*1962

Malliversio "return change":

C92E 2500001 - 2506922 - - - - - - - - - - C92 2500001 - 2506907

Malliversio "rotary change":

C92E 2600001 - 2600453 - - - - - - - - - - C92 2600001 - 2600453

*1963

Malliversio "return change":

C92E 3500001 - 3509306 - - - - - - - - - - C92 3500001 - 3509300

Malliversio "rotary change":

C92E 3600001 - 3600610 - - - - - - - - - - C92 3600001 - 3600610

*1964

Malliversio "return change":

C92E 1000001 - 1010821 - - - - - - - - - - C92 1000001 - 1010803

Malliversio "rotary change":

C92E 2000001 - 2000670 - - - - - - - - - - C92 2000001 - 2000670

*1965

Malliversio "return change":

C92E 3000001 - 3006404 - - - - - - - - - - C92 3000001 - 3006360

Malliversio "rotary change":

C92E 4000001 - 4000030 - - - - - - - - - - C92 4000001 - 4000030

Yhteensä siis 39485 moottoria ja 39337 runkoa, joista "rotary change" versioita 1763. "Rotary change" moottorit ja rungot valmistettiin kaikki kokonaisiksi pyöriksi. Lisäksi oli se vuoden -61 erikoinen 500:n kappaleen erä. Siis yhteensä kaikenkaikkiaan 39985 moottoria ja 39837 runkoa.
Tässä on yksi japanilainen "prosyyri" aivan Benly C92-malliston alkutaipaleelta, tämä tosin englannin kielisenä. Kiire on tainnut olla tosi kova mainonnan aloittamiseen, kun tuo mustavalko-osan pyöräkin on lipsahtanut esitteeseen väärin päin, eli vasen puoli lukijaan päin.
Tässä on niin hauska Benly-kuva, että minun on ihan pakko sukeltajana laittaa tämä tänne näkymään. Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, ketä kuvassa on ja missä se on otettu. Olen sen vuosia sitten imuroinut Internetistä, ja se oli minulla pitkään työpöydän taustakuvanakin. Kuvassa on kaksi kaveria lähdössä sukeltamaan ajokkinaan Honda Benly CA95, jonka vuosimallin arvioisin olevan 1964 tai -65. Keulan "koristekupit" ovat muovia, ja valkosivurenkaat tulivat mukaan mallivuoden 1963 loppupuolella. Lisäksi pyörä näyttäisi olevan aivan uusi, ei ainakaan kovin paljon ajettu, koska nuo renkaiden sivut ovat vielä noinkin puhtaat ja pakokäyrien juuretkaan eivät ole vielä kellertävän sinertävät. Tosin näissä viimeisimmissä malleissa oli jo ne kaksinkertaiset alkukäyrät, jotka eivät "värjäytyneet" juuresta sentään niin nopeasti. Takalampun "lasi" on tuo pitkä malli, eli siis "268". Enpä tiedä, oliko tuohon aikaan mitkään standardit voimassa paineastioiden osalta, mutta tuo poikien paineilmasäiliö ei kyllä ainakaan mitään nykyisin täällä meilläpäin voimassaolevia standardinmukaisia värimäärityksiä noudattele. "Alumiinipullo" näyttäisi olevan, tilavuudeltaan noin 12 litraa. Painoa pyörän päällä näyttää olevan jo "ihan tarpeeksi", jousitus alkaa olla aika pohjilla molemmissa päissä. Toivottavasti kestää reissun. No, kyllähän Honda Benly kestää... Hello boys, dive safely, OK!

HONDA BENLY C92 Suomessa

Tilastotietoja

Tänne Suomeen Hondan Benly 125cc mallisarja rantautui jo vuonna 1960, sillä tuolloinhan Oy Otto Brandt Ab aloitti ensimmäisenä Euroopassa Honda moottoripyörien maahantuonnin. Aivan ensimmäisenä Honda-mallina maahamme suorastaan "lennätettiin" Honda CB92 Benly Super Sport vuoden 1960 Moottori-Talviajo-Turvallisuus näyttelyyn, joka pidettiin Helsingin Olympiapaviljongissa 15.-24.01.1960. Siitä se sitten lähti.

Seuraavassa on hieman tiedossa olevaa tilastoa Honda C92 Benly mallin maahantuonti- ja myyntimääristä. Ennen vuotta 1963 tuoduista pyöristä minulla ei valitettavasti ole olemassa oikeastaan minkäänlaista tietoa, joten tässä on nyt vaan tyydyttävä tähän.

*1960 - 1962

Tältä ajalta minulla ei valitettavasti ole tietoja C92-mallien toimitusmääristä.

*1963

Vuonna 1963 maahantuojalta jälleenmyyjille toimitettiin C92-Benlyjä yhteensä 97 kpl, niistä 1962 valmistettuja 18 kpl, joista punaisia 3 kpl, sinisiä 3 kpl, väri ei tiedossa 12 kpl. 1963 valmistettuja oli 79 kpl, mustia 15 kpl, sinisiä 12 kpl, väri ei tiedossa 52 kpl.

*1964

Vuonna 1964 jälleenmyyjille toimitetut C92-Benlyt: yhteensä 93 kpl, kaikki 1964 valmistettuja, joista punaisia 21 kpl, mustia 7 kpl, sinisiä 21 kpl, väri ei tiedossa 44 kpl.

*1965

Lopuksi vuonna 1965 tai myöhemmin jälleenmyyjille toimitetut C92-Benlyt: yhteensä 84 kpl, joista 1963 valmistettuja 42 kpl, punaisia 23 kpl, sinisiä 1 kpl, väri ei tiedossa 18 kpl. 1964 valmistettuja 17 kpl, mustia 14 kpl, sinisiä 1 kpl, väri ei tiedossa 2 kpl. 1965 valmistettuja 25 kpl, mustia 2 kpl, sinisiä 23 kpl.

C92-malleja on siis tuotu maahan ja myyty vähintään 274 kpl. Vanhempia malleja myytiin uutena ainakin Suomessa vielä vuonna 1967. Itselläni on vuonna 1963 valmistettu punainen C92, joka on rekisteröity ensikerran vasta vuonna 1966, ja sininen 1964 valmistettu, joka on rekisteröity 1967.

Näistä C92 "suomipyöristä" on Veteraanimoottoripyöräklubin vuoden 2007 kalustoluettelossa jäljellä 15 pyörää, joista rekisterissä on 4 pyörää. Näiden lisäksi tiedän ainakin jokunen vuosi sitten olleen olemassa 7 enemmän ja vähemmän täydellistä "projektipyörää". Kaikkiaan C92 malleja pitäisi siis olla säilytettynä Suomessa vähintään 22 kappaletta.

Tästä alkaa omien Honda C92 Benlyjeni kuvat ...

Tässä kuvassa raotan hieman "salaisen Honda-Benly-kokoelmani peittoa". Ensimmäisenä kuvassa on "hohtovihreä" 1963 valmistunut ja ensikerran 03.07.1964 rekisteröity pyörä. Tämä on myös ensimmäinen itse rekisteröimäni Benly, ja se rekisteröintipäivähän oli 19.12.1997. Seuraavana on tuo sininen "kuuskakkonen", josta kerron myöhemmin. Kolmas rivissä on tuo musta CS92, ja siitäkin tarkemmin tuolla CS92-osiossa. Neljäntenä on tuo punainen, josta myöskin lisää tuonnenpana. Nämä neljä ovat kaikki ajokuntoisia ja katsastettuja pyöriä, vaikka noissa kahdessa ei rekisterikilpeä olekaan kiinni ja joitakin osia tilapäisesti puuttuukin.

Loppukesällä 2012 ilmenneiden säilytystilaongelmien vuoksi jouduin myymään ensin tuon punaisen Benlyn 26.09.2012, ja nyt sitten 26.01.2013 tuon vihreän Benlyn. Tilaongelma vaivaa kyllä edelleen, joten mahdollisesti on vielä tehtävä "leikkauksia" kaluston määrän suhteen.

No niin, kyllähän ne "kalustoleikkaukset" vielä jatkuivat. Ensin 03.04.2013 tehtiin kaupat tuosta mustasta CS92:sta, ja sitten 13.04.2013 vielä tuosta sinisestä C92:sta. Ne olivat viimeiset C92/CS92 pyöräni, joten niiden mukana menivät myös kaikki löytämäni kyseisten mallien osat, ja tuo "ylähyllykin" siinä samalla tyhjeni. Nyt keskityn jatkossa vain ja ainoastaan noihin kahteen CB92 malliini, niinkuin silloin 1990-luvun loppupuolella oli alunperin tarkoituskin.

Tässä on kuva "ylähyllyltä". Tuo ensimmäinen sininen on "paperillinen" vuosimallin 1964 runko, joka odottaa "uutta syntymäänsä". Tuo "hopeanvärinen" on vuoden 1963 tuotantoa, papereita ei ole, mutta olen tasan kuukauden päästä omistanut sen kymmenen vuotta, ja "luovarit" on, joten homma on hanskassa. Tuon kolmannen kanssa on ihan sama juttu, paitsi että se on vuosimalliltaan 1964. Tässä ekassa rungossa näkyy tuo 1964 malliin tullut "isolle kilvelle" tehty takavalon/rekkarin teline. Siinä näkyy myös se vilkkujen kannatintangon paikka reikänä, koska koko tanko vilkkuineen on jossain vaiheeessa enemmän ja vähemmän väkivalloin poistettu pyörästä.
Tässä kuvassa on nyt tuo oma vuoden -62 mallinen, mutta ensikerran 01.04.1963 rekisteröity "vanharunkoinen" C92. Pyörä on juuri katsastettu ja rekisteröity, nyt siis jo toisen kerran, vaikka pyörällä on ajettu vasta 62507 kilometriä. Katsastusta varten pyörässä on uudempi takalamppu, koska siihen alkuperäiseen "253-lyhtyyn" ei löytynyt mistään polttimoa, jolla jarruvalon olisi saanut toimimaan. Niinikään tuo ohjaustanko sekä äänenvaimentimet eivät kuulu tähän vuosimalliin. Lisäksi vilkut, ketjusuoja ja alkuperäiset peilit puuttuvat. Muuten pyörä on "originaali", ja hyväksyttiin liikennekelpoiseksi. Uutta kilpeä esittelee vanhin tyttäreni, ja kuva on otettu heti katsastuksen jälkeen kotipihassa 19.08.1998.
Tässä kuvassa puolestaan on vuonna 1963 valmistunut, mutta vasta 26.03.1966 ensikerran rekisteröity C92. Tämä on mielestäni Alostin tuotteita, ja tuossa kuvassa näkyvät hyvin ulkoiset erot vanhempiin malleihin verrattuna. Pyörä on muuten täydellinen, ainoastaan alkuperäiset peilit puuttuvat. Olen rekisteröinyt tämän uudelleen 16.11.1998. Pyörän punainen väri on hieman "kärsinyt" kuvaa skaalaillessa ja nettikäyttöön "optimoitaessa". Tällä pyörällä on mittarissaan vasta 47591 kilometriä, ja matka jatkuu. Senverran "virhettä" tässä pyörässäni kuitenkin on, että nuo pakoputkien alkukäyrät ovat olleet ensiasennuskäyrinä vielä noin kuukautta ennen tätä minun pyörääni valmistetuissa pyörissä. Niitä on kyllä myyty varaosana C92 malleihin vielä paljon myöhemminkin. Jokatapauksessa tässä minun pyörässäni on hihnalta tullessa ollut samanlaiset käyrät, kuin tuolla aiemmin nähdyssä "sukeltajapoikien" Benlyssä.
Laitan tähän nyt vielä ihan vaan vertailun vuoksi 125-kuutiosten Honda-mallien "ääripäät" kuvattuna kesällä 2001, eli silloin kun tuo meidän NSR oli vielä ihan uusi. Kuvasta voi helposti huomata, kuinka suurikokoinen nykypiikki on ensimmäisiin japanilaisiin "sisaruksiinsa" verrattuna. Painoa sillä on peräti 14 kiloa enemmän, vaikka sen moottori on "vain" yksisylinterinen ja huomattavasti kevyempi, kuin tuo Benlyn kaksipyttyinen 36 kiloinen "murikka". Teho tuossa "näsärissäkin" on A-1 tehoiseksi kuristettuna aivan sama 11.5 heppaa, kuin C92 Benlyissäkin. Tosin alakierroksilla on enemmän voimaa, eli kiihtyy Benlyä paremmin, mutta sitten kun pitäisi alkaa mennä, niin voima loppuu. Onko tuo nyt sitten jotain ihan oikeaa kehitystä, kysynpä vaan? Mielestäni tuollaisen uuden motoristin "aloituspyörän" pitäisi olla mahdollisimman helppo ja kevyt käsitellä ja hallita, koska sitä kokemusta, ja ajosilmää ja -tuntumaa ei vielä ole. Vuosikausia piikkisen tankin päällä "maanneena" voin kokemuksesta sanoa, että tuo NSR on etenkin pienikokoiselle aloittelijalle todella "kömpelö ja hankala" pyörä. Onneksi nämä uudet piikki CBR:t ovat palanneet takaisinpäin, voisiko sanoa Benlyn suuntaan, esim. kokonsa suhteen. Tosin taas on muistettava, että silloin kun nuo kuvan kaksi Benlyäni olivat uusia, suurin saatavissa oleva Honda-moottoripyörä oli 305 kuutioinen, ja "aloituspyörät" olivat pääsääntöisesti 50, 60, 80, ja 90 kuutioisia ja yksisylinterisiä. Eipä silti, kevareita ja A-1 kortteja ei ollut edes olemassakaan, ja 50 kuutioinenkin, jossa oli yli 1.5 hevosvoimaa, oli silloin täysiverinen moottoripyörä. Silloin 16 vuotias saattoi kortin suoritettuaan ostaa kaupasta millaisen pyörän halusi ja lähteä sillä heti ihan laillisesti ajamaan. Kypäräpakkoakaan ei ollut ja hengenlähtö oli "lähellä päivittäin".
Tämän kuvan olen ottanut "kotitallin" ovelta kesäkuussa 2007, kun oli aikomuksena ottaa tuo sininen -62:n kokeeksi liikenteeseen. Aie kuitenkin tyssäsi "täysinkuolleeseen" akkuun, jossa sähkö ei pysynyt latauksen jälkeen edes yön yli. Päätin siirtää asian tuleville kesille. Kuvassa vasemmalla on lasteni NSR, sitten on se -62 C92, ja seuraavana on tuo minun CB500 varustettuna tuolla yhdestä Benlystäni otetulla tarakalla, johon kyydissäolijan on hyvä laskea reppunsa, niin ei "henkselit" paina olkapäitä matkan aikana. Viimeisenä tuolla on tuo punainen C92.
Osallistuin punaisella Benlylläni Koneratsastajien osastolla Classic Motor Show -näyttelyyn Lahdessa 03-04.05.2008. Tuossa Benlyn vieressä näkyy myös erittäin kauniisti kunnostettu Hopeasiipi mopedi.
Käytiin 12.08.2010 Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä "nakkisämpylä-ajelulla" Haminan torille, mistä jatkettiin sitten pötsit täytettyämme ajelua tänne Susikosken kuppilalle munkkikahveille. Kastuttiinkin matkalla, mutta eihän se meitä haitannut, sillä meillähän on sadeveden kestävät pyörät. Vaikka ajelin edellä, en ehtinyt edes saada kypärää kunnolla sarveen, enkä reppua selästä, kun Pappa oli jo ottanut kuvan. Ajoittaisesta vesisateesta huolimatta oli oikein mukava reissu.
Tänään 19.08.2010 klo. 18.58 ollessani ilta-ajelulla tuli tähän punaiseen Benlyyni ensimmäinen 50-tuhatta kilometriä täyteen. Oli pakko pysähtyä ottamaan muutama kuva tästä punaisesta "tien sankarista", kun kamerakin oli repussa. Aika mukavasti sattui nuo kilometrit tulemaan täyteen, nimittäin vaikkei se kuvassa näykään, niin tuolla risteyksessä olevista tienviitoista alemmassa lukee SIPPOLA 1.
01.05.2011. Eli vappuajelulla ajokautta 2011 avaamassa. Olin nyt liikkeellä kahden pysähdyksen taktiikalla, ja tähän Virransillan pieleen osui tämä toinen pysähdys, kun oli pakko päästä käymään pusikossa. Keli oli aika kehno, oli aika kylmä, ja kolmesti tuli pieni sadekuurokin, mutta onnekseni sade tuli kevyenä lumena, joten en kastunut. Kylmästä huolimatta ajelu tuntui ihan mukavalta, ja mittariinkin tuli kilometrejä 117.
01.05.2012. Vappuajelulla ajokautta 2012 avaamassa. Köröttelin hiljalleen pikkuteitä Kouvolan reunamilla ja katselin maisemia. Jaalassa tuli pysähdys, kun näin tuon kirkon aika hyvässä valaistuksessa, ja muistin kamerankin olevan repussa. Benly odotteli kuvanoton ajan tuossa kirkon portinpielessä. Keli oli mitä mainioin, paitsi ehkä hieman viileä. Viileydestä huolimatta ajelu tuntui ihan mukavalta, ja mittariinkin tuli kilometrejä 122.
14.06.2012. No niin, nyt pääsee tuo sininen C92 vihdoinkin maantielle. Kaikki pitäisi olla OK, muistin jopa laittaa tuon rekisterikilvenkin paikalleen. Tällä ihan ensimmäisellä ajelukerralla köröttelin hiljalleen pikkuteitä Kouvolan reunamilla kuulostellen koneen käyntiä ja katselin maisemia. Vuohijärvelle päästyäni käännyin sitten jo takaisin kotiinpäin. Keli oli mitä mainioin tälle ensimmäiselle ajelulle ja pyöräkin toimi ilman mitään ongelmia. Mittariin tuli kilometrejä 88.
26.09.2012. Tälle punaiselle Benlylleni löytyi tänään uusi hyvä koti Lahdesta. Tuntui hieman haikealta luopua pyörästä lähes neljäntoista vuoden yhdessäolon jälkeen, mutta menetettyäni juuri pitkäaikaisen pyörien talvisäilytyspaikkani tämä on varmastikin ihan hyvä ratkaisu. Ei jää ainakaan tämä pyörä talveksi "räystään alle". Kuvan otin juuri ennen "eron hetkeä" uuden omistajan pihalla. Kuvassa näkyy myös syksyn saapuminen. Samalla päättyi minun kohdallani myös ajokausi tällä pyörällä. Ja tällä kertaa lopullisesti.
26.01.2013. Tälle vihreälle Benlyllenikin löytyi tänään uusi hyvä koti Salosta. Tämän pyörän myynti olikin jo vähän tuskattomampaa kuin tuon ensimmäisen, vaikka sitä yhdessäoloa tämänkin kanssa ehti kertyä reilut viisitoista vuotta. Kuvan otin kotitallissa 14.01.2013, kun pyörä oli juuri kaivettu esille säilytyspaikastaan, ja "raahattu kotiin ehostusta varten". Suurin osa kuvassa puuttuvista osista löytyikin hetken etsiskelyn jälkeen, joten uuden omistajan on hyvä jatkaa tästä sen oman nuoruutensa ensimmäisen moottoripyörän "näköiskopion" rakentelua.
13.04.2013. No, eipä kahta ilman kolmatta. Tälle siniselle Benlyllenikin löytyi tänään uusi hyvä koti Pohjois-Karjalasta. Tämänkin pyörän kanssa sitä yhdessäoloa ehti kertyä reilusti viisitoista vuotta, vaikka pääsin sillä ajelemaan vasta kesällä 2012. Ajokilometrejä kertyi tuolloin mittariin kaikkiaan 932. Kuvan nappasin ajeluretkellä Iitissä Virransillan pielessä 21.06.2012. Nyt ovat sitten kaikki Honda Benly C92 ja CS92 mallit myyty, jäljellä on enää kaksi Honda Benly CB92:ta ja uusin pyöräni Honda CB500. Eli kaikki pyöräni mahtuvatkin jo nyt auton kanssa samaan talliin.
Honda Benly CS92 kuviin Honda Benly CB92 kuviin CB92 syntyhistoriaan CB92 projektini kuviin
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Aprilia Pegaso Aivan muuta