Aineistoa Honda Benly CB92 mallista (1959-1964)

Hondan CB92 Benly Super Sport on ensimmäinen ja myöskin ainoa todellinen urheilupyörä Japanista kautta aikojen. Näin olen julistanut jo vuosikymmeniä, ja olen yhä edelleen samaa mieltä.

HONDA CB92 BENLY SUPER SPORT 125cc

Versiohistoriaa

Tämä pyörä oli aikanaan eräänlainen "sensaatio" moottoripyörämaailmassa erikoisine ulkonäköineen ja ennenkaikkea kokoisekseen valtavan tehonsa sekä nopeutensa ansiosta. Ominaisteho 120hp/l oli viisikymmentäluvulla jotain aivan tavatonta tavallisessa katukäyttöön tarkoitetussa moottoripyörässä, vaikkakin oli jo tuon vuosikymmenen loppupuoli kysymyksessä. Tämän tehotason saavuttamiseen muilta valmistajilta meni lähemmäs kymmenen vuotta. Lisäksi tällä mallilla pystyi lähes sellaisenaan "kaupan jäljiltä" ajamaan kilpailuissa, ja myös voittamaan kansallisia mestaruuksia, kuten ympäri maailmaa tapahtuikin.

Kaiken lisäksi tämä malli oli, ja tulee aina olemaankin, Hondan ensimmäinen myyntiin valmistettu CB-malli.

Ai niin, yksi juttu vielä. Nimittäin 27 toukokuuta 1963 Hondan uusi kokoonpanotehdas Belgiassa aloitti tuotannon, joka käynnistettiin pienillä malleilla, kuten C100. Itse luulisin, vaikka en varmasti tiedäkään, tämän tarkoittavan Benlyjenkin kohdalla sitä, että sarjanumerosta #3102865 lähtien myöskin Euroopan markkinoille tarkoitetut CB92 mallit kasattiin Alost- nimisessä kaupungissa Belgiassa (Alost tunnetaan joissakin yhteyksissä myös nimellä Aalst). Tässä yhteydessä malliin tuli myös runsaasti näkyviä muutoksia, ja samalla näihin Alostissa kasattuihin Hondiin tuli vuosimalliin 1964 ja siitä eteenpäin se alumiininen saksankielinen tyyppikilpi, joka ei siis automaattisesti tarkoita, että pyörä on jotenkin erikoinen "saksanmalli", vaan että se on Euroopan markkinoita varten kasattu Alostissa Belgiassa. Ja nyt, asiaan...

*1959

Todella hyvin vähän tietoja löytyy tästä 1959 mallista, koska niitä oletettavasti lienee todella vähän jäljellä, ehkäpä ainoastaan muutamia säilyneitä yksilöitä. Näkyvimpinä eroina uudempiin malleihin verrattuna taisivat olla siirtotarrana tankissa oleva Honda-siipi, sekä satulanpäällisen ompelu. Joidenkin tietojen mukaan aivan loppuvuoden 1959 malleissa olisi ollut tankissa jo muovinen Honda-merkki. Tämä saattaa olla mahdollista sentakia, että mallivuoden 1960 pyöriä valmistettiin varmaankin jo syksyllä 1959, ja niitä on voitu myydä Japanissa jo tuolloin. Lisäksi tiedetään, että todella varhaisissa vuoden 1959 yksilöissä on ollut se ohjaustangon "kiristyspanta" ainoastaan kolmella pultilla kiinnitettynä. Tosin Honda Service Divisionin 15.11.1966 toimittama CB92:n ja CB95:n varaosakirja ei tiedä tällaisesta muutoksesta mitään. Takalamppuina kaikissa 1959 malleissa oli se sama kuin 250cc C70 mallissa, tyypiltään siis "250".

Moottorinumerosta #910209 lähtien molempiin moottorinlohkoihin tuli muutoksia, runkonumerosta #910217 tankin polvikumitkin vaihtuivat ilmeisesti "kaksiosaisista yksiosaiseksi", #910282 takajarrukilpeen tuli muutoksia, #910292 sekä etunapaa, etujarrukilpeä ja sen ilmanottoaukkoa, että sen "suojapeltiä" muutettiin, ja myös etujarrun vaijeria muutettiin, #910367 takaiskareiden jousia muutettiin, ja takanapa, vasen ketjunkiristin, sekä taka-akselin väliholkki vaihdettiin, ja vielä moottorinumerolla #910496 moottorin lohkoja muutettiin jälleen.

*1960

Valmistenumerolla #010077 etujarrun jäähdytysulostulon "suojapeltiin" tuli muutoksia, oikea ketjunkiristin vaihdettiin, #010079 takalamppu vaihtui nyt tyypin "253" malliseksi, jollainen oli jo käytössä 250cc C71 mallissa, #010205 runkoon tehtiin joitakin muutoksia, polttoainesäiliön korkki vaihdettiin "bajonettimalliseksi rosterikorkiksi", jollainen oli käytössä C72 mallissa, samalla tankki vaihtui alumiinisesta peltiseksi, muoviset merkit joissa "hopeasiiven" lisäksi oli ainoastaan "BENLY" teksti, ilmestyivät nyt tankinkylkiin, #010354 etu- ja takapyörien pinnat vaihdettiin, #010450 etujarrun vaijeriin tuli joku muutos, moottorinumerolla #010500 ylälohkoon tuli jälleen joitakin muutoksia, #010506 takanapa vaihdettiin, #010508 virtalukkokin vaihdettiin, moottorinumerolla #010511 sylintereihin tehtiin muutoksia, nokka-akseli sekä sylinterinkansi vaihdettiin, ja sylinterinkanteen ilmestyi samalla kierroslukumittarin vaijeria varten ulosotto, #010663 kytkinvaijeri koki muutoksia, #010681 etujarrukilpeä ja sen "ensiöjarruvipua" muutettiin, ja vielä lopuksi moottorinumerolla #010733 virtapuolen koppaa muutettiin.

*1961

Moottorinumerosta #1100260 moottorin molempia lohkoja muutettiin jälleen, ja mahdollisesti juuri tässä vaiheessa öljynkietoa muutettiin kulkemaan lohkoa pitkin lohkon ja sylinterin "välissä" keskimmäiselle runkolaakerille (ei näy päällepäin), ja tankkimerkkiin taisi ilmestyä "BENLY 125" teksti.

*1962

Moottorinumerosta #2100001 lähtien molemmat moottorinlohkot kokivat muutoksia jälleen, nyt taidettiin vihdoinkin luopua siitä "spiraalityyppisestä huohottimesta" ylälohkon takaosassa, ja mahdollisesti myös tuo jo aiemmin mainittu öljynkiertomuutoskin tapahtui vasta nyt, #2101670 lähtien sylinteriryhmäkin vaihdettiin valurautaisesta alumiiniseksi valurautaisin sylinteriputkin, #2102533 lähtien myös takahaarukkaakin muutettiin, sekä takajarrukilven alumiininen "ankkurointitanko" vaihdettiin nyt teräspellistä prässätyksi, ja #2104472 vielä polttoainehanakin vaihtui uuteen ilman "banjopultteja" olevaan malliin.

Jossain vaiheessa valmistenumeron #2102263 jälkeen vuonna 1962 tai vuoden 1963 alkupuolella etulokasuoja vaihtui alumiinisesta peltiseksi.

*1963

Valmistenumerosta #3100326 sekä kytkin-, että jarrukahvojen "tähtimalliset" säätöruuvit vaihtuivat tavallisiin, ja myös etujarru- ja kytkinvaijerit vaihdettiin, #3100341 ajovalon umpio vaihdettiin, #3101917 pakoputken alkukäyriä muutettiin ja samalla äänenvaimentimet vaihdettiin "saumallisiksi", #3102127 lähtien etunavan materiaali vaihdettiin magnesiumista alumiiniksi ja myös etupyörän pinnat vaihdettiin, #3102475 takanavankin materiaali vaihdettiin myös magnesiumista alumiiniksi ja myös takapyörän pinnat vaihdettiin samalla, #3102865 sekä kytkin-, että jarrukahvat vipuineen vaihdettiin, jolloin vipujen päihin tuli hieman isommat "pallot", #3104162 keulatolpissa olevat "kromatut suojakupit" vaihtuivat mustiksi muovisiksi, ja #3104562 etulokasuojan kiinnityksiä muutettiin. Lisäksi tänä vuonna öljynsuodattimen kotelon kanteen ilmestyi "HONDA" teksti.

*1964

Ei tullut mainittavia muutoksia vuodesta 1963. Runkoon tuli joku muutos numerolla #7000388, mutta en osaa sanoa millainen.

Vanhempia malleja oli myynnissä niin ulkomailla kuin Suomessakin uusina ainakin vielä vuonna 1965. (Itsellänikin oli aikoinaan vuonna 1962 valmistettu, ja on tälläkin hetkellä 1963 ja 1964 valmistetut pyörät, jotka olivat rekisteröity uusina vuonna 1965).

CB92 tuotantomääriä

Seuraavassa valmistusmäärälistassa tuo CB92E tarkoittaa valmistettuja moottoreita, ja CB92 valmistettuja runkoja. Koska näistäkin on olemassa sangen ristiriitaisia tietoja, varsinkin 1959 mallin osalta, olen laittanut tähän japanilaisilta sivuilta löytämiäni tietoja, koska luulen, että nämä pienemmät luvut ovat ehkä lähempänä "totuutta".

*1959

CB92E 910001 - CB92E 910520 - - - - - - - - CB92 910001 - 910432

*1960

CB92E 010001 - CB92E 013561 - - - - - - - - CB92 010001 - 013500

*1961

CB92E 1100001 - CB92E 1103113 - - - - - - - CB92 1100001 - 1103093

*1962

CB92E 2100001 - CB92E 2105724 - - - - - - - CB92 2100001 - 2105702

*1963

CB92E 3100001 - CB92E 3105379 - - - - - - - CB92 3100001 - 3105371

*1964

CB92E 7000001 - CB92E 7003085 - - - - - - - CB92 7000001 - 7003085

Yhteensä valmistettiin siis 21382 moottoria ja 21183 runkoa. Viimeisenä valmistusvuonna 1964 kaikki hihnalta tulleet rungot ja moottorit lienevät päätyneet kokonaisiksi pyöriksi. Luulisin noiden vuosina 1959 ja 1960 valmistettujen ylimääräisten moottoreiden päätyneen pääasiallisesti kilpailukäyttöön.

*RACING KIT

CB92:een toimitettiin tehtaalta myös kilpailukäyttöön tarkoitettua virityssarjaa, "racing kittiä". Alkuperäinen "kitti" piti sisällään seuraavanlaiset palikat, joilla moottorin teho nousi yhden hevosvoiman, mutta kierrosluku ei lainkaan. Sen sijaan koko pyörän käyttöominaisuudet paranivat kilpailukäyttöä silmälläpitäen, kierrosherkkyys sekä moottorijarrutus paranivat pienentyneiden pyörivien massojen ansiosta, ja yleensäkin pyörän luotettavuus kilpailukäytössä parani.

*Männät ja männänrenkaat ( kaikkia kokoja valittavissa )
*Kansi ja tiiviste starttimoottorin aukon peittämiseen ( startin poiston jälkeen )
*Kevyt staattori ja roottori, joissa ennakkomerkit ( näillä korvattiin kokonaan painava lataus/sähköjärjestelmä )
*Korkeille kierroksille suunniteltu sytytyspuola
*Kylmemmät sytytystulpat ( valittavissa oli kahta eri lämpöarvoa )
*Keihin kaasuttimeen pää- ja "power-jet" suuttimia ( Keihinissä oli jo tuolloin eräänlainen "power-jet" systeemi )
*Sylinterinkannen tiiviste
*Nokka-akseli ( jos kannessa ei ollut alunperin kierroslukumittarin vaijerin ulostuloa, kansikin meni vaihtoon )
*Pakoventtiilit
*Kierroslukumittari ja sille vaijeri ( asennettiin lampun koteloon nopeusmittarin paikalle )
*Nopeusmittarin vaijerin ulostuloon tulppa
*Etujarrun jäähdytysaukkoihin reijitetyt peitelevyt umpinaisten tilalle
*Jämäkämmät iskunvaimentimet eteen ja taakse
*Megafonityyppiset avarat pakoputket
*Kilpasatula
*Korkeampi ohjaustanko
*Kytkin- ja jarrukahvat
*Jalkatapit ja niihin uudet kumit sekä pulttikiinnitteiset "stopparipalat" tappien päihin jalan lipsumista estämään
*Ketjut ( 428 jaolla )
*Eturatas ( 14 hampainen )
*Takarattaat ( 38, 42, 43 ja 48 hampaiset )
*Nappularenkaat ( ei kuitenkaan mitkään crossirenkaat, vaan pitkänmallisilla nappuloilla hiekkaratakisoja varten )

Tuollainen siis oli se "alkuperäinen racing kit" kokonaisuudessaan. Aika paljon tavaraa, on saattanut olla aika kallis. Ilmeisesti on ollut mahdollista tilata noita kisapalikoita myös yksittäin, jos vaan on ollut varaosanumerot tiedossa.

Laitan tähän vielä linkin Michio "Moto" Kitanon firman sivuille, koska en rohkene kaapata "vanhan Honda mestarin" kuvaa tänne omille sivuilleni. Kuvassa on "maestro" ja vuoden 1959 Honda CB92. Kuvasta voidaan nähdä, millaiset nappularenkaat sekä ohjaustanko "racing kittiin" kuului. Sitten voit verrata sitä tankoa tuolla C92 osiossani olevaan sinisen vanharunkoisen -62:n tankoon. Näyttää aika samanlaiselta. Tuo kuva on otettu heti vuoden 1959 Asaman voittoisan kilpailun jälkeen, jossa "Moto ja Benly" yllättivät kaikki tehdasjoukkueetkin voittamalla koko kilpailun. Sen kuvan "Motosta ja voittaja-Benlystä" löydät täältä.

Samasta syystä laitan vielä toisenkin linkin, kun kerran aloitin. Tästä linkistä löytyy Honda CB92, jolla aikoinaan on ajellut William David Ivy. "Billin" Hondan vuosimalli on 1961. Keula ja vanteet on ainakin vaihdettu, ja sitten on vielä tuo "komea" kilpasatula. Pyörässä on myös kierroslukumittari. "Billin" Benlyn kuvaa voit käydä katsomassa täältä.

Lisäys 18.12.2008. Tällaisen allaolevan tekstinpätkän leikkasin taannoin joltain englantilaiselta sivulta koskien vuoden 1961 Racing Kitin silloista jo ilmeisesti hieman riisuttua kokoonpanoa, ja sen silloista hintaa.

*The CB92 single overhead cam Honda twin offered, for the period, exceptional performance for its capacity, which with the aid of the £58 (in 1961) "race kit" could be further enhanced. The kit consisted of a racing camshaft, a megaphone exhaust system, dropped handlebars, a racing saddle and a rev-counter. With the addition of the optional dolphin fairing and a little tuning the machines top speed rose form 81mph to over 100mph.
Tämän esitteen alakuvassa näyttäisi olevan mahdollisesti loppuvuoden 1959 CB92. Sensijaan ylemmässä mustalla pohjalla oleva harmaa CB92 on sitten aika harvinainen kuva. Luulisin sen esittävän CB92:n vuoden 1959 aivan alkupuolen pyörää, tai ehkä jopa 1958 prototyyppiä. Tankissa on nimittäin erilliset polvikumit molemmilla puolilla, ja sitten on vielä tuo suora käynnistyspoljin, jollaista en ole koskaan aikaisemmin missään CB92:n kuvassa nähnyt. Normaalisti poljinhan kiertää mutkan jalkatapin alta, mutta tuo ei sitä tee. Voit itsekin verrata sitä tuolla hieman alempana olevaan Brandtin talvitestikuvaan. Kuvan pyörässä on kuitenkin jo starttimoottori paikallaan.
Nämä seuraavat kolme kuvaa ovat Saksalaisen Das Motorrad lehden loppukesän 1960 koeajosta. Ja koskapa omista keskikoulusaksan opiskeluistani on jo yli 40 vuotta, en rupea tätä nyt sen kummemmin suomentelemaan, mutta yksi kohta tuossa pisti silmään, koska se tuntui itsellänikin silloin aikoinaan juuri tältä. Tässä erittäin vapaa suomennos: "Tietenkin konetta täytyy kierrättää. 7000-8000:n kierroksen alapuolella ei alakerrasta tule juuri mitään. Arviolta vasta 8500:n jälkeen alkaa sitten elämä, jota ei voi ajatella nelitahtikoneeksi, eikä oikeastaan kaksitahti-twiniksikään. Se mitä sieltä tulee, on todella korkeata laulua".
Tämä kolmas, eli viimeinen sivu kertoo CB92:n perusversiosta C92:sta. Tosin tuo kuva numero 6 on tuohon kuitenkin lipsahtanut tuolta CB92:n koeajon puolelta.
Tässä on sitten neljä seuraavaa kuvaa, jotka kertovat Das Motorrad lehden loppuvuonna 1960 tekemästä CB92:n testistä. Ja koskapa niistä omista keskikoulusaksan opiskeluistani on edelleenkin yli 40 vuotta, en rupea tätäkään nyt suomentelemaan. Mutta kyllä tuota ekan kuvan kiihtyvyyskäyrää katsellessa tunnen itseni aika ylpeäksi siitä silloin vuonna 1970 sillä silloisella Honda CB92 Benly Super Sportilla Ahvenistolla ajamastani virallisella ajanotolla mitatusta kierrosajasta 1.54.76.
Tässä neljännessä, eli viimeisessä pienessä sivun osassa on sitten vain tuon yllä olleen testin loppu.
Tuossa yllä oli vielä yksi kaikkiaan kolmesivuinen saksankielen harjoitus, Rennpferde aus dem Laden, "kilpahevosia myymälästä".
Tuossa saksalaisessa esitteessä esitellään luullakseni vuoden 1963 CB92 mallia. Saumalliset äänenvaimentimet ja alumiinisylinterit viittaisivat ehkä keskikesään -63. Alumiininen etulokasuoja on kuitenkin vielä käytössä. Lisäksi tuon satulan alla rungossa näkyy se saksankielinen tyyppikilpi. Huomaa esitteen "typykän" komea kypärän visiiri, sekä teholukema DIN-normin mukaisesti, kuten Saksassa on ollut tapana. Pyörässä on myös vilkut, jotka meidän malleihin sai ostaa lisävarusteena.
Alla oleva viiden kuvan sarja esittelee CB92 mallin käyttöohjekirjassa olevia erilaisia "ajo- ja säätöohje" suosituksia.
Yllä olivat CB92:n ohjekirjan sivut 60-68 skannattuina saksaksi, koskapa minun "Führerhandbuch" on saksankielinen.
Japsistarat tekivät taannoin retken Japaniin, ja pistäytyivät tietenkin myös useissa moottoripyöräilijöitä kiinnostavissa kohteissa. Mukana retkeilemässä oli myös Juhani Anttila, joka lähetti sähköpostitse kauniita Honda CB92 kuvia Hondan Collection Hallista. Tässä niistä yksi. Kyllä ne vaan ovat nättejä pyöriä, ainakin minun mielestäni.

HONDA CB92 BENLY SUPER SPORT Suomessa

Tilastotietoja

Tänne Suomeen Hondan Benly 125cc mallisarja rantautui jo vuonna 1960, sillä tuolloinhan Oy Otto Brandt Ab aloitti ensimmäisenä Euroopassa Honda moottoripyörien maahantuonnin. Aivan ensimmäisenä Honda-mallina maahamme suorastaan "lennätettiin" Honda CB92 Benly Super Sport vuoden 1960 Moottori-Talviajo-Turvallisuus näyttelyyn, joka pidettiin Helsingin Olympiapaviljongissa 15.-24.01.1960. Siitä se sitten lähti. Ja kuten muuallakin, niin täällä meilläkin, valtaosa elleivät jopa kaikki ensimmäisten maahantuloerien pyöristä, taisivat päätyä suoraan kilpailukäyttöön. Sen seurauksena vuoden 1960 TT:n 125-luokan suomenmestaruuden voitti Taneli Lepo CB92:lla. Ja ikäänkuin sokerina pohjalla, vuoden 1961 Päijänteen ympäriajon yleisen luokan 125cc voitti ylivoimaiseen tyyliin HMK:n Vidar Grönqvist Honda CB92 Benly Super Sportilla. Eli TT:ssä ja luotettavuusajossa (nykyisin RR ja enduro) sillä heti pärjättiin.

Seuraavassa on hieman tiedossa olevaa tilastoa Honda CB92 Benly mallin maahantuonti- ja myyntimääristä. Ennen vuotta 1963 tuoduista pyöristä minulla ei valitettavasti ole olemassa oikeastaan minkäänlaista tietoa, joten tässä on nyt vaan tyydyttävä tähän.

*1960 - 1962

Tältä ajalta minulla ei valitettavasti ole tietoja CB92-mallien toimitusmääristä.

*1963

Vuonna 1963 maahantuoja toimitti jälleenmyyjille CB92-Benlyjä yhteensä 37 kpl, niistä 1962 valmistettuja oli 27 kpl, joista sinisiä 4 kpl, väri ei tiedossa 23 kpl. 1963 valmistettuja oli 10 kpl, joiden väristä ei ole tietoa.

*1964

Vuonna 1964 jälleenmyyjille toimitetut CB92-Benlyt: yhteensä 49 kpl, kaikki 1964 valmistettuja, joista punaisia 7 kpl, sinisiä 17 kpl, väri ei tiedossa 25 kpl.

*1965

Sitten vuonna 1965 tai myöhemmin jälleenmyyjille toimitetut CB92-Benlyt: yhteensä 57 kpl, joista 1962 valmistettuja oli 22 kpl, kaikki sinisiä. 1963 valmistettuja oli 35 kpl, joista punaisia 23 kpl, sinisiä 11 kpl, väri ei tiedossa 1 kpl.

Lisäksi tiedän kolme olemassaolevaa CB92:sta, jotka on toimitettu ennen tätä Otto Brandtin "virallista" kirjanpitoa, eli siis ennen vuotta 1963.

CB92-malleja on siis tuotu maahan, ja myyty vähintään 144 kpl. Vanhempia malleja myytiin uutena ainakin Suomessa vielä vuonna 1965. Itsellänikin oli aikoinaan vuonna 1962 valmistettu CB92, joka oli rekisteröity 1965. Tällä hetkelläkin omistan vuonna 1963 ja 1964 valmistetut siniset CB92:t, jotka on rekisteröity ensikerran vuonna 1965.

Näistä CB92 "suomipyöristä" on Veteraanimoottoripyöräklubin vuoden 2007 kalustoluettelossa jäljellä vielä 23 pyörää, joista rekisterissä on 5 pyörää. Näiden lisäksi tiedän ainakin jokunen vuosi sitten olleen olemassa 3 enemmän ja vähemmän täydellistä "projektipyörää". Kaikkiaan CB92 malleja pitäisi siis olla säilytettynä Suomessa vähintään 26 kappaletta.
Tässä kuvassa uskoisin olevan sen ensimmäisen Suomeen tuodun ja rekisteröidyn Honda moottoripyörän. Kuvan minulle lähettänyt henkilö uskoo tuossa kuvassa itse Otto Brandtin olevan esittelemässä Honda CB92 Benly Super Sporttia. En tunnista kuvan henkilöitä kovinkaan suurella varmuudella, mutta uskon silti näin olevan. Tuo pyörä on mielestäni ilmiselvästi -60 mallinen, ja on talvi, vaikka ilma ei ole kovin kylmä, koska vain tuolla pitkällä kaverilla on korvaläpät. Hän on kuitenkin motskarimiehiä, koska lakin lippa on noin terhakkaasti pystyssä. Tuo keskimmäinen mies on joko koeajolle lähdössä, tai jo käynyt ajamassa. Lisäksi kuvassa oikealla on poliisi, olisiko kyseessä joku virallisesti järjestetty tapahtuma. Eli uskon siis tämän olevan ensimmäinen Honda-koeajotilaisuus Suomessa. Miksikö? No siksi, että Otto itse on mukana ajovehkeissä talvella (jos Honda olisi jo ennestään tunnettu meillä, hän ei varmaankaan olisi enää itse "vaivautunut", vaan olisi laittanut "juoksupojat palkkaansa tienaamaan"). Lisäksi tuossa pyörässä on peili (ei ollut pakollinen varuste Suomessa vielä tuolloin) oikealla puolella, niinkuin Jaappanissa oli käytäntö. Jos tuo olisi ollut "suomenmalli", tai olisi jo ollut edes peilejä "hyllyssä", olisi ollut peilit molemmilla puolilla, eikä ainoastaan "väärällä" puolella. Seuraavan kuvan testiajopyörässä syksyllä -60 on jo nuo peilit molemmilla puolilla, niin kuin meille tulleissa Hondissa oli tapana. Uskon siis, että tässä kuvassa on se ensimmäinen Suomessa rekisteröity Honda ensimmäisessä yleisölle tarkoitetussa Honda-koeajotilaisuudessa. Kunnes joku toisin todistaa.
Tässä on Honda CB92:n, eli siis tuon Benly Super Sportin koeajo syksyllä 1960. Tämä on julkaistu Moottori - Urheilu lehden numerossa 10 / 1960. Rohkenen julkaista tämän hienon pyörän koeajon täällä sivuillani, koska olen tämän kyseessäolevan lehden rahalla itselleni ostanut ainoastaan tämän artikkelin takia.

Tuo Levon "Tantan" mestaruuspyörä ylläolevassa pikkukuvassa lienee aivan mallivuoden 1960 alkupäästä. Kuvasta päätellen olettaisin tuon pyörän valmistenumeron olevan väliltä #010205 - #010510. Pyörässä ei myöskään ole täydellistä "racing kittiä", mutta nuo megafonit kyllä näyttäisivät ihan "kitin putkilta". Myös ohjaustanko on vakiota korkeampaa mallia, joka on tuossa käännetty alaspäin. Starttimoottori on poistettu, ja sen alkuperäisen virtapuolen paikallaanoloa voidaan vain arvailla. Muilta osin luulisin pyörän mahdollisesti olevan "lähes vakion", mahdollisia "omia virityksiä" lukuunottamatta. Kierroslukumittaria ei ole, ja nopeusmittarin vaijerikin on paikoillaan.
En aivan aluksi tiennyt täysin varmasti kuka tuo Waltsu on, mutta nyttemmin on varmistettu hänen olevan Walter Bergström, yksi -30, -40, ja -50 lukujen kotimaisten TT-areenoiden tähdistä.
Vaikka tuo Waltsu olikin "Odo" Brandtin kilvanajokavereita, ja saattoi siitä syystä "ehkä hieman yliarvioida" Benlyn ominaisuuksia, hän tuo silti tässä artikkelissaan esille paljon niitäkin asioita, joiden perusteella olen tuon alussa olleen mielipiteeni "urheilu- ja superpyöristä" itselleni muodostanut. Toki itsellänikin on reilusti yli kahdenkymmenentuhannen kilometrin henkilökohtaiset ajokokemukset Honda CB92:sta väitteideni takana. Ja tietenkin monista muistakin pyöristä on sitä ajotuntumaa kertynyt vertailukohdaksi vielä Benlyjen jälkeenkin aina tähän päivään asti.

Tästä alkaa omien Honda CB92 Benlyjeni kuvat ...

Tässä on nyt siis se ihan ensimmäinen Honda Benlyni. Sininen 1962 valmistunut pyörä. Tällaisesta Hondasta olin haaveillut pikkupojasta lähtien, eli jo -60 luvun alusta asti. Ja nyt sitten olin saanut sen hankittua, kahdeksan vuoden ikäisenä ja vieläpä viallisena. Tosin se oli ollut käytössä vain viisi vuotta ennen minua, koska oli rekisteröity vasta vuonna 1965. Ennenkuin pääsin edes ajamaan, oli kampiakseli korjautettava ja kone tarkistusten jälkeen kasattava. Tällä ajettiinkin sitten "yötä päivää" koko sen ajan, kun se minulla oli. Kilometrejä mittariin tuli vuonna 1970 todella paljon. Pääsääntöisesti Benly pelasi suhteellisen hyvin, olihan se remontteerattu oston jälkeen, mutta kuitenkin silloin tällöin takaiskujakin tuli. Tai no, oikeastaan aika useinkin. Ainakin kerran suli vasen mäntä, nokkaketju katkeili yleensä aina Ahvenistolle mentäessä Tuuloksen risteyksestä ylämäkeen kiihdytettäessä. Ketjulukko siinä aina aukesi, pyörä vaan kyljelleen puukaidetta vasten ja virtapuoli pois, ajoitus kohdalleen ja lukko takaisin paikalleen. Ja matka jatkui. Ihan loppuaikana vielä leikkasi nokka-akselikin kiinni, ikäänkuin kiusaksi, etten vaan pääsisi sitä myymään. Jos jollakin pyöristäni on ollut "sielu ja luonne", niin ehdottomasti tällä. Se tiesi, mitä siltä halusin, ja osasi "olla mieliksi", mutta sitten kun ei "huvittanut", kiukuttelusta ei meinannut tulla loppua. Tähän pyörään minulla oli todellinen "viha-rakkaus suhde". Eipä tästä pelistä virkavaltakaan ihan aina jaksanut olla "mielissään", muutamia sakkoja tuli ja kerran lähti kilvetkin noiden kuvassa olevien megafonien takia.

Tässä pyörässä minulla oli aivan ikioma "kokeile ja keksi" menetelmällä rakennettu "racing kit", jonka ainoat valmiina kaupasta ostetut osat olivat Brandtilta löytyneet jäykemmät venttiilinjouset. Kaiken muun tein itse. Ja koska kaikilla ajokavereillani oli vähintään 250cc pyörät, täytyi minulla olla kulkua Benlyssäni, jotta pystyin matkaamaan muiden mukana. No, siinähän kävi useimmiten niin, että ne kaksipuolikkaat kaksitahtiset eivät lopunperin pystyneetkään pitämään maantiellä sellaisia matkanopeuksia, joihin Benlyni pystyi. Ne leikkeli kiinni, tuli piikkiä tulppiin jne. Joten jouduin siis ajelemaan useimmiten yksinään "vauhdista nautiskellen". Silloinhan nopeusrajoituksia ei kaupunkialueiden ulkopuolella ollut. Ja se Benlyhän oli "käsittämättömän" nopea, sen tiesivät silloin kaikki Kaakkois-Suomen motoristit, joiden kanssa olin joskus ollut yhtäaikaa maantiellä. En rupea tässä numeroarvoja kertoilemaan, etten nyt enää tällä iällä joutuisi ihan syyttä suotta valehtelijaksi leimatuksi. Se on kuitenkin jäänyt mieleeni, kun Kaislan "Hessun" kanssa kerran ajeltiin rinnakkain siinä entisen "Jykevän kaupan" kohdalla sitä loivaa myötälettä Utin suunnasta Kouvolaan. Salpausselänkadun TB:llä Hessu sitten tokaisi, että "Sippy hei, toi sun Hondashan kulkee ihan älyttömästi". Hessulla oli silloin vielä se kaksipyttyinen 750cc Norton. Olin aika mielissäni. Kuten tuli jo mainittua, tämä pyörä "tiesi mitä halusin, ja osasi olla mielikseni" myös niissä molemmissa ajamissani kilpailuissa, missä ne "todelliset näytöt" tämän pyörän nopeudesta tuli annettua. Kuva on Ahvenistolta 29.08.1970, ja kuvan on muistaakseni ottanut Heikki "Hessu" Talvitie.
Tässä ylläolevassa kuvassa on toinen omista nykyisistä Super Sporteistani. Tämä on vuoden 1964 mallinen, mutta ensikerran 10.09.1965 rekisteröity CB92. Tällaisena löysin tämän pyörän. Ei aivan ajokunnossa, mutta suhteellisen kokonainen kuitenkin, joten "lunastin" sen itselleni talteen. Tämän kuvan olen ottanut heti ostoreissulta palattuani kotipihassa 25.04.1998.
Ja tässä ne ovat sitten molemmat. Koneet niistä ovat olleet purattuina jo vuosia, ja kummankin kampiakselit on nyt jo kunnossa. Muuten homma ei ole vielä juurikaan edistynyt. Tuo vasemmanpuoleinen on vuodelta 1963, mutta sekin on rekisteröity uutena vasta 31.05.1965. Ohjaustankona tässä oli alunperin se "racing kitin" tangon mallinen tanko, joka nyt on siinä 1962 mallisessa C92:ssani. Kuva on otettu "talvitallilla" 11.03.2007.
Tässä ylläolevassa sivukuvassa on sitten se toinen nykyisistä Super Sporteistani. Tämä on se vuoden 1963 mallinen, jonka sain hankittua 21.08.1999. Tästäkin pyörästä on jo aikoja sitten purattu pois kone, sivukopat, satula ja muita hilppeitä, kun tarkoituksena oli saada se mahdollisimman pian ajokuntoon. Kunnostus osoittautui kuitenkin senverran työlääksi, että innostus lopahti, ja pyörä lojui tuossa kunnossa "kaverinsa" kanssa lähes kymmenen vuotta. Lopulta tästä sitten tuli tehtyä näytösajopyörä, eli sen alkuperäisen CB92-kisapyöräni kopio. Tämä kuva on otettu "talvitallilla" 08.05.2007.
Vähiin ovat jääneet tämänkin osion kuvat viimeaikoina, mutta paikataan nyt hieman. Eli siitä -63 mallisesta tein sitten muutamien kavereiden avustuksella sen vuoden 1962 mallisen kisabenlyni "replican", tämän "Numero 51:n". Pyörästä tulikin omasta mielestäni sangen hyvä, ja esikuvansa kaltainen, mutta Imatralle se ei silti "paikallisen asiantuntijan" päätöksen mukaan kelvannut, vaikka tällaisilla pyörillä on ihan varmasti ajettu Imatralla kilpaa jo vuonna 1962, ja mahdollisesti vielä vuonna 1963. Mutta ei se mitään, Imatralaiset tietää...

Tämä kuva on otettu Iisalmen torilla 17.07.2010. Benlyni on nyt kolmannessa näytösajossaan, joka sujuikin alusta loppuun täysin ongelmitta, paitsi että kaasuttimen säädöt vain olivat vieläkin hieman pielessä. En olisi muuten ottanut tätä kuvaa, mutta huomasin sattumalta muiden torilla olevien seuratessa lavalla esitettävää ohjelmaa tuon kuvassa olevan herran kokeilevan tuota Benlyni "Ace"-mallisen ohjaustangon asentoa. Myöhästyin kuitenkin hieman tilanteesta, mutta tällaisen kuvan silti sain.
23.08.2013. Näköjään näitä kuvia tulee tähän osioon aikalailla harvakseen, noin kolmen vuoden välein. Kuvassa on kuitenkin se toinen CB92 pyöristäni eli se 1964 valmistettu, jonka sain ajokuntoon 17.07.2013. Kuvan ottohetkellä on "testiajeluita" ajeltu jo jonkin verran ja "puutteita ja ongelmia" on kertynyt muistivihkoon talvi-iltojen varalle. Siltikin voin vaan yhtyä hieman mukaillen laulun sanoihin: "katson maalaismaisemaa ja ymmärrän, kuinka onnellinen voikaan olla hän, joka täällä vain saa Benlyillä ajellaa- aa- aa"...
14.07.2014. Ajelulenkillä. Kun noista muistakin omistamistani ja jo myymistäni Benly C92/CS92 pyöristä on otettu kuvia täällä Virran sillan pielessä Iitissä, niin tokihan tästä CB92 pyörästänikin täytyy täällä kuva ottaa. Tänään piti tulla ukkosta ja sadetta, mutta ei kuulunut sen paremmin jyrinää, kuin näkynyt sadettakaan. Pilvistä tosin oli suurimman osan aikaa. Nyt tuli saatua hieman nopeammin tänne tuore kuva kuin viimeksi, hieman alle vuodessa.
31.08.2014. Tämän kesäkauden päätösajelulla. Seisontavakuutus alkaa huomenna, joten katuajelut tällä pyörällä on kotiinpäästyä tältä vuodelta ajeltu. Tosin viikon päästä Iisalmelaiset järjestävät vielä toisenkin näytösajon, jossa on tarkoitus käydä päräyttämässä molemmilla Benlyillä. Maantieajoa jatkan Aprilialla syyskuun loppuun. Tämän pyörän mittariin tuli viimevuoteen verrattuna aika vaatimaton lukema, 681km, kun kevättalvella hankkimallani Aprilialla tuli ajeltua kaiken kesää. Mutta ajellaan Benlyllä sitten taas ensi kesänä. Kuvan otin vanhalla tukkinippujen lastauspaikalla Kymijoella Myllykosken rantatien varrella.
01.04.2015. Molemmille Benly Super Sporteilleni, eli tälle- sekä näytösajopyörälleni, löytyi uusi koti Pohjois-Karjalasta. Vielä pari vuotta sitten olin ihan ehdottoman varma, että en ikinä myisi näitä kahta pyörääni, mutta ajat muuttuvat ja mielikin näköjään niiden mukana. Sain kuitenkin uudistaa ne vanhat nuoruusmuistoni tästä pyörämallista vielä kerran uudelleen. Oli todella haikeaa erota näistä, mutta aikansa kutakin kuten sanonta kuuluu. Enköhän pärjäile nyt näillä tuoreilla muistikuvilla elämäni loppuun samalla, kun nämä pyörät jatkavat turvallisesti elämäänsä uuden omistajansa huomassa.
Honda Benly C92 kuviin Honda Benly CS92 kuviin CB92 syntyhistoriaan CB92 projektini kuviin
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Aprilia Pegaso Aivan muuta