HONDA CB92 BENLY SUPER SPORT 125cc
Versiohistoriaa
Tämä pyörä oli aikanaan eräänlainen "sensaatio" moottoripyörämaailmassa erikoisine ulkonäköineen ja ennenkaikkea
kokoisekseen valtavan tehonsa sekä nopeutensa ansiosta. Ominaisteho 120hp/l oli viisikymmentäluvulla jotain aivan
tavatonta tavallisessa katukäyttöön tarkoitetussa moottoripyörässä, vaikkakin oli jo tuon vuosikymmenen loppupuoli
kysymyksessä. Tämän tehotason saavuttamiseen muilta valmistajilta meni lähemmäs kymmenen vuotta. Lisäksi tällä mallilla
pystyi lähes sellaisenaan "kaupan jäljiltä" ajamaan kilpailuissa, ja myös voittamaan kansallisia mestaruuksia,
kuten ympäri maailmaa tapahtuikin.
Kaiken lisäksi tämä malli oli, ja tulee aina olemaankin,
Hondan ensimmäinen myyntiin valmistettu CB-malli.
Ai niin, yksi juttu vielä. Nimittäin 27 toukokuuta 1963 Hondan uusi kokoonpanotehdas Belgiassa aloitti tuotannon, joka
käynnistettiin pienillä malleilla, kuten C100. Itse luulisin, vaikka en varmasti tiedäkään, tämän tarkoittavan Benlyjenkin
kohdalla sitä, että sarjanumerosta
#3102865 lähtien myöskin Euroopan markkinoille tarkoitetut CB92 mallit kasattiin
Alost- nimisessä kaupungissa Belgiassa (Alost tunnetaan joissakin yhteyksissä myös nimellä Aalst). Tässä yhteydessä malliin
tuli myös runsaasti näkyviä muutoksia, ja samalla näihin Alostissa kasattuihin Hondiin tuli vuosimalliin 1964 ja siitä
eteenpäin se alumiininen saksankielinen tyyppikilpi, joka ei siis automaattisesti tarkoita, että pyörä on jotenkin erikoinen
"saksanmalli", vaan että se on Euroopan markkinoita varten kasattu Alostissa Belgiassa. Ja nyt, asiaan...
*1959
Todella hyvin vähän tietoja löytyy tästä 1959 mallista, koska niitä oletettavasti lienee todella vähän jäljellä,
ehkäpä ainoastaan muutamia säilyneitä yksilöitä. Näkyvimpinä eroina uudempiin malleihin verrattuna taisivat olla
siirtotarrana tankissa oleva Honda-siipi, sekä satulanpäällisen ompelu. Joidenkin tietojen mukaan aivan loppuvuoden
1959 malleissa olisi ollut tankissa jo muovinen Honda-merkki. Tämä saattaa olla mahdollista sentakia, että mallivuoden
1960 pyöriä valmistettiin varmaankin jo syksyllä 1959, ja niitä on voitu myydä Japanissa jo tuolloin. Lisäksi tiedetään,
että todella varhaisissa vuoden 1959 yksilöissä on ollut se ohjaustangon "kiristyspanta" ainoastaan kolmella pultilla
kiinnitettynä. Tosin Honda Service Divisionin 15.11.1966 toimittama CB92:n ja CB95:n varaosakirja ei tiedä tällaisesta
muutoksesta mitään. Takalamppuina kaikissa 1959 malleissa oli se sama kuin 250cc C70 mallissa, tyypiltään siis "250".
Moottorinumerosta
#910209 lähtien molempiin moottorinlohkoihin tuli muutoksia, runkonumerosta
#910217
tankin polvikumitkin vaihtuivat ilmeisesti "kaksiosaisista yksiosaiseksi",
#910282 takajarrukilpeen tuli muutoksia,
#910292 sekä etunapaa, etujarrukilpeä ja sen ilmanottoaukkoa, että sen "suojapeltiä" muutettiin, ja myös etujarrun
vaijeria muutettiin,
#910367 takaiskareiden jousia muutettiin, ja takanapa, vasen ketjunkiristin, sekä taka-akselin
väliholkki vaihdettiin, ja vielä moottorinumerolla
#910496 moottorin lohkoja muutettiin jälleen.
*1960
Valmistenumerolla
#010077 etujarrun jäähdytysulostulon "suojapeltiin" tuli muutoksia, oikea ketjunkiristin vaihdettiin,
#010079 takalamppu vaihtui nyt tyypin "253" malliseksi, jollainen oli jo käytössä 250cc C71 mallissa,
#010205
runkoon tehtiin joitakin muutoksia, polttoainesäiliön korkki vaihdettiin "bajonettimalliseksi rosterikorkiksi", jollainen oli
käytössä C72 mallissa, samalla tankki vaihtui alumiinisesta peltiseksi, muoviset merkit joissa "hopeasiiven" lisäksi oli
ainoastaan "BENLY" teksti, ilmestyivät nyt tankinkylkiin,
#010354 etu- ja takapyörien pinnat vaihdettiin,
#010450
etujarrun vaijeriin tuli joku muutos, moottorinumerolla
#010500 ylälohkoon tuli jälleen joitakin muutoksia,
#010506
takanapa vaihdettiin,
#010508 virtalukkokin vaihdettiin, moottorinumerolla
#010511 sylintereihin tehtiin
muutoksia, nokka-akseli sekä sylinterinkansi vaihdettiin, ja sylinterinkanteen ilmestyi samalla kierroslukumittarin vaijeria
varten ulosotto,
#010663 kytkinvaijeri koki muutoksia,
#010681 etujarrukilpeä ja sen "ensiöjarruvipua" muutettiin,
ja vielä lopuksi moottorinumerolla
#010733 virtapuolen koppaa muutettiin.
*1961
Moottorinumerosta
#1100260 moottorin molempia lohkoja muutettiin jälleen, ja mahdollisesti juuri tässä vaiheessa öljynkietoa
muutettiin kulkemaan lohkoa pitkin lohkon ja sylinterin "välissä" keskimmäiselle runkolaakerille (ei näy päällepäin),
ja tankkimerkkiin taisi ilmestyä "BENLY 125" teksti.
*1962
Moottorinumerosta
#2100001 lähtien molemmat moottorinlohkot kokivat muutoksia jälleen, nyt taidettiin vihdoinkin luopua
siitä "spiraalityyppisestä huohottimesta" ylälohkon takaosassa, ja mahdollisesti myös tuo jo aiemmin mainittu öljynkiertomuutoskin
tapahtui vasta nyt,
#2101670 lähtien sylinteriryhmäkin vaihdettiin valurautaisesta alumiiniseksi valurautaisin sylinteriputkin,
#2102533 lähtien myös takahaarukkaakin muutettiin, sekä takajarrukilven alumiininen "ankkurointitanko" vaihdettiin nyt
teräspellistä prässätyksi, ja
#2104472 vielä polttoainehanakin vaihtui uuteen ilman "banjopultteja" olevaan malliin.
Jossain vaiheessa valmistenumeron #2102263 jälkeen vuonna 1962 tai vuoden 1963 alkupuolella etulokasuoja vaihtui alumiinisesta
peltiseksi.
*1963
Valmistenumerosta
#3100326 sekä kytkin-, että jarrukahvojen "tähtimalliset" säätöruuvit vaihtuivat tavallisiin, ja myös
etujarru- ja kytkinvaijerit vaihdettiin,
#3100341 ajovalon umpio vaihdettiin,
#3101917 pakoputken alkukäyriä
muutettiin ja samalla äänenvaimentimet vaihdettiin "saumallisiksi",
#3102127 lähtien etunavan materiaali vaihdettiin magnesiumista
alumiiniksi ja myös etupyörän pinnat vaihdettiin,
#3102475 takanavankin materiaali vaihdettiin myös magnesiumista alumiiniksi
ja myös takapyörän pinnat vaihdettiin samalla,
#3102865 sekä kytkin-, että jarrukahvat vipuineen vaihdettiin, jolloin vipujen
päihin tuli hieman isommat "pallot",
#3104162 keulatolpissa olevat "kromatut suojakupit" vaihtuivat mustiksi muovisiksi, ja
#3104562 etulokasuojan kiinnityksiä muutettiin. Lisäksi tänä vuonna öljynsuodattimen kotelon kanteen ilmestyi "HONDA" teksti.
*1964
Ei tullut mainittavia muutoksia vuodesta 1963. Runkoon tuli joku muutos numerolla
#7000388, mutta en osaa sanoa millainen.
Vanhempia malleja oli myynnissä niin ulkomailla kuin Suomessakin uusina ainakin vielä vuonna 1965. (Itsellänikin oli aikoinaan vuonna 1962
valmistettu, ja on tälläkin hetkellä 1963 ja 1964 valmistetut pyörät, jotka olivat rekisteröity uusina vuonna 1965).
CB92 tuotantomääriä
Seuraavassa valmistusmäärälistassa tuo CB92E tarkoittaa valmistettuja moottoreita, ja CB92 valmistettuja runkoja. Koska näistäkin on
olemassa sangen ristiriitaisia tietoja, varsinkin 1959 mallin osalta, olen laittanut tähän japanilaisilta sivuilta löytämiäni tietoja,
koska luulen, että nämä pienemmät luvut ovat ehkä lähempänä "totuutta".
*1959
CB92E 910001 - CB92E 910520 - - - - - - - - CB92 910001 - 910432
*1960
CB92E 010001 - CB92E 013561 - - - - - - - - CB92 010001 - 013500
*1961
CB92E 1100001 - CB92E 1103113 - - - - - - - CB92 1100001 - 1103093
*1962
CB92E 2100001 - CB92E 2105724 - - - - - - - CB92 2100001 - 2105702
*1963
CB92E 3100001 - CB92E 3105379 - - - - - - - CB92 3100001 - 3105371
*1964
CB92E 7000001 - CB92E 7003085 - - - - - - - CB92 7000001 - 7003085
Yhteensä valmistettiin siis 21382 moottoria ja 21183 runkoa. Viimeisenä valmistusvuonna 1964 kaikki hihnalta tulleet rungot ja moottorit
lienevät päätyneet kokonaisiksi pyöriksi. Luulisin noiden vuosina 1959 ja 1960 valmistettujen ylimääräisten moottoreiden päätyneen pääasiallisesti
kilpailukäyttöön.
*RACING KIT
CB92:een toimitettiin tehtaalta myös kilpailukäyttöön tarkoitettua virityssarjaa, "racing kittiä". Alkuperäinen "kitti" piti sisällään
seuraavanlaiset palikat, joilla moottorin teho nousi yhden hevosvoiman, mutta kierrosluku ei lainkaan. Sen sijaan koko pyörän käyttöominaisuudet
paranivat kilpailukäyttöä silmälläpitäen, kierrosherkkyys sekä moottorijarrutus paranivat pienentyneiden pyörivien massojen ansiosta, ja yleensäkin
pyörän luotettavuus kilpailukäytössä parani.
*Männät ja männänrenkaat ( kaikkia kokoja valittavissa )
*Kansi ja tiiviste starttimoottorin aukon peittämiseen ( startin poiston jälkeen )
*Kevyt staattori ja roottori, joissa ennakkomerkit ( näillä korvattiin kokonaan painava lataus/sähköjärjestelmä )
*Korkeille kierroksille suunniteltu sytytyspuola
*Kylmemmät sytytystulpat ( valittavissa oli kahta eri lämpöarvoa )
*Keihin kaasuttimeen pää- ja "power-jet" suuttimia ( Keihinissä oli jo tuolloin eräänlainen "power-jet" systeemi )
*Sylinterinkannen tiiviste
*Nokka-akseli ( jos kannessa ei ollut alunperin kierroslukumittarin vaijerin ulostuloa, kansikin meni vaihtoon )
*Pakoventtiilit
*Kierroslukumittari ja sille vaijeri ( asennettiin lampun koteloon nopeusmittarin paikalle )
*Nopeusmittarin vaijerin ulostuloon tulppa
*Etujarrun jäähdytysaukkoihin reijitetyt peitelevyt umpinaisten tilalle
*Jämäkämmät iskunvaimentimet eteen ja taakse
*Megafonityyppiset avarat pakoputket
*Kilpasatula
*Korkeampi ohjaustanko
*Kytkin- ja jarrukahvat
*Jalkatapit ja niihin uudet kumit sekä pulttikiinnitteiset "stopparipalat" tappien päihin jalan lipsumista estämään
*Ketjut ( 428 jaolla )
*Eturatas ( 14 hampainen )
*Takarattaat ( 38, 42, 43 ja 48 hampaiset )
*Nappularenkaat ( ei kuitenkaan mitkään crossirenkaat, vaan pitkänmallisilla nappuloilla hiekkaratakisoja varten )
Tuollainen siis oli se "alkuperäinen racing kit" kokonaisuudessaan. Aika paljon tavaraa, on saattanut olla aika kallis.
Ilmeisesti on ollut mahdollista tilata noita kisapalikoita myös yksittäin, jos vaan on ollut varaosanumerot tiedossa.
Laitan tähän vielä linkin Michio "Moto" Kitanon firman sivuille, koska en rohkene kaapata "vanhan Honda mestarin" kuvaa
tänne omille sivuilleni. Kuvassa on "maestro" ja vuoden 1959 Honda CB92. Kuvasta voidaan nähdä, millaiset nappularenkaat sekä
ohjaustanko "racing kittiin" kuului. Sitten voit verrata sitä tankoa tuolla C92 osiossani olevaan sinisen vanharunkoisen
-62:n tankoon. Näyttää aika samanlaiselta. Tuo kuva on otettu heti vuoden 1959 Asaman voittoisan kilpailun jälkeen, jossa
"Moto ja Benly" yllättivät kaikki tehdasjoukkueetkin voittamalla koko kilpailun. Sen kuvan "Motosta ja voittaja-Benlystä"
löydät
täältä.
Samasta syystä laitan vielä toisenkin linkin, kun kerran aloitin. Tästä linkistä löytyy Honda CB92, jolla aikoinaan on
ajellut William David Ivy. "Billin" Hondan vuosimalli on 1961. Keula ja vanteet on ainakin vaihdettu, ja sitten on vielä
tuo "komea" kilpasatula. Pyörässä on myös kierroslukumittari. "Billin" Benlyn kuvaa voit käydä katsomassa
täältä.
Lisäys 18.12.2008. Tällaisen allaolevan tekstinpätkän leikkasin taannoin joltain englantilaiselta sivulta koskien vuoden 1961
Racing Kitin silloista jo ilmeisesti hieman riisuttua kokoonpanoa, ja sen silloista hintaa.
*The CB92 single overhead cam Honda twin offered, for the period, exceptional performance for its capacity, which with the
aid of the £58 (in 1961) "race kit" could be further enhanced. The kit consisted of a racing camshaft, a megaphone exhaust
system, dropped handlebars, a racing saddle and a rev-counter. With the addition of the optional dolphin fairing and a
little tuning the machines top speed rose form 81mph to over 100mph.