Aineistoa Honda Benly CS92 mallista (1962-1963)

HONDA CS92 BENLY 125 (sport-malli)

Versiohistoriaa

Honda CS92 Benly on mielestäni yksi Japanilaisen moottoripyörähistorian harvinaisimmista pyörämalleista. Vaikkakin Japaninkielisissä Benly CS:n esitteissä näyttääkin CS:ää valmistetun jo ennen vuotta 1962, Honda Service Centerin 20.02.1967 toimittama varaosakirja malleille C92, CS92, CA92, C95, CS95, ja CA95 kertoo varaosia toimitettavan ainoastaan CS-vuosimalleihin 1962 ja 1963 ja ainoastaan malliin CS92, ei siis malliin CS95. Voi olla, että Japanin tai jonkun muun alueen markkinoille on olemassa eri kirjat, kuin tänne Eurooppaan. Tätä mallia ei tietääkseni kuitenkaan ehditty tehdä muualla kuin Japanissa. Jokatapauksessa näitä CS92 malleja on tehty tuon opuksen mukaan vain 1260 kappaletta, joka on sangen vähän. Asiaa hieman vahvistanee sekin, että omaa CS92:stani on parikin kertaa kyselty englanninkielisillä sähköposteilla. Enpä ole kuitenkaan vielä suostunut harkitsemaan sen myyntiä. Lisäksi näyttää siltä, että edes Hondan Collection Hallista Japanissa ei löydy CS92:sta.

19.05.2010. Huomasin tuossa jokun aikaa sitten, että Hondan Collection Hallista löytyy nykyään myös CS92.

*1962

Tämän vuoden aikana tuli muutamia muutoksia. Valmistenumerosta #2800050 lähtien runkoon tuli joitain muutoksia, jotka liittynevät alkuvuoden 1962 malleissa olleeseen rungossa kiinteästi olevaan "253" tyypin takavaloon, joka lienee muutettu numerosta #2800251 eteenpäin irroitettavaksi "268" tyypin valoksi.

*1963

Ei mainittavia muutoksia vuodesta 1962, paitsi öljynsuodattimen kotelon kanteen ilmestyi "Honda" teksti.

CS92 tuotantomäärät

Seuraavassa valmistusmäärälistassa CS92E tarkoittaa valmistettuja moottoreita, ja CS92 valmistettuja runkoja. Tuo, mitä malliversiot "return change" ja "rotary change" virallisesti tarkoittavat, ei ole minulle koskaan selvinnyt. Itse luulisin niiden liittyvän jotenkin vaihteiston rakenteeseen ja toimintaan.

*1962

Malliversio "return change":

CS92E 2800001 - 2800260 - - - - - - - - CS92 2800001 - 2800260

Malliversio "rotary change":

CS92E 2900001 - 2900200 - - - - - - - - CS92 2900001 - 2900200

*1963

Malliversio "return change":

CS92E 3800001 - 3800610 - - - - - - - - CS92 3800001 - 3800610

Malliversio "rotary change":

CS92E 3900001 - 3900190 - - - - - - - - CS92 3900001 - 3900190

Yhteensä siis 1260 moottoria ja 1260 runkoa. Molempina vuosina 1962 ja 1963 kaikki hihnalta tulleet rungot sekä moottorit ovat päätyneet kokonaisiksi pyöriksi.
Tässä on Benly CS92:n japanilainen esite, tosin englannin kielisenä. Esite on tiettävästi vuodelta 1961, ja jos se on aivan vuoden loppupuolelta, niin tuon pyörän vuosimalli voisi olla 1962, joka täsmäisi tuohon aiempaan olettamukseeni CS-Benlyjen valmistusvuosista. Jokatapauksessa kiire näyttää tulleen tämänkin esitteen kuvauksiin, kun on jäänyt tuossa yläkuvassa käynnistyspolkimen kumikin esittelypyörään laittamatta, ja sen lisäksi vielä jalkatapinkin kumit ja takajalkatapitkin näyttäisvät puuttuvan.
Tässä on vielä toinenkin japanilainen esite, tämäkin englanniksi. Kuvattu samalla paikalla, ja varmaan samalla kertaa, kuin tuo edellinenkin.

HONDA CS92 BENLY SPORT Suomessa

Tilastotietoja

Suomen Hondan CS92 Benly 125cc mallisarja tavoitti vuonna 1962, jolloin tämän Sport-mallin valmistus ja toimitukset Japanin ulkopuolelle tiettävästi alkoivat.

Seuraavassa on hieman tiedossa olevaa tilastoa Honda CS92 Benly mallin maahantuonti- ja myyntimääristä. Ennen vuotta 1963 tuoduista pyöristä minulla ei valitettavasti ole olemassa oikeastaan minkäänlaista tietoa, joten tässä on nyt vaan taas tyydyttävä tähän.

*1962

Tältä ajalta minulla ei ole tietoja CS92-mallien toimitusmääristä.

*1963

Vuonna 1963 maahantuojalta jälleenmyyjille toimitettiin CS92-Benlyjä 28 kpl, joista yksi oli punainen 1962 valmistettu ja loput 1963 valmistettuja, joista mustia oli 13 kpl, sinisiä 3 kpl, väri ei tiedossa 11 kpl.

CS92-malleja on siis tuotu maahan, ja myyty ainakin 28 kpl.

Näistä CS92 "suomipyöristä" on Veteraanimoottoripyöräklubin vuoden 2007 kalustoluettelossa jäljellä vain 2 pyörää, joista molemmat ovat rekisteröityjä. Näiden lisäksi tiedän ainakin jokunen vuosi sitten olleen olemassa yhden todella puutteellisen ja huonokuntoisen, siis todella haasteellisen "projektipyörän". Kaikkiaan CS92 malleja pitäisi siis olla säilytettynä Suomessa vähintään 3 kappaletta.

Tästä alkaa oman Honda CS92 Benlyni kuvat ...

Tässä aurinkoisessa kuvassa on oma vuoden -63 mallinen, ensikerran 03.10.1963 rekisteröity CS92. Välillä se on ollut poissa rekisteristä, mutta on rekisteröity uudelleen 23.05.1992. Pyörästä puuttuu vielä alkuperäiset peilit, pumppu ja ketjusuoja. Muuten pyörä on "originaali". Tuo kuva on otettu kotipihassa loppukesällä 1998, koska tuossa Transitissani ei ole enää niitä sinisiä raitoja kyljissä.
Tässä olemme juuri tulleet ajoreissulta. Kävin tyttärieni kanssa Haminassa akvaariokaupassa kaloja ostelemassa ja samalla Benlyjä ulkoiluttamassa. Noin sata kilometriä tuli kaikkiaan ajoreissulle mittaa. Minulla oli ajokkina tuo musta CS92, ja tytöt kurvailivat tuolla punaisella C92:lla. Lisäksi kuvassa on tuo vaimon ja lasten käytössä ollut Peugeot Partner. Itse ajelin silloin vielä pääasiassa Fiat Ducatolla. Tänäpäivänä perheen käytössä on Peugeot 207 SW, ja itse ajelen Peugeot Boxerilla. Kuva on otettu kotitallin edessä heinäkuussa 2001. Huomaa tyttöjen OK-merkit.
03.06.2010. Olin ilta-ajelulla Benly CS92:lla. Kiertelin ympäri tätä nykyistä Suur-Kouvolaa, välillä alueen sisä-, ja välillä ulkopuolella. Kiertoajelulle tuli mittaa kaiken kaikkiaan 177km, ja matkan varrella satoikin, kuten tuosta kuvastakin voi havaita. Kuvan otin Iitissä Virran sillan parkissa, kun oli pakko pysähtyä hoitamaan "eräs henkilökohtainen asia".
03.04.2013. Niinhän siinä sitten kävi, että tällekin pyörälle löytyi uusi hyvä koti Pohjois-Karjalasta. Pyörä ehti olla minulla lähes kuusitoista vuotta, ja toimi ihan hyvin kaikki ne ajelut, mitkä sillä ajoin. Ja nyt täyttäessään tänä vuonna viisikymmentä vuotta pyörä pääsee viettämään merkkipäiviään aivan uusiin maisemiin. Onnea ja runsaita ajopäiviä ja kilometrejä niin pyörälle kuin uudelle omistajallekin.
Honda Benly C92 kuviin Honda Benly CB92 kuviin CB92 syntyhistoriaan CB92 projektini kuviin
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Lehtileikkeitä Aprilia Pegaso Aivan muuta