Täällä on kilvanajokuvia ja -kalustoa (kausi-1981)
Ja tässähän sitä totista kilvanajoa sitten on. Tämä on muistaakseni Sipoon jääradalta 1981. Menossa viisisatasten lähdön ensimmäinen kierros, jossa
Heinäahon Ilkka on ottanut keulapaikan. Takapyörää hieman näkyy kuvan oikeassa laidassa. Toisena tulee Myllymaan Reijo numerolla 20, kolmantena
hyökkää Lehtisen Jarmo numerolla 4, seuraavana on Juha-Matti Toivanen (muistinkohan nimen oikein?) numerolla 2, ja sitten olen itse sisäkurvissa
joutumassa melko pahaan "pussiin". Muiden nimiä en enää valitettavasti muista, paitsi tietysti Suhosen Jarin numerolla 22 kuvassa vasemmalla, vielä
rauhallisesti tarkkailemassa sopivaa iskupaikkaa.
Tämän kuvan otin auton ikkunasta, tämäkin on muistaakseni sieltä Sipoosta. Kisat on ajettu ja ollaan pois lähdössä. Kuvassa moikkaa Mister Jäärata,
Ilkka Heinäaho. Värit ovat tosi hyvin säilyneet näissä Sipoon kuvissa.
Tässä järjestäydytään lähtöviivalle Mäntsälän SM-jääradalla 1981. Vieressäni on Myllymaan Repa, ja Repan vieressä Heinäahon Ilkka. Mäntsälä poikkesi
muista jääareenoista siinä, että rataa kierrettiin myötäpäivään.
Lähtölippu on heilahtanut. Olen itse saanut hyvän startin. Ilkka joko nukkuu tai etsii vaihdetta, mutta missä Repa? Onkohan poistunut rivistä, enpä
muista. Etupyöräni edessä näyttäisi olevan lumipölyä ilmassa, olisiko Repa ottanut todellisen unelmastartin?
Tässä sitä mennään SM-jäärataa Kotarilla Kuopiossa kevättalvella 1981. Kirkkaita olivat hanget silloin, ja kylmiä talvet, useimmiten. Tuo iso "kotka"
oli todella hyvä ajettava jääradalle madallettuna, ja koneensakin puolesta se sopi hyvin jääratahommiin. Ongelmia oli todella harvoin, eikä
kilpailuissa onnekseni kuin kerran.
Repa lämmittelee käsiään ison RM:n sylinterin miellyttävässä lämmössä.
Naamiomiehiä liikkeellä kirkkaalla päivänvalolla merenjäällä Raumalla 1981.
Tässä sitten järjestäydytään starttiviivalle 500cc SM-lähdön merkeissä Raumalla.
Ei se aina kaikki mene "putkeen" mestarillakaan, ei ainakaan Raumalla 1981.
Täs on näköjäs sit sulas sovus rint'rinnan monenlaissii "kansallisuuksii" Raumal -81. On Raumlaissii, Kouvolalaissii, tunnistamattomii,
Turkkuslaissii ja jopa Kuopiolaissii.
Maikolan Harri poseeraa tässä heti kotikisan jälkeen. Komea on tuossa liivin rinnuksessa oleva Honda Motor merkki. Olisikohan Hakilla jäänyt
ilmeestä päätellen kotikisasta jotain hampaankoloon?
Kyllä sen on täytynyt olla todellista herkkua, siis sen jääradalla ajamisen, kun kerran noin hymyilyttää järvenjäällä talvipakkasessa.
Sitten tuli jälleen kevät, ja alkoi taas kova treenaaminen kesälajeihin. Vaihdoin Kotarin tuollaiseen tuliterään Suzuki RM465X:ään, joka löytyi
vielä näin alkukesän kynnyksellä yllättäen Bensowin "nurkista". Kuvassa ollaan Kari Puustisen kanssa Heinolan raviradalla maarataa harjoittelemassa
ja uutta pyörääni sisäänajamassa. Kapeamman etulokasuojan olen näköjään jo ehtinyt pyörään vaihtaa, ja etuteleskooppien liukuputketkin ovat
huolellisesti kiveniskuilta suojatut. Pyörää on myös jo jonkunverran madallettu.
Starttiharjoitukset meneillään. Karin mekaanikko lähettää tuolla kuvan ulkopuolella, ja meidän tehtävänämme on hioa lähtömme niin sujuvaksi, kuin
vain mahdollista.
Tuollaista pitkää liukua on todella mukava lasketella, kunhan vauhtia vaan on tarpeeksi paljon. Tuolloin ohjaaminen tapahtuu pelkästään kaasulla
jalkaa maahan asti laskematta.
Näin tiukalla ilmeellä sitä sitten lähdettiin kohtaamaan vastustajia 1981. Ja aivan erityisesti sitä yhtä vastustajaa, jonka jokainen halusi ainakin
kerran kukistaa urheilukonemaaradalla.
Tässähän sitten on se yksi herra, jonka päänahan jokainen halusi ainakin kerran saada urheilukonemaaradalla. Reino "Reiska" Santala, "kunkku"
urheilukonemaaradalla kiisteltyine kalustoineen. Ne maaradalle, vai olikohan ruohoradalle rakennetut aidot kilpakonerungot varustettuna jarruilla
ja Suzukin moottoreilla tuntuivat olevan voittamattomia. Meillä muilla kun oli ihan tavalliset motocross-pyörät "rata-ajoon" madallettuina. Ilmassa
leijuikin aprikointia siitä, että jos Reiskalla on urheilukoneet, niin milläs me muut sitten oikein ajellaan, ja jos meillä taas on, niin milläs se
Reiska sitten ajaa? Jokatapauksessa pelit olivat kaikilla sääntöjen mukaiset, ja sillä sipuli. Eikä ne Reiskan "Hagonitkaan" ihan ilman kuskia
voittaneet, joten kaikki kunnia Reiskalle.
Tässä kuvassa ollaan "ritsan" takana valmistautumassa urheilukonemaaradan satapiikkiluokan kolmanteen alkuerään Mäntässä lokuussa 1981.
Pieni rupattelutuokio meneillään Nissilän Markun kanssa erien välissä.
Erätauoilla joutuu usein myös muuttelemaan esimerkiksi kaasuttimen säätöjä.
Salosen Kaarlolla näyttäisi olevan huomattavasti enemmän säätämistä "kulun parantamiseksi".
Ritsa on lauennut. Mäntän viisisatasten kolmas alkuerä ampuu baanalle. Kuvasta näkyy myös, että myöhästyin tässä hieman. Näyttää myös siltä, kuin
numero 12 aikoisi kiilata minut pussiin.
Sitten käytiin vaihteeksi ajelemassa speedwayta urheilukoneilla. Kuvassa RM465X saa "hanaa" Oriveden "kaukalossa". Huomaa numero 13.
Harjoitusten jälkeen jaettiin uudet numerot, ainakin minulta otettiin pois se 13, joka on onnennumeroni. Tämä kuva on finaalin viimeisen kierroksen
viimeisestä päästä. Yritys on kovaa, mutta matka ulkoa on liian pitkä. Olen tuossa vielä noin reilun etupyöränmitan jäljessä, maalissa eroa oli puoli
etupyöränmittaa, eli noin 30cm. Meillä oli sama loppuaika. Voittajan nimeä en enää muista, mutta tuo hänen punainen ajokkinsa oli Maico 490. Kyllä
oli tiukka kisa, tällaista tiukkaa taistoa se oli lähdöstä maaliin. Onnittelut vieläkin voittajalle, vaikka nimi onkin jo unohtunut.
Tässä mennään urheilukonemaaradan Suomen Cupin alle 125cc finaalissa 1981 niin kovaa, kun vaan koneesta löytyy. Minulla ei kuitenkaan tuosta Suzukistani
löytynyt aivan tarpeeksi. Olosuhteetkin olivat todella kuraiset ja piikkisille raskaat, vaikka se ei välttämättä näytäkään siltä tässä
kuvassa.
Kovin on kuraisia poikia Killerjärven urheilukonemaaradan Suomen Cupin luokan alle 500cc jälkeen 1981. Olosuhteet olivat tosiaan aika ankeat, ja
näkyvyys ajoittain täysi nolla. Ainoastaan yksi kuski pääsi puhtaana maaliin. Herrat "kurakerroksiensa takana" vasemmalta oikealle ovat Jerry Wathén,
sitten on allekirjoittanut, ja oikealla Kari Puustinen. Huomatkaas muuten, että Jerryllä on Honda alla.
Tässä sitten lehtileike tuosta Killerin Suomen Cupista. Mitäpä tuohon on sen kummemmin kommentoitavaa, ne meni lujaa, jotka näki ajaa. Etenkin 500cc
lähdössä takapyörien kurasuihkut muurasivat ajolasit aina täysin umpeen, ja niiden "siivoaminen" vei sitten taas oman aikansa. Tuosta lehden
kuvastakaan ei liene järin vaikea arvata, kumpi piikkiluokassa ajoi kärjessä.
Tässä on nyt vielä lopuksi tämmöinen A4-kokoinen painettu "kiitoskuva" tukijoilleni kisakauden päätteeksi. Kuvassa on KTM-jääratakauden jälkeen
maaradalle käyttöönotettu Suzuki-kalustoni, sekä tuo minun valkoinen Bedford Blitz. Tuo piikkinen on RM125T, eli vuosimalliltaan 1980, ja tuo
viisisatanen on se RM465X, eli vuosimalli on 1981. Nämä ovat tuossa vielä maaratavarusteissa. Mitään maaradalle tai speedwayhin "optimoituja"
vermeitä näissä ei ole, pyörät on ainoastaan madallettu, ja muistaakseni takarenkaaksi oli ainakin minulla crossirenkaan tilalle valittu 18-tuumainen
Metzeler Trial. Näillä "työkaluilla" sitten lähdettiin myös kauden 1982 jääratataistoihin, piikkirenkaat vaan alle. Kuva on otettu Kouvolassa
Lehtomäessä, ja tuon kuvan otti Teuvo "Teuska" Toivokoski. Painotyön teki Korian Kirjapaino Oy. Pikkasen tuohon tuli "rasteria" skannaillessa ja
skaalaillessa, mutta ei se ainakaan minua haittaa.