Täällä on kilvanajokuvia ja -kalustoa (kausi-1983)

Jälleen on siirrytty jääradalle. Tämä kuva taitaa muistini mukaan olla Mäntsälän SM-kisasta 06.02.1983, ja kuvassa kurvaavat Kallion Hannu ja Heinäahon Ilkka. Aika paksulti on lunta radalla jos todella on SM-osakilpailu kyseessä.
Tämähän siitä sitten seuraa, kun sitä lunta on. Vähänkin isommassa ryhmässä ajettaessa näkyvyys ajolasien takaa katsottuna saattaa hävitä ajoittain lähes kokonaan lumipölyn vuoksi. Muita en kuvasta osaa nimetä itseni lisäksi, kuin "puolikkaan" Johnny Wickströmin Kawallaan numerolla 12 tuossa kuvan vasemmassa reunassa.
Tässä vielä tällainen kuva. Siellähän se Johnny näyttäisi olevan edelläni menossa.
Valkeakoskella 19.02.1983. Tässä välissä ehdittiin ajaa jo Sipoon kisakin, mutta sieltä en yhtään kuvaa löytänyt. Minulla oli käytössäni tämän talven jääradoille aivan "tuliterä" Racing Biken KTM MX125. Se taisi muistaakseni olla ihan ensimmäinen sarjatuotannossa oleva crossipiikki, jossa oli levyjarru tehtaan jäljiltä. Brembon valmistama "hidastin" toimikin todella mainiosti, vaikka monet epäilivätkin sen olevan huono ratkaisu talvipakkasessa, ja crossipyörään yleensäkin. Wickströmin Johnnylla tosin oli kuvan Kawassa myös levyjarru edessä, mutta se taisi ehkä olla Turkulaista tuotantoa.
Tässä on vielä toinenkin "violetiksi" muuttunut kuva sieltä Valkeakoskelta.
Iisalmen SM-jääradan starttiviivalla sunnuntaina 20.02.1983. Edellisenä päivänä ajettiin Valkeakoskella, ja sieltä oli yö aikaa siirtyä reilut 400Km tänne Iisalmeen. Minua ainakin pikkasen väsytti aamulla katsastuksessa. Kypäräni takana lähdönjärjestelijän käden kohdalla penkalla savun seassa seisova kaveri näyttää Hyvärisen Eerolta, ainakin minun mielestäni hän on ihan "Iekin oloinen". Sitten tuolla aivan kuvan vasemmassa laidassa viivalla "huulet maalattuna" on Jerry Wathén, muiden nimiä en muista.
Ritsa on laukaistu ja startti tapahtunut. Nuo kaksi tuolla paalun takana lähtevät hyvin. Me muut ollaan vielä vähän "torkuksissa". Tästä kuvasta voidaan myös nähdä, ettei viivalla ole muita levyjarrupelejä, kuin tuo minun KTM.
Laitan tähän vielä yhden lumenpölyisen kilvanajokuvan sieltä Iisalmesta.
Tällainen kasvokuva on vielä tallennettu kisan jälkeen siellä Iisalmessa. Valitettavasti tämän talven jääratakuvia ei ole tämän enempää, vaikka vielä Konnevesi, Rauma ja Kuopiokin on ajamatta. Tätä voidaan siis pitää myös viimeisenä jääratakuvanani, koska päätin tämän kauden päätyttyä lopettaa jääradan ajamisen kokonaan, ja siirtyä pelkästään kesälajeihin.
Taas ollaan kesäkautta aloittelemassa, kuva on Räyskälästä 1.5.1983. Olen tässä joko katsastukseen menossa, tai sitten sieltä tulossa. Kevättalvella jääratakauden lopulla aloitettiin kiireellä tämmöisen kilpurin rakentaminen.
Tässä se uusi "ase" on nyt paremmin nähtävissä. Keula oli Suzuki 125 X4 katupiikin kolariosista kasattu, etupyörä jarruineen edellisvuoden "minibudgetista", ja lasikuituosat tehty MBA:n mallin mukaan. Samaten MBA:ta oli käytetty mallina myös POVR-Design rungossa, jossa runkoputkien materiaalina oli kromimolybdeeni. Takajousituksen linkut ja iskari olivat Suzuki RM80 Protosta, ja takasvingikin taisi olla samaisesta laitteesta. Takapyörä normaali RM:n napa kapeampaan vanteeseen pinnattuna. Moottorina tässä oli Suzuki RM125X, eli vuosimalli 1981. Tämä oli sangen hyvä ajettava pitkästä takajoustosta huolimatta. Ainoa todellinen ongelma tässä oli aivan "hillitön" värinä, joka aiheutti jatkuvasti murtumia niin runkoon, kuin pakoputkeenkin.
Tässähän ollaan porukalla menossa Räyskälän pitkälle pääsuoralle "kampikammioita tuulettelemaan" ja "pakoputkien päitä kuivailemaan". Kuvassa on itseni lisäksi numerolla 145 Jussi Pakkanen ja 161 taitaa olla Erik Andersson. En pysty tästä kuvasta tunnistamaan, enkä jaksa muistaa, kuka tuo neljäs kaveri on.
Ahvenisto 8.5.-83. Jotain kummaa tässä ihmetellään porukalla, ettei se vaan olisi pakoputki? Ihmettelijöinä kuvassa vasemmalla "Miksu" Kähkönen, mie ite keskellä pyörän takana, ja oikealla takapyörän vieressä polvillaan Ville Hohti.
Tässä ollaan lähdössä varikolta lämmittelykierroksen kautta starttiviivalle.
Tämä on varmaankin aivan alkukierroksilta, koska porukka on vielä noin hyvänä ryhmänä liikkeellä. Tarjosivat minulle kohteliaasti vapaata sisälinjaa, joten kiitin ja pokkasin ja käytin hyödykseni.
Sama paikka vähän myöhemmin. Nyt on paremmin tilaa, ja voin kurvailla hieman "pyöreämmillä" linjoilla.
Hyvä ystäväni Ville Hohti on pikkupoikana ensimmäistä kertaa paikanpäällä moottoripyöräkilpailuissa. Nuoren miehen ilme kertonee kaiken. Nykyään, reilut 24 vuotta myöhemmin Ville on, yllätys yllätys, aktiivinen motoristi niin kesäisin kuin talvisinkin.
Tähän väliin vielä toinenkin henkilökuva. Juha "Jussi" Pakkanen, miettiväisine katseineen jonnekin kaukaisuuteen. Olen Jussille kiitollisuudenvelassa sangen monista asioista uudelleenlämmitellyn "RR-urani" aikana ja vielä sen jälkeenkin. Muun muassa yksi tällainen minulle merkittävä "materiaalinen" juttu oli RR-pyörien renkaat. Jussi "sponsoroi" minulle vähän käytettyjä piikkisen renkaitaan, niin että niitä riitti koko RR-kilvanajoaikani, eli siis vuodesta 1982 vuoteen 1989. Ainoastaan yhden aivan uuden rengaskerran jouduin ostamaan tuona aikana, ja täytyy kyllä todeta, että ne Jussin "sisäänajamat" Dunlopit ja Michelinit olivat vähintään yhtä hyviä, elleivät jopa parempia. Kuva on otettu Artukaisissa 15.5.1983.
Tämäkin kuva on Artukaisista 15.5.-83. Jotain ihmettä siinä nyt taas tutkitaan pyörän oikealta puolelta. En muista yhtään, mikä siellä olisi voinut jälleen aiheuttaa moista ihmetystä.
Starttia odotellessa. Kuvan vasemmassa reunassa osittain näkyvissä on Ilkka Jaakkola, sitten olen mie numerolla 13, vieressä on Kari "Suikka" Kulmakorpi numerolla 8, ja takanani numerolla 17 Tapani Peltonen. Muiden kuvassa olevien nimet ovat päässeet valitettavasti vuosien saatossa jo unohtumaan.
EM-osakilpailu Imatralla 24.7.1983. Lookwell "nahkat" on näköjään käytössä, syytä tähän en muista. Kova yritys on päällä, sen näkee kuvastakin. Aika paljon ilmaa näköjään pakkautuu tuonne selkäpuolelle puvun sisään.
Ollaan edelleenkin Imatralla 1983. Tuo tuolla taustalla kypäräni kohdalla nahkapuku päällä seisoskeleva motoristi on muistaakseni Heikki Remonen, ja hänen vieressään on sama kaveri, joka esiintyy muutama kuva aiemmin Artukaisten varikolla sitä pyöräni oikeaa puolta ihmettelemässä. Nimi valitettavasti on päässyt jo unohtumaan.
Tässä on sitten kolmas kuva Imatralta. Tämä on otettu navetan kurvista. Ensimmäisenä tuohon vasempaan taittaa Mika-Sakari Komu MBA:lla, sitten tulee Jarmo Suhonen Rotaxilla, sitten olen mie Suzukilla ja viimeisenä Ezio Gianola MBA:lla. Gianolasta muistaakseni leivottiin Euroopan mestari. Muistaakseni hän oli myös "nimimiehistä" ensimmäinen, joka aloitti yksipyttyisellä kilpailemisen MBA-rintamaa vastaan MM-sarjassa yksipytty-Hondalla. Vuotta en muista.
Imatran EM-kisan osanottajaluettelo 1983. Kaikki kilpailussa mukana olleet eivät näy tässä listassa, esimerkiksi Ezio Gianola puuttuu. Ehkä muitakin. Tästä listasta voinee myös tehdä sen johtopäätöksen, että jos tosissaan aikoisi Road Racingissa pärjätä, niin jalkojen välissä täytyisi hyrrätä MBA.
Tässä kuvassa olen Ahvenistolla PM:ää ajamassa 4.9.1983. Tämä on otettu varikon mäen jälkeen alamäestä sillalle käännyttäessä.
Harjoituksissa yksin menossa tyhjässä paikassa varikon mäkeen todella pyöreää linjaa. Seuraavassa kuvassa näkyy miten jatkuupi...
Ja näinhän se jatkuupi. Linja näyttäisi kuvassa menevän todella läheltä tuota hiekkakaistaletta, muttei ehkä silti oikeasti mene ihan noin läheltä. Tuosta se sitten jatkuu loivalla kaarella kuvan oikean ulkopuolen kautta tuonne oikeaan yläkulmaan tummaa ajolinjaa pitkin mäkeä ylös. On siis aika pitkä pyöreä kaarre.
Treenit on ajettu, ja nyt on taas aika "tutkia vauriot". Kuvasta näkee, että alakate on jo pois, ja että pakoputken yläkiinnikekin on jo irti. Myllymaan Repa virnuilee vieressä, että "mennäänkös taas pakoputkea hitsaamaan"? Kuvassa näkyy myös nuo jalkatappien ympärille käärityt 5mm:n neopreenikumit värinää pehmentämään. Ilman niitä jalkapohjat kuumenivat värinän takia aivan polttaviksi, ja ajaminen muuttui kisan loppupuolella sangen tuskalliseksi.
Tässä mennäänkin sitten jo täyttä kisaa. En ole tuossa ajautunut ulos, vaan katsoin paikan jo edellisellä kierroksella valmiiksi, ja kun porukkakin pysyi noin pienessä nipussa, niin vetelin kaikista kerralla ulkokautta ohi. Minulla oli tuossa niinpaljon "kovemmat tulet uunissa" kuin muilla, ettei edes Peltosen Tapani MBA:llaan numerolla 12 saanut enää tuossa ulostulossa pistettyä "luukkua kiinni". Muut kuvassa ovat Matti järvinen numerolla 14, ihmettelee mitä toi Tapsa oikein meinaa, toinen Järvinen numerolla 10, etunimeä en enää muista, Turun suunnalta taisi olla, numero 21 saattaa olla Bjarke Nielsen Tanskasta, ja numero 15 taitaa olla Kari kulmakorpi. En ole näistä nimistä ihan sataprosenttisen varma.
Järvinen Turusta katsoi parhaaksi liimautua kantaan, ja nyt on hänelläkin jo sitä niinsanottua menemisen meininkiä. Tästä alkoi meidän kahden kilvanajo. Kolmantena kuvan oikeassa yläkulmassa häämöttää Nielsen.
No tähänhän se meidän PM-kisa sitten kuitenkin päättyi, lava-auton kyytiin päästiin molemmat. Minulla leikkasi kone varikon mäen yläpäässä täydestä laulusta kiinni ja menin nurin, ja Järvinen meni nurin yrittäessään väistää minua. Vähän tuossa auton kyydissä tapahtuneesta vielä "neuvoteltiin", mutta ihan sulassa sovussa sitten kuitenkin varikolle päästiin.
Kauden päätöskisa Artukaisissa 18.9.1983. Kuvassa mestari ja oppipojat, eli vasemmalta Jussi Pakkanen, mie keskellä, ja oikealla puoliksi kuvassa Kari Kulmakorpi. Ja mestari on tietystikin numerolla yksi.
Edelleen Artukaisissa. Tässä kuvassa näkyy myös tuo Ahvenistolla särkynyt ja tuollaiseksi lyhyeksi typistetty katteen yläosa.
Vielä Artukaisissa. Kuvassa poseeraa Alan "Allu" Bridger "nyrkit rasvassa", kuten kai sivuvaunumiehillä kuuluikin olla.
Kauden päätöskuva 1983, sekä samalla myös viimeinen kuvani tuosta pyörästä. Jääratasuunnitelmia ei enää ollut, sen sijaan uuden asfalttikiiturin teko oli jo mielessä. Tuossa muuten näkyy tuo minun peräkärryni, samanmallinen kuin ne Tepin ja Jarnon kärryt. Tuosta kuvasta myös selviää se ketkä, ja mitkä "tuotteet" tukivat kisailuani vuonna 1983.
Kisakuvat 1970-1980 Kisakuvat 1981 Kisakuvat 1982 Kisakuvat 1984-1985 Kisakuvat 1986-1989
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Lehtileikkeitä Honda Benly Aprilia Pegaso Aivan muuta