Täällä on kilvanajokuvia ja -kalustoa (1984-1985)

Ahveniston eka kisa 1984 on jo ajettu, eikä siitä ole kuin kaksi huonoa kuvaa, joten siirrytään Artukaisiin, ja ainoaan "lähes lähikuvaan" tuosta uudesta "kiituristani". Moottorina oli edellisvuotinen RM125X, ja runko Kähkösen veljesten käyttökelvottomaksi kolaroimasta Zündapp KS125:sta pätkiksi pilkkomalla ja oikomalla tehty. Keula oli edellisvuoden pelistä, ja loput kolme Seven Star valupyörää löytyivät Stormin hyllystä, joten nyt olikin sitten jo kaksi pyöräsarjaa käytettävissä, vaikka niillä kuviorenkailla vielä ajelinkin. Tankin puumalli oli "ihan omasta päästä" laudankappaleista kiireellä kyhätty, mutta oli valmiina lasikuituversiona oikeinkin hyvä. Tätä samaa tankkimallia käytin myöskin eräässä toisessakin kiiturissani vuonna -87. Takaiskari edelleen RM80 Protosta, mutta nyt ilman linkkuja, takahaarukka oli ihan tavallinen "kolmiorakenne". Ja ihan uutena asiana levyjarru nyt myös takana.
Zündapp-Suzuki vauhdissa Artukaisissa varikon päätykurvissa 20.5.1984. Tästäkin kuvasta ovat nuo värit niinpaljon kadonneet, että kaikki kuvan siniset kohdat näyttävät lähes vihreiltä.
Tänä vuonna 2007 on noihin Moto-Gp:n televisiolähetyksiin tullut uutuutena tuo kallistuksen näyttö asteina. Tästä kuvasta voidaan havaita, että kyllähän sitä Dunlopin kuviorenkailla harrastelijavoiminkin jonkunlaisia kallistuskulmia saatiin aikaiseksi, vaikkakaan nuo Artukaisen radan kaikki kurvit eivät aivan sieltä tasaisemmasta päästä olleetkaan. Muistaakseni Dunlop ilmoitti aikoinaan niille "kolmioprofiilirenkailleen" staattisen pidon riittävän peräti 53:n asteen kallistuksiin asti. Tuossa kuvassa kamera on ollut hitusen vasemmalle kallellaan, mutta kun kallistaa päätä ihan vähäsen oikealle, kuva asettuu vaakasuoraan.
Tässä on vielä toinenkin kuva tuosta samaisesta kaarteesta. Se edellisen kuvan "niskaanhengittäjä" on joko jäänyt jälkeen, tai sitten ohittanut minut. Tällainen hiekkakasojen välissä kulkeva tuo Artukaisten rata oli, asfaltilla oli aina hiekanpölyä, ja rata-alue alkoi kaikenlisäksi muistuttaa yhä enemmän ja enemmän rakennustyömaata.
Tässä sitten ajellaan Kemoran radan ensimmäisissä moottoripyöräkilpailuissa 10.6.1984. Taitaa olla 125cc single cup menossa, kun kuvassa ei ole kuin yksipyttyvehkeitä. Tuolloin radasta oli olemassa vain se lyhyt versio, eli sitä pitkää alamäkisuoraa ja alalenkkiä ei ollut, vaan takaisin käännyttiin melkein heti tämän kuvan oikeasta laidasta. Tässäkin kuvassa sininen väri muistuttaa jo melkein vihreää.
Tässä on vielä toinen vihreä kuva Kemorasta. Rata kääntyy tästä takaisin, tästä jatkuu nykyisin se alamäki sinne alalenkille. Suoraan tuon takana olevan pusikon kohdalla sijaitsee nykyään radan pääkatsomo.
Tässä on taas vihreä kuva, nyt Räyskälästä 15.7.1984. Tässä on meneillään takasuoran jälkeen "oikea vasen oikea" yhdeksänkymppisiä. Tämä on se keskimmäinen, eli se vasen.
Tässäkin kurvaillaan siihen "keskimmäiseen", eli siihen vasempaan. "Suikka" tuossa Yamahallaan hengittelee niskaan, eikä tuo Kaartisen Vesakaan Yamahalla numero 6 kovin kaukana ole.
Ahvenistolla SM-starttia odotellessa 26.8.1984. Jotain vaikuttaisi nyt olevan "pielessä", kun noin tarvitsee katteiden sisään tässä vaiheessa vilkuilla. Takanani numerolla 3 on Jussi Pakkanen avustajanaan Harri "Ville" Sälemaa.
Tässä ollaankin jo järjestäytymässä lähtöviivalle. Olin aika-ajossa sen verran vikkelä, että onnistuin saamaan eturivin paikan.
Taas pitää kurkkia sinne katteen sisään. Jotain ongelmaa siellä kuitenkin oli, en vaan muista mitä. Vieressäni starttia vartoilee Järvisen Matti.
Lähtö on juuri tapahtunut. Aika tasaisena rintamana tuuppaillaan koneita käyntiin, paitsi että joillain jo koneet käy.
Startin nappasi Suzukilla numero 14 muistaakseni Ari Rämö?, ja toisena oli MBA:lla numero 2 Hannu Kallio, sitten seuraavana tulee MBA:lla numero 13 Tomi Lahti, seuraava MBA:lla numero 4 muistaakseni Jussi Hautaniemi?, sitten Yamahalla numero 5 Kari Kulmakorpi, sitten 2-tahti CR-Hondallaan numero 17 Matti Järvinen, sitten MBA:lla numero 11 Olli Kujansuu, sitten taitaa tulla MBA:lla numero 3 Jussi Pakkanen. Olisikohan tuo "Suikan" takana Jussin vieressä MBA:lla Ilkka Jaakkola?, ja aivan vasemmalla kuvan reunassa MBA:lla numero 7 Tapani Peltonen. Ja kuten kuvasta näkyy, "potkuttelen" edelleen pyörääni käyntiin tuolla radan torninpuoleisessa laidassa.
Ruutulipun jälkeen ratavarikolla ovat Olli Kujansuu, sekä Frimannin Jussin onniteltavana Hannu Kallio. Tuo Hannun MBA:n tankin päällä istuskeleva tuleva motoristi on hänen poikansa Vesa. Lähtihän se minunkin Zündapp-Suzukini lopulta käyntiin, ja toimikin sitten aivan moitteettomasti maaliin asti.
Tämä on viimeinen valokuva kaudelta 1984, otettu Artukaisissa syyskuun yhdeksäntenä paivänä. Kilpailukausi on lopussa, ja kuski on tyytyväisen näköinen. Onkohan tuo sukeltajien käyttämä OK-merkki jokinlainen enne tulevista harrastuksista? Taustalla istuskelee huoltoauton takaluukussa Metsäkylän Heikki tyttöystävänsä seurassa.
Taas on talvi takana, ja ollaan Artukaisissa 19.5.1985 ensimmäistä SM:ää ajelemassa. Tuo pyöräni on ihan sama kuin viimekaudellakin, eikä mitään mainittavia muutoksia siihen tullut talven aikana, koska toimi edelliskesänä niin hyvin. Ainoa iso juttu tälle kaudelle oli lopullinen siirtymiseni kuvio Dunlopeista Michelinin slickseihin. Kuviorenkaiden saanti nimittäin tyrehtyi, koska Pakkas-Jussi oli siirtynyt slicksinkäyttäjäksi jo kilpailukaudella 1983. Tämä on ainoa kuvani tästä SM-lähdöstä.
Tässä sitten taas vedellään single cuppia Artukaisissa 19.5.1985. Minulla oli tuommoiset lasikuidusta tehdyt todella ohuet irtonumerokilvet, jotka sitten kiinnitettiin pienillä nippusiteillä varsinaisen numeron päälle, ettei tarvinnut niiden teippien kanssa olla kokoajan vehtaamassa.
Tuossa näkyvät nyt nuo pienet nippusiteetkin "kilven kulmissa". Lisäksi kuvassa näkyy myös tuo uusi sääntömuutos kaudelle 1985, eli katteenlasin reunassa piti nyt olla tuollainen "nauha" ilmeisesti estämässä pleksin pirstoutumista mahdollisessa "kolaritilanteessa".
Tässä vielä yksi kuva tuosta Artukaisten single cupin lähdöstä, hieman eri vinkkelistä otettuna.
Kemoran SM-lähtö 9.6.1985. Aika märkää näyttää olevan. Tämäkin kuva on taas siitä lyhyen radan käännöksestä. En yhtään muista oliko tuo sade treenien vai kisan aikana, vaiko peräti molempien.
Vielä toinenkin kuva Kemorasta 9.6.1985. Nyt näyttäisi olevan jo hieman kuivempaa. Täällä ajettiin myöskin single cupin lähtö, mutta siitä ei kuvia löytynyt. Tämän jälkeen sitten kiireen vilkkaa kamat kyytiin ja maantielle nokka kohti Kuusankosken aluesairaalaa, jossa oli aamuyöstä syntynyt meidän perheeseemme esikoinen. Minua jännitti aikalailla sen synnytyksen odottelu, eikä kilvanajostakaan meinannut tulla oikein mitään. Mutta niin se taisi jännittää monia muitakin, kun koko viikonlopun varikkoväki toi vähän väliä autoni kojetaululle puhelinmarkkoja pyydellen soittelemaan sinne sairaalaan, josko olisi jo jotain tapahtunut. Ja sunnuntaina aamullahan se sitten selvisi, että meille oli syntynyt yöllä "potra" tyttö.
Tämä on ainokainen valokuvani Räyskälän SM:stä 21.7.1985, ja sekin on vielä takaapäin otettu. Tämä kurvi on siinä "tornin" vieressä, eikä ole ihan siitä tasaisimmasta päästä. Tosin ne pomput ei oikein näy tässäkään kuvassa.
Sitten ollaankin jo Ahvenistolla SM-pisteistä taistelemassa 25.8.1985. Täällä ajettiin myös single cuppi, mutta siitä lähdöstä minulla ei kuvia ole. Tämä kuva on sillan jälkeen Tarun kurvista juuri, kun jarrutus on loppunut ja kiihdytys on alkamassa.
Tässä kuvassa lienee joko nousu Ahvenistolla suolenkiltä ylämäkeen sillan alle, tai sitten tässä alkaa kiihdyttäminen viimeisestä tiukasta oikeasta alamäkeen kohti tuomaritornia ja varikkoaluetta. Tämä onkin sitten viimeinen ajokuvani tällä pyörällä. Kisan jälkeen minulta tultiin kysymään, olisiko pyörä myytävänä. Tuohon kysymykseen vastattuani tein Zündapp-Suzuki kärryssä seuraavalla viikolla iltakeikan Imatralle, ja tulin sieltä peräkärry tyhjänä takaisin Kouvolaan.
Ja tässähän se kyselijä nyt sitten on juuri koeajolta palanneena. Hiljalleen hämärtyvässä elo-syyskuun illassa hiljaisen asfalttitien varressa pienellä levityksellä poseeraa Zündapp-Suzukin kanssa pyörän uusi omistaja Reino Ijäs.
Reiskan ostettua pyöräni kesken kauden, sillä yksi kisa oli vielä ajamatta, täytyi jälleen turvautua vanhaan konseptiin. En muista yhtään mistä tämä RM löytyi, enkä edes sitä, oliko se omani vai ei. Jokatapauksessa uusi peli, josta tehtiin kiireellä "minibudgetti" Artukaisten päätöskisaa varten, josta nämä kolme kuvaa on otettu 22.9.1985.
Tässäpä toinenkin kuva RM:stä. Tämä pyörä on tosiaan niin piilossa jossain muistini perimmäisissä sopukoissa, ettei minulla ole minkäänlaista varmaa käsitystä siitä, mistä tämä tuli, ja etenkään siitä, mitä sille minun jälkeen tapahtui. Malli lienee RM125D, eli vuoden 1983 satoa. Mahdollisesti se on löytynyt "ylivuotisena Bensowin nurkista" ja sitäkautta kulkeutunut minulle. Tai sitten ei... Olisi tosi kiva tietää... eli siis tietenkin muistaa.
Kolmas ja viimeinen kuva kisakauden 1985 päätöskisasta. Nätin näköinen on tuo RM. Nuo slicksitkin toimivat vallan mainiosti pinnavanteella sisärenkaan kanssa. Tuossa on myös ekaa kertaa GT125 Suzukin etunapa käytössä. Tästä eteenpäin tein kaikki pinnapyöräni, niin etu- kuin takapyörätkin, noista navoista. Nämä kolme "minibudgetin" kuvaa nappasi Jussi Friman.
Kisakuvat 1970-1980 Kisakuvat 1981 Kisakuvat 1982 Kisakuvat 1983 Kisakuvat 1986-1989
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Lehtileikkeitä Honda Benly Aprilia Pegaso Aivan muuta