Vanhoja lehtileikkeleitä ja sitä sun tätä...

Aloitetaanpa tämä osio tällaisella aiheella, koska kaksitahtitekniikka historioineenkin on aina ollut lähellä sydäntäni.
Tässä on eräästä moottoriurheilulehdestä kuusikymmentäluvun puolenvälin kieppeillä talteen leikkaamani lehtileike, jossa kerrotaan "kaksitahtisten kilpamoottoreiden vallanvaihdosta" juurikin niin varovasti, kuin sen vain julkisesti tuohon aikaan "uskalsi" tehdä. Kaikki siihenaikaan asioissa mukanaolleet toki tietävät, mikä se "totuus" oli. Ernst Degnerhän oli loikannut "länteen", vai pitäisiköhän sanoa "itään", jo "aikoja sitten", ja vienyt mennessään kaiken tietämisen arvoisen tiedon MZ:n kaksitahtisista kilpamoottoreista uudelle työnantajalleen.
Tässä on sitten niitä huimia huippunopeuksia Man saarella mittatuna neljäkymmentä vuotta sitten. Merkillepantava on tuo "Bill" Ivyn huima nopeus tuolla tehtaan kaksipuolikkaallaan. Hän jos kuka todella pystyi aina "piiskaamaan" nuo nelipyttyiset 125 ja 250 Jammut aivan "maksimaaliseen vauhtiin".
MZ-tarina jatkuu vielä, nyt pieni pätkä Heinz Rosnerista. Tämäkin oli silloin aikoinaan kokonaisena artikkelina jossain lehdessä, ja olen kyllä leikannut sen palasina talteen. En kuitenkaan löytänyt kuin nämä kaksi MZ-tekstinpätkää, tuon Walter Kaaden jutun ja tämän. Kuvat olen "taltioinut" osittain muista asiayhteyksistä, ja liitin ne vain noiden tekstien jatkeeksi. No nyt varmaankin jo moni ihmettelee, miten voi yleensäkään olla mahdollista päästä lähes "palkintopallille loppupisteissä" kahdellatoista pisteellä. No, tuolloinhan, ja vielä silloinkin, kun itse aloittelin "omaa kisakuskin uraani", pisteitä jaettiin ainoastaan kuudelle nopeimmalle niin SM-kisoissa kuin muissakin, ja lisäksi noita MM-osakisojakin oli vuosittain huomattavasti vähemmän kuin nykyään. Eli lähes aina oli onnistuttava.
Pannaanpas tällainen mopoilukuva kesältä 1967 tähän väliin. Kuva on otettu Uudessakylässä. Olin silloin varmaankin "tukka putkella" ajelemassa Lahteen päin, kun jonkun tuttavamme auto ajoi ohitseni, ja isäni oli siinä kyydissä. He pysähtyivät tenttaamaan, että minnekäs meno, ja isä otti samalla tämän kuvan. Kostea ja viileä ilma on varmaankin ollut, kun on sadehupparikin päällä.
Tässä on vielä muutamia nopeusarvoja Span, Monzan ja Imatran MM-kisoista. Nämä ovat muistaakseni nopeimman kierroksen keskinopeuksia. Ainakin Spassa ja Imatralla ajettiin silloin niillä "alkuperäisillä pitkillä radoilla", Monzasta en osaa sanoa. "Bill" Ivyn suoritukset ovat tuossakin taas aika kovia. Imatralla hän keskeytti 250 lähdön pistetalojen kurviin, olin silloin toista kertaa itse paikanpäällä Imatralla seuraamassa kisoja.
Tässäpä on asiaa kerrakseen. Toimin aikoinaan ohjeen mukaan ja riuhtaisin tämän sivun talteen, vaikka minulla ei moottoripyörässa minkäänlaista hansikaslokeroa ollutkaan. Olin kuitenkin jo silloin noiden molempien moottoriratojen aktiivinen hyötykäyttäjä, mutta tuossa oli silti minulle hyödyllistä tietoa painettuna, vaikka ratojen harjoitteluajat toki jo ulkoa osasinkin.
No niin. Kuvassa on nyt Moottoripyöräkerho 69 Ry:n kerholehden kolmas julkaistu numero. Tämä on kuitenkin minulle tulleista vasta ensimmäinen. Johtunee kerhon alkuaikojen postitusongelmista, sekä silloisten painosten loppumisesta kahden ensimmäisen lehdykän osalta. Olisin tietenkin voinut pyytää ne kaksi ekaa numeroa jälkitoimituksena, kuten tämän lehdykän sivulla 3 pyydetään tekemään, mutta en silloin ajatellut asiaa nenääni pidemmälle, enkä pitänyt niitä julkaisuja niin kovin elintärkeinä. Nyt se asia tietenkin näin jälkeenpäin vähän harmittaa, mutta ei voi mitään. Olen kuitenkin yksi MP69:n perustajajäsenistä, niinkuin on lisäkseni 94 muutakin senaikaista aktiivimotoristia.
Tämä kuva on sitten sen minun ensimmäisen ja toistaiseksi myös ainoaksi jääneen Kontiorallini rintamerkki vuodelta 1970. Hieman on jo rapistuneen oloinen, sen löytämiseenkin kuvausta varten meni pari päivää. Silloin ralli järjestettiin 4-5.7. Höytiäisen rannalla Kontiolahdella, pikkasen Joensuusta pohjoiseen. Perjantai-iltana olin Benlylläni menossa, ja matkalla puhkesi takarengas Joensuun ja Kontiolahden välillä. Eräs tukkiauton kuljettaja nappasi minut ja pyöräni kyytiin, ja vei Kontiolahdelle huoltoasemalle. Hän oli muuten todellinen ammattimies, vaikka tukkisaksilla nosti pyörän kyytiin, Benlyyn ei tullut naarmun naarmua. Menin sitten jonkun kyydissä sinne rallipaikalle, ja seuraavana aamuna laitettiin sen huoltsikan hallissa rengas kuntoon, ja pääsin ajamaan sitten ihan itse omalla pyörälläni rallipaikalle. Valitettavasti olin kuitenkin jostain saanut jonkun "pöpön", joka nosti korkean kuumeen ja todella pahan olon. Niinpä sitten lähdin ajelemaan takaisin kotiin, kun vielä jotenkin jaksoin. Simpeleen Unionilla pysähdyin ainoastaan kahville ja tankkaamaan, mutta muuten tulin "urku nurin" yhtäkyytiä koko matkan. Ja kun Benlykin pelasi tälläkertaa moitteetta koko takaisintulomatkan, pääsin alle neljän tunnin Kontiolahdelta Pikku Palomäelle Kouvolaan. Ei ollut oikein innostava retki silloin, ehkäpä jonain "kauniina päivänä" otan vielä uusiksi paremmalla onnella.
Tässä on sitten lehtileike siitä Ahveniston juniorikisasta. Aika erikoisen sävyn skanneri sai aikaan tähän leikkeeseen. Ei se nimittäin näin kellertävä ole. Mutta ei se mitään. Tämä juttu oli Etelä Suomen Sanomissa 30.08.1970. Tuo jutussa oleva "Romu-Olli" Lahtinen on oikeasti "Kone-Olli" Lehtinen.
Tämmöinen lehtijuttu oli aikoinaan Helsingin Sanomissa, se taisi olla kevättalvella 1971, ellen väärin muista. Toimittaja ei tainnut oikein ymmärtää, mistä tässä meidän TT-hommassa oikein on kyse. Asiavirheitä tuossa on "pilvin pimein", ja nimivirheitä vielä enemmän. No, kuitenkin kuvassa muistini mukaan on seuraavat henkilöt vasemmalta oikealle, yritän korjata nimivirheitä samalla: "tallipäällikkömme" Reijo "Retsi" Johnsson, Retsin kyynärpään takana eturivissä taitaa olla Esa "Eko" Kauppi, sitten Seppo "Sepe" Paljakka, sitten Tapio "Sipi" Sippola, sitten Pekka "Pölli" Paljakka, sitten Osmo "Oki" Partti ja äärimmäisenä oikealla Risto "Ripa" Hänninen. Takarivissä vasemmalla oleva kaveri jää kyllä nyt minulta tunnistamatta, mutta hän saattanee olla Johanssonin "Bella", tai sitten Tynin Juhani. En muista, minulla nykyään jo "pätkii" jonkunverran. No, hänen vieressään näyttäisi olevan Ari "Arska" Pulli, mutta luulen kuitenkin hänen olevan Jukka "Hepa" Pulli, sitten on Esa "Elkku" Hölttä ja äärimmäisenä takarivissä oikealla Teuvo "Teksi" Sirenius. Tuo pyörä kuvassa on Retsin jääratavarustuksessa oleva sivuvaunu Triumph.
Tällainenkin lehtijuttu oli silloin samoihin aikoihin, mutta tämä taisi kyllä olla Kouvolan Sanomissa. Samaa "jengiä" on paikalla, vaikka muutama uusi kasvokin löytyy kuvasta. Olin itsekin paikalla muistaakseni tuolla Okin vieressä ikkunan puolella, enkä "mahtunut" kuvaan.
Tämä lehtileike ei taida sen kummempia selvityksiä kaipailla. Tämäkin juttu oli aikoinaan Etelä Suomen Sanomissa, mutta päivämäärää en vaan ollut muistanut laittaa ylös.
Tämä juttu oli MP-Sport lehden numerossa 4/71. Tuossa on oikeastaan aika hyvä lyhyt kuvaus "Kouvolan motoristien" touhuista tuolloin. Varsinainen kerhohan tämä motoristiporukka ei alunperin ollut, "päivystettiin" Salpausselankadun Teboililla, tai se taisi silloin olla SP, ja kun porukkaa kasaantui paikalle, niin lähdettiin ajelemaan. Itse "vakoilin" SP:n porukkaa jo mopoaikana, ja kun sain mp-kortin suoritettua alkukesästä 1967, niin soluttauduin vaivihkaa porukkaan mukaan. Ja sillä retkellä olen vieläkin. Jutussa mainitaan meidän "kisa-aktivistien" olleen yhteistyössä kerholaisten kanssa, mutta kyllähän me oltiin ihan täysillä touhussa mukana jo paljon ennen "kilvanajokärpäsen puraisua". Ei vaan ollut, tai ainakaan itselläni ei ollut aktiiviaikana varaa pitää katupyörää, ne kisatouhut tuppasivat viemään kokonaan kaikki Posti ja Lennätinlaitokselta saamani tilit. Eikä läheskään aina edes riittänyt. Sellaista silloin... Nuo skannaukset lähetti Pete Viitala.
Tässä on sitten hieman "taidetta" tähänkin galleriaan. Tällaisen kuvan piirustelin Riihimäellä armeija-aikanani. Kaikilla tupakavereilla oli kaappinsa ovessa jos minkäkin näköistä "hämähäkinkuvaa" joko oikein- tai väärinpäin. Minulla oli ainoastaan tämä piirtämäni Jarno. Meidän tuvassa oli myös jonkun aikaa toinenkin moottoriurheilija, ennenkuin hänen palveluspaikkansa sitten siirtyi jonnekin muualle, enkä muista enää minne. Hän oli Timo "Löysä" Salonen, josta sitten myöhemmin leivottiin rallin maailmanmestari. Ja ryhmyrinäkin minulla muuten oli ihan alkuaikana ykköskomppaniassa toinenkin tunnettu henkilö musiikin ja myöhemmin televisionkin kautta, nimittäin Heimo "Holle" Holopainen, myöskin "Frank Pappana" tunnettu. Holle oli mukava kaveri, piti aina kun vaan pystyi meidän "varuspoikien" puolia "kapiaisia" vastaan.
Tälläistä tilastoa oli Ahveniston radan toimistolla jakelussa keväällä 1972. Tässä nipussa oli mukana myös autojen nopeimmat kierrosajat luokittain, mutta ne eivät ole minua juurikaan koskaan kiinnostaneet. Tässä ovat siis radalla moottoripyörillä ajetut nopeimmat kierrosajat ja kilpailun loppuajat vuoteen 1972 mennessä.
Laitanpa tähän väliin tämän lehtijutun, joka lienee ollut joko Etelä Suomen- tai Hämeen Sanomissa joskus loppuvuonna 1972. Juttu oli liian iso kerralla skannattavaksi, joten jouduin koostamaan sen kolmesta palasta. Hieman suttuinen se on, mutta kyllähän siitä silti tuo senaikainen virallinen asennekin moottoriurheilua kohtaan selviää.

Tuossa kuvassa ei oikein tuo teksti kunnolla näy, mutta pääset katsomaan tuota kuvaa suurempana tästä linkistä.
Toukokuussa 1973 maailmalle kiiri Monzasta suruviesti. Sekä Jarno Saarinen että Renzo Pasolini olivat menehtyneet onnettomuudessa ajettuaan Curva Grandessa öljyläikkään, jota "kilpailun järjestäjät eivät olleet saaneet poistettua radalta ennen seuraavaa starttia". Lisäksi vielä viisi seuraavaa kuskia oli lennätetty helikopterilla sairaalaan. Olin itse kavereiden kanssa kuppilassa syntymäpäiviä juhlimassa, kun tieto tuli Suomeen, ja täytyy tunnustaa, että "tippa tuli silmään" koko porukalle. Olen itse ajanut muutamissa kilpailuissa joissa Jarnokin oli mukana, ja hän oli todella reilu ja ystävällinen kaikkia meitä uusia kuljettajia kohtaan. Tuon Stern-lehden lehtileikkeleen löysin tänään 18.07.2008 tuolta "tallinnurkasta" etsiskellessäni osia myytäväksi tuonne rompetorilleni.
On se tuo hymy aika leveä, kun ollaan ongelle menossa. Kuvassa taustalla vasemmalla häämöttää Enso Gutzeitin Laitaatsillan telakka, ja tuolla lähes suoraan takana nenän ja saapaankärkien välissä näkyy synnyinpaikkani, eli Savonlinnnan "Central Hospital". Menosuunta tässä on melko suoraan etelään. Ai miksikö tämä kuva täällä on? No tuossahan on ne samat Hai-saappaat, jotka oli jalassani, kun ajoin elämäni ensimmäisen TT-kilpailun Ahvenistolla 29.08.1970. Kuva on kylläkin otettu useita vuosia myöhemmin, mutta saappaat ovat silti vielä ehjät.
Tässä kuvassa on sitten se meidän perheen esikoisen ensimmäinen ajopeli, eli tuo käytettynä ostamani punainen Suzuki Noppeli. Ei tuo ajaminen ihan vielä yksin sujunut, täytyi isukin vähän auttaa. Kuva on vuodelta 1986.
Tämmöisen telekuulumisia lehdykän löysin etsiskellessäni yhtä paperia "arkistoistani". Se taisi olla marraskuuta 1986, kun jouduin aivan yllättäen työpaikan henkilöstölehden toimittajan tentattavaksi harrastuksestani. Tässä on nyt koko kahden sivun tarina luettavissa kahtena peräkkäisenä kuvana. On kyllä aika jännä nähdä mustana valkoisella näin kauan jälkeenpäin, mitä sitä on tullut joskus höpistyä. Virheitäkin jutussa on muutama, mutta pääosin se on kuitenkin ihan asiaa. Tämän julkaisu oli joulukuussa 1986.
No se valintahan meni niin, että jatkoin vielä ja tein vielä pari pyörääkin, kunnes toukokuussa 1989 se lopetus sitten vaan tuli kesken Vetelin reissun, ja poistuin 38 vuotiaana lopullisesti kilpa-areenalta. Kuitenkin tein vielä 1990 yhden KTM rr-pyörän jäljelle jääneistä osista, ja ajelin sillä huvia vuoteen 1992 asti. 1993 tein sitten ensimmäisen C-luokan karting autoni käytettyyn Mac Minarelli runkoon, ja parin vuoden päästä vielä toisenkin Kalikart runkoon, kun niitä KTM osia vielä riitti. Viimeinen kirjattu ajeluni tapahtui Karhulan radalla 17.05.1998, jonka jälkeen myin karting pelit pois. Kuvia niiltä mikroautovuosilta ei ole löytynyt ainuttakaan.
En nyt muista ihan tarkkaan vuotta vaikka olinkin perustajajäsen, mutta siinä kahdeksankymmentäluvun puolenvälin kieppeillä perustimme Kouvolaan uuden moottorikerhon. RRC, eli Road Race Club, perustettiin erityisesti tukemaan ja avustamaan RR-kuskeja, ja aivan erityisesti Kouvolan seudun aloittelevia kuskeja heidän ajajauransa alkutaipaleella. Tämä tosi hieno ideologia kuitenkin jäi aika pian taka-alalle, kun kerhomme alkoi järjestää tosissaan yhä suurempia ja suurempia moottoripyöräkilpailuja, ja kerhon johtokuntaan alkoi ilmestyä "puvuntakkimiehiä". Lopetin itse aktiivisen kilpailemisen 1989, ja silloin tai vähän sen jälkeen olimme erään toisen johtokunnan jäsenen kanssa "haistelevinamme lievää palaneen käryä", ja sen seurauksena erosimme kerhon johtokunnasta. Kerhon myöhemmät tapahtumat ovatkin sitten tavallaan "eräänlaista moottoriurheiluhistoriaa" Suomessa.
Jokatapauksessa se RRC-aika oli todella hienoa aikaa koko sen ajan kun sitä kesti. Järjestettiin MM- ja SM- tason asfalttikisoja Korjalan teollisuusalueella Kouvolassa. Lisäksi toimme maahan ulkomailta aivan uuden lajin, Super Bikers kilpailut. Kyseessä on aivan sama laji, kuin nykyinen Super Moto. Naurattaa oikein, kun jotkut asioista tietämättömät väittävät olevansa lajin "luojia" Suomessa. Meillä niitä kisoja ajettiin kaksi kertaa Tykkimäen Moottoristadionilla. Rata kulki ensin kartingrataa pitkin, sitten mentiin rallicrossirataa, ja muistaakseni lopuksi motocrossrataa pitkin takaisin kartingradalle. Kilpailijoita oli "pilvin pimein", ja niin oli yleisöäkin. Super Bikers-kisat oli erittäin suosittu tapahtuma Kouvolassa noina vuosina. Tuo ylemmässä kuvassa oleva varikkolippu on kuitenkin vuoden 1987 Korjalan TT-kilpailusta ja alemmassa on rata-alueen hyväksytty suunnitelma, sekin vuodelta 1987.
Ja koskapa nyt oli kysymys aivan uudesta lajista maassamme, Moottoriliitto edellytti myös, että kilpailulla pitää olla voimassaolevat hyväksytyt säännöt. Tässä kuvassa on Jussi Pakkasen ja minun Super Bikers kilpailua varten laatima sääntöehdotus lopullista muotoilua ja Moottoriliittoon lähettämistä varten. En muista edes nähneeni Liiton lopullista versiota aiheesta, mutta näillä alkuperäisillä säännöillä RRC sai luvan järjestää ne Super Bikers kilpailut Kouvolassa. Tämäkin uusi laji olisi saanut meillä Kouvolassa ilman muuta jatkoa ties minne asti, ellei "yhteiskunta sääntöineen ja tarkastajineen olisi puuttunut peliin".
Tässä on vielä yksi Road Race Clubiin liittyvä juttu, nimittäin tämä käyttämätön kerhon leimalla varustettu liiton ilmoittautumiskaavake. Olen varmaan jo alitajuntaisesti ennakoinut lopettamistani, koska olen aloittanut täyttää tätä, mutta en sitten koskaan täyttänyt sitä valmiiksi asti.
En muista enää tarkalleen vuotta, mutta yhdeksänkymmentäluvun alkupuoliskoa se taisi olla, kun tällainen "firma" tuli perustettua. Toimialana oli virallisesti "pienkoneiden korjaus", mutta käytännössä se suurin työllistäjä oli "rahamiesten poikien" katupiikkien "kanavien putsaus ja pakoputkien optimointi". Sitä ihan selkeää korjaushommaa oli aika vähän. Alihankintatöitä paikalliselle mp-liikkeelle oli myös jonkun verran, ja kaikista töistäni kirjoitin kuitin. Verotuksellisesti kaikki oli koko ajan kunnossa, mutta se käteenjäävä osuus oli senverran vaatimaton, että ilmoitin vajaan kahden vuoden toiminnan jälkeen verottajalle toiminimen lopettavan toimintansa "kannattamattomana" toistaiseksi, ja "löin hanskat naulaan". Vakituisen päivätyön jälkeinen vapaa-aika meni niinsanotusti "liian halvalla". Kuvassa on "firman" pomon, kirjanpitäjän, duunarin, ja tsupparin käyntikortti ikivanhoine matkapuhelin-numeroineen.
Tässä kuvassa ovat sitten jo meidän perheen kaikki lapset ja heidän toinen ajopelinsä, tälläkertaa uutena ostamani keltainen Suzuki Noppeli. Sulassa sovussa ne ajovuorot saatiin jaettua, vaikka poika tuossa kuvassa istuukin Noppelin päällä aivan "omistajan elkein". Tämä kuva taitaa olla vuodelta 1994.
Yhdeksänkymmentäluvun puolenvälin kieppeillä tein aika paljon 2T-pakoputkien mitoituksen laskentaa myös karting-koneisiin, koska olin tuolloin itsekin aika innostunut ajelemaan huvikseni C-luokan mikroautolla. Putkien suunnittelu puhelimessa ja taskulaskin kourassa alkoi kuitenkin olla ajoittain jo senverran työlästä, että kirjoitin kesällä 1996 tällaisen PIPS-nimisen C-kielisen ohjelmanpätkän laajennuskammioiden laskentaan. DOS-ohjelmana se toimikin hyvin sen ajan Win 3.1/Win 95 koneissa, ja toimii vieläkin Win XP:ssä ikkunassa ajettuna. Vistassa toimivuudesta en tiedä. PIPS oli suppeassa jakelussa parille "virittäjävelholle", joista toinen saattaa käyttää sen viimeisintä eli vuoden 2003 versiota vielä tänäkin päivänä. Käsittääkseni niillä laskimella laskemillani ja myöhemmin PIPS'illä mitoitetuilla putkilla "höystetyillä" Hondilla voitettiin useita mestaruuksia ja muitakin mitalisijoja noina aikoina kartingin C- ja E-luokissa. Tässä kuvassa on PIPS'in vielä "tulevalle käyttäjälleen nimeämätön" alkuperäinen "naamataulu" vuodelta 1996.
Tämä kuva on otettu Konneveden jääratakisoissa 2006. Kuvassa komeilevat herrasmiehet ovat vasemmalta lähtien Ari Kääriäinen, Ilkka Heinäaho, Reijo Myllymaa, sitten olen minä, mutta tuo takanani oleva toinen sinipipoinen herra jää kyllä nyt valitettavasti tunnistamatta. Kuvan on napannut Ari Sintonen.
Laitan tähän väliin tämän lehtijutun, joka julkaistiin Kouvolan paikallislehdessä Seiskassa 09.08.2006. Olin vielä tuolloin aika monessa Vesikoiden touhussa mukana. Hieman myöhemmin ilmaantui kuitenkin yllättäen "kapula rattaisiin" ja kun johtokunta ei tuntunut olevan kovinkaan innostunut selvittelemään asiaa, niin ilmoitin eroavani johtokuntatyöstä, sekä laitesukelluskouluttajan- ja nuorisovastaavan hommistani. Jäin kuitenkin vielä useammaksi vuodeksi seuran rivijäseneksi, kun oli vielä halua käydä silloin tällöin sukeltelemassa.

Tuossa kuvassa ei oikein tuo teksti kunnolla näy, mutta pääset katsomaan kuvaa hieman suurempana tästä linkistä.
Tässä kuvassa olen Oriveden jääratakisoja katselemassa 2007. Yleensä olen ollut viimeisen neljännesvuosisadan noissa vetimissä tumput suorana Konneveden kisoja katselemassa, muutamaa vuotta lukuunottamatta. Nyt ennakoin tilanteen, ja kävinkin jo Orivedellä. Nimittäin loput vuoden 2007 jääradan SM-kisat peruttiin huonon jäätilanteen takia. Tämänkin kuvan on ottanut Ari Sintonen.
Tämä kuva on Tillolan kallioilta 20.5.2007. Olen juuri kokeillut ekaa kertaa elämässäni oikeaa trial-pyörää. Samalla minulle myös selvisi todella selkeästi, mitä tarkoittaa se "oikea vääntö kaksitahtikoneessa". Tuo pyörähän lähtee ensikertalaiselta käsistä jo "tyhjäkäynnillä", jos ei ole tarkkana. Tämä oli tosi hieno kokemus. Kuvassa on lisäkseni ajatustenvaihdossa pyörän omistaja Kari "Karppa" Tuominen, ja pyörää pitelee pystyssä "Isukki" Tuominen. Kuvan otti Heikki Eskola.
Olen perheemme kuopuksen kanssa tänään juhannusaattona 22.6.2007 ensimmäisellä ajelulla hänen saatuaan eilen pyöräkortin. Mittaa tälle ihan ensimmäiselle ajokerralle tuli 145km. Pyöränä hänellä on uutena vuonna 2001 ostamani, ja nyt noin 16000km ajettu Honda Nsr, josta paikallinen Honda-diileri Menokone Oy tarjosi pari kuukautta sitten tässä kunnossa uuden toimipaikkansa avajaisten yhteydessä vaihdossa uuteen Hondan Cbr 125:een peräti 500 euroa. Ei voi muuta kuin todeta, että kyllä se on nykyään tuo kaupan voiton optimointi vedetty todella huippuunsa, ja että meitä asiakkaita pidetään ilmeisesti aivan täysinä idiootteina. Ainakaan minun ei enää tarvinne toista kertaa yrittää asioida kyseisessä liikkeessä.
Lahdessa pidettiin 03-04.05.2008 ensimmäinen Classic Motor Show niminen näyttely, jossa minullakin oli pyöräni näytteillä VMPK:n Pohjois-Kymenlaakson aluekerhon, eli Koneratsastajien osastolla. Muistoksi tapahtumasta tälläsin sekä parkkilapun, että pyörän esittelyplakaatin tähän samaan kuvaan. Tuossa pyörän merkissä oli pieni virhe, siksi lapussa on C:n ja 9:n välissä ollut S-kirjain peitetty maalarinteipillä.
Perjantai ilta 01.08.2008. Ollaan tultu jo aamupäivällä Imatran näytösajoihin, teltta on pystytetty ja kaikki alkaa olla jo valmista huomenna alkaviin näytöksiin. Tuon kuvan otin kamerani kellon mukaan 21.46, kun muistaakseni Neste rallista kiireellä tulleelle Simo Lampiselle esitellään Iitin Tillolaan kaavaillun moottoriradan pohjapiirustusta ja esittelijänä on ratahankkeen selvitysmiehen ominaisuudessa toimiva Timo Pohjola. Simon tutkiessa pohjapiirrosta muut läsnäolijat jo selvästikin odottelevat tulevaa kommenttia.
Olin siis mukana Imatran muistoajoissa 02-03.08.2008 tällaisella Suzuki RGV500 Gamma -86/-88 mallisella pyörällä, kun pyörän omistaja Tapio "Tassu" Linerva kesäkuun lopulla soitti ja kysyi, voisinko hoitaa ajohomman muistoajoissa hänen puolestaan. Itsellenikin yllätyksenä ja tavoistani täysin poiketen otin tuon pestin vastaan. Pieniä sovituksia ja säätöjä kokoni takia piti pyörän hallintalaitteisiin tehdä, ja painoa pudottaa heinäkuun aikana nelisen kiloa, että sain "vanhojen kisanahkojeni" vetoketjun navankohdalta ehjänä kiinni. Mutta kyllähän se olikin sitten ihan mukava kokemus lähes kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen päästä ajamaan kaksitahtiraaseria etenkin, kun tälläkertaa ei oltu määritelty "kiinteää nopeusrajoitusta", ja päästiin takasuoralla jo hieman "tuulettamaan". Ihan kiva viikonloppu.
Tässä vielä kolmas ja neljäs kuva Imatralta, "tallipäällikkö ja pilotti". Kuvista voi nähdä, miksi Tassu ei itse ajanut.
Kävin 01.02.2009 MP09-näyttelyssä Messukeskuksessa, ja samalla "pokkasin" tuon Juhani Anttilan ja Olli Saarnion kirjoittaman uutuuskirjan nimeltään Japanilaiset moottoripyörät Suomessa 1960-1975. Kuvassa ollaan kirjailijoiden kanssa ryhmäpotretissa, Olli on täältä kuvaajasta päin katsottuna vasemmalla puolellani, ja Juhani kamera kaulassa oikealla. Itse pitelen keskellä uutuuskirjaa "rystyset valkoisina" ja yritän malttaa olla aloittamatta heti selailemaan sen sisältöä.
No, eipä onnistunut, hermo petti. Joitakin asioita katseltiin siinä heti yhdessä, ja kotimatkalla pääsin lueskelemaan takapenkillä, kun en tällä reissulla ollutkaan kuskina ja valoisaakin oli. Kotona syömisen jälkeen kävin sohvalle "vielä vähän tutkiskelemaan" kirjaa, kunnes joskus puolenyön jälkeen huomasin lukeneeni sen "kannesta kanteen", vaikka en ole koskaan ollut kovinkaan innokas mitään kirjoja lukemaan. Mutta tätä oli kyllä oikein mukava lueskella. Hyvä kirja, tykkäsin kovasti.
08.03.2009 tasan kello 08.00 (vaikka kamerani kello näyttikin klo. 09.00). Konneveden jääratakisoja olen pienestä kuumeesta huolimatta menossa katsomaan, ja lähes perillä jo ollaan, koska tienvarren kyltissä lukee Pukara. Kuten kuvasta näkyy, nopeus on 90, kierroksia koneessa 1950, lämmöt OK, ja polttoainettakin on jäljellä vielä reilut puoli tankillista, joten kotiinkin vielä pääsee. Eli kaikki kunnossa.
01.05.2009 kello 10.44. Ajokauden avajaiset, eli vappuajelulle lähdössä. Benlyni on jo viikolla huollettu, eli pyörä tankattu, "öljyseparaattori" putsattu, öljyt vaihdettu, akku ladattu täyteen, sytytys säädetty, ja lataus mitattu. Eipä muuta kuin ajoon. Koukkasin vielä Ruuhimäen Aarnin Honda CB125K5:llaan mukaan. Muutama kierros ajettiin ensin kaupungilla, ja kun kaikki näytti toimivan ihan OK, niin sitten vaan maantielle. Ilmakin oli mitä parhain, ja niinpä tälle vappuajelulle tulikin mittaa 162 km.
28.08.2009. Oltiin "Pappa" Jokisen kanssa kesäkauden päätösajelulla, kun hänen Harrikkansa ajokausi tältä vuodelta päättyy elokuun lopussa. Itse jatkan vielä ajeluita syyskuun loppuun. Papalla oli taas, niinkuin aina, kamera mukana ja minulla taas, niinkuin lähes aina, ei ollut kameraa mukana. Tässä Papan ottamassa kuvassa ryystän kahvetta Kausalan Matkakeitaan terassilla. Ajokeli oli mitä mainioin, vaikka pilvistä olikin. Alun toistasataa kilsaa tuli ajelulle mittaa, ja mukavaa oli.
30.08.2009. Meidän Honda NSR löysi uuden hyvän kodin Porvoon lähistöltä. Pyörä oli kaikille kolmelle lapselleni hyvä palvelija koko sen kahdeksan vuoden, yhden kuukauden, ja viiden päivän ajan, jonka se meillä oli. Tekniikan kannalta huolettomia ajokilometrejä kertyi 22625, ja uskon niitä tulevan uudella omistajalla vielä ainakin toinen mokoma lisää.
09.09.2009. Kävin ajelureissulla Keimolan moottorirataa katsomassa. Tai pikemminkin sitä, mitä siitä on jäljellä. Kuvia viimeisestä Keimolan kierroksestani löytyy täältä.
16.03.2010. Sain 13.03.2010 klo.17.02 kännykkääni viestin, että "parivaljakko" Pekka Veräväinen ja Teemu Tala ovat varmistaneet itselleen tämän vuoden sivuvaunuluokan jääradan Suomen mestaruuden. Enpä ole ollut tänä vuonna yhtäkään jr-kisaa katsomassa, ja näyttäisi tuo Konneveden kisakin olevan peruttu, joten neljäs vuosi taitaa nyt tulla, kun en ole "Konneveellä tumput suorana" kisoja katselemassa sen oman aktiivikauteni lopettamisen jälkeen. Mutta ei se liiemmälti haittaa, sillä nyt "pojilla" on "natsannut kaikki kohdalleen" ja lopputulos on sen mukainen. Paljon onnea POVR-tiimille Suomen mestaruudesta.
23.05.2010. Kun sain eilen iltapäivällä tuon "Numero 51:seni" koneen käyntikuntoon ja käyntiinkin, ja yöllä vielä koko pyöränkin katsastuskuntoon, niin pääsin kuin pääsinkin osallistumaan Kotkan TT:n muistoajoon, viralliselta nimeltään Kotkan Ajoon. Tämä oli samalla "Numero 51:n" ensimmäinen julkinen esiintyminen. Pyörä pelasikin yllättävän hyvin pieniä polttoaineongelmia lukuunottamatta, kun ottaa huomioon, etten ollut ajanut sillä vielä metriäkään ennen tätä tapahtumaa koko sinä noin yhdentoista vuoden aikana, jonka se on minulla ollut. Tästä se sitten lähtee...

Vai lähteekö? Ilmoittauduin 28.05.2010 "Numero 51:llä" Muistojen Imatranajoon. Eilen illalla 01.06.2010 klo. 21.32 sain sähköpostiini palautteena Imatralta seuraavanlaisen viestin, jonka kopioin nyt tähän.

"Hei! Kiitos ilmoittautumisestasi Muistojen Imatranajoon. Toivomme kuitenkin, että osallistuisit näytösajoon 80-luvun soolopyörällä. Järjestelytoimikunnan jo viime vuonna tekemän päätöksen/linjauksen mukaan Honda CB92-tyyppiset tai vastaavat pyörät ja pyörät yleensäkin ilman katteita tuskin mahtuvat mukaan näytösajoomme. T:IMK/Juha Suikkari."

Eli kuljettaja kelpaa Imatralle, mutta ei pyörämalli, joka on koko Japanilaisen niin katu-, kuin kilpamoottoripyöräilynkin aloittaja maassamme, jonka koko ensimmäisestä maahantuontierästä silloin vuonna 1960 tehtiin kilpapyöriä, jolla on jopa voitettu TT:n Suomen Mestaruuskin 125 luokassa vuonna 1960, jonka alkuhistoria Suomessa suorastaan vilisee nimekkäitä kuljettajia, joista kolme kuljetti Honda CB92:n maaliin kymmenen joukossa "I Imatranajo Finnish Grand Prix 2.9.1962" nimisessä kilpailussa. Kahdessa niistä pyöristä oli tiettävästi vakio peltirunko eikä katteita, kun taas kolmas oli putkirunkoinen ja saattoi olla jonkinlaisella katteella varustettu. Eli tällainen pyörä ei Imatran Muistoajoihin kelpaa. No, vastasin tuohon viestiin yön yli nukuttuani tänä aamuna 02.06.2010 klo. 09.16 seuraavasti.

"Sippolan Tapsa Kouvolasta huomenta! Kiitokset nopeasta palautteesta, mutta kiitos ei. Tahdon tulla ajamaan Imatralle Honda CB92 Benly Super Sport pyörälläni sellaisena kuin se on, tai sitten en taida tulla ollenkaan. Uskon kuitenkin, että onnistutte saamaan tilalleni Muistojen Imatranajoon oikeanlaisen, vai pitäisikö sanoa sopivan pyörän, ja tietysti myös sille pyörälle sopivan edes joskus itse kilpaa ajaneen kuljettajan.
Olikin aika hyvä juttu, että ehdin saada tuon pyöräni valmiiksi Kotkan Ajoihin, ja pääsin näin omalta osaltani hieman juhlistamaan Honda CB92 Benly Super Sportin viidettäkymmenettä vuotta Suomessa. Ja ympäristössä, jossa niistä ensimmäiset silloin alunperin taipaleensa aloittivat. Eli kilparadalla. Ja samalla sain myös sen oman neljäkymmentä vuotta täyteen siitä ensimmäisestä Honda CB92:lla ajamastani kilpailusta. Alkuperäinen tavoite toki oli juhlistaa näitä asioita vasta Imatralla, se olisi ollut kaksi kuukautta lähempänä sitä omaa virallista ajankohtaani, mutta ihan hyvä näinkin. Tämä noin kolmen kuukauden tarkkuuskin riittää minulle vallan mainiosti. Niin että terveisiä vaan, toivottavasti sekä yleisö, että sää suosii vuoden 2010 Muistojen Imatranajoa. T: Tapsa."

Tämmöisiä siis tänään kesäkuun toisena päivänä vuonna 2010. Saas nähdä, mitä mahtaa seuraavaksi tulla vastaan...
12.06.2010. Olin tänään "Numero 51:seni" kanssa mukana Mobiliassa Kangasalalla järjestetyssä Valtakunnallisessa Museoajoneuvopäivät - päätapahtumassa, jonka yhtenä osana oli myös Pyynikin Muistoajo, eli Pyynikin Veteraanien kokoontuminen ja ajonäytös. Vaatimuksena oli joko kuljettaja, joka on ajanut Pyynikillä, pyörä/pyörämalli, jolla on ajettu Pyynikillä, ja sitten korkein yhdistelmä, eli kuljettaja, joka ajaa aikoinaan Pyynikillä ajamallaan pyörällä. Tämä korkein vaatimus täyttynee ainoastaan Vainion Timolla. Itselläni täyttyi kaksi kolmesta, joten läksin vaimoni kanssa tänne mukaan. Kuskeja oli omasta mielestäni aika vähän, ja katsojia varmaan saman verran, sateinen ilma selittänee ajotapahtuman vaatimattoman suosion. Minulla oli kuitenkin mukavaa sateesta ja pyöräni kiukuttelusta huolimatta. Kotkassa se ei käynnistynyt toiseen lähtöön, täällä käynnistyi, mutta sammui, enkä päässyt ajamaan. Enkä yhtään jaksa muistaa, millä sain sen lepyteltyä silloin 40 vuotta sitten. Se aiempi vian kohde oli kaasutin, nyt syytän akkua. Saas nähdä missä vika on, kaasuttimessa, akussa, vai peilissä.
22.07.2010. Oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa mukana Iisalmen TT:n muistoajossa 17.-18.07.2010. Nyt pääsin sitten vihdoinkin ajamaan kaikki neljä lähtöä askarreltuani edellisellä viikolla Benlyn sähköjärjestelmän uuteen uskoon. Heikkokuntoinen akku esti useamman peräkkäisen ajorupeaman, mutta nyt toimii huonommallakin akulla, kun lisäsin pyörään jonkunverran latausta. Nyt tuli sitten tilalle se kaasuttimen säätöjen etsiminen, joka tietysti tuottaa hieman päänvaivaa, tätä kun ei noiden äänien takia oikein missään pääse kunnolla koeajelemaan.
25.07.2010. Kun tuota omaa pyörääni ei kelpuutettu Imatran muistoajoon, niin käytiin sitten sunnuntaina siellä ihan vaan "pelkästään turisteina".
07.08.2010. Käytiin vaimon ja "Numero 51:n" kanssa Ikaalisten Wanhan Kauppalan näytösajossa. Puitteet siellä olivat todella mahtavat, ja ajettavan katuratalenkin pituuskin lähes kaksi kilometriä. Ainoa miinus oikeastaan oli mielestäni tiukka aikataulu, joka mahdollisti ainoastaan yhden lyhyen ajon jokaiselle kolmelle ryhmälle. Pyöräkin alkaa toimia jo ihan kohtuullisesti, joten ensi vuonna lienee varmaan jo hieman helpompaa.
12.08.2010. Käytiin tänään Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä nakkikioski-aamiaisella Haminan torilla. Ollaan juuri tultu perille, ja otettu ne "pakolliset valokuvat", kun minullakin oli nyt kamera mukana. Tästä jatkettiin lihapiirakoiden jälkeen Susikosken kuppilaan kahville ja munkille. Kastuttiinkin matkalla, mutta äkkiä se kesäpäivä kuivaa sen, minkä kastaakin. Sieltä sitten köröteltiin kotiin. Matkaa Benlyni mittariin tuli kaikkiaan 133km, ja mukavaa oli.
22.09.2010. Sain sunnuntaina 19.09.2010 klo.15.33 kännykkääni viestin, että Veräväisen Pekka oli menestynyt sangen hyvin Classic RR:n PM- ja EM- kisoissa varmistaen itselleen luokan 2, (eli alle 200cc), euroopanmestaruus pronssin. Onnittelut EM- mitalistille täältä kaakonkulmaltakin.
26.09.2010. Kävin eilen Räyskälässä SVKMK:n ajokauden päättäjäisissä "Numero 51:n" kaasaria säätelemässä. Kahteen kertaan kokeilin läpi ne muutamat käytössäni olevat suutin- ja neulavaihtoehdot kahdessa eri kaasarissa, mutta eipä muuttunut juurikaan paremmaksi. Illalla katselin kotona iltapesun yhteydessä peiliinkin, mutta ei sieltäkään löytynyt selvää vastausta ongelmaan. Joten etsiskelen talven aikana uusia puhtaita suuttimia, ja jatketaan säätelyä sitten ensi kesänä.

29.09.2010. Löysin tänään VMPK:n Kilvanajokerhon keskustelupalstalta seuraavanlaisen kommentin koskien Räyskälän ajokauden päättäjäisiä. Keskustelun aloittaja VeliMRajakallio kirjoitteli ottamiensa kuvien jälkeen lisäksi vielä näinkin: "Oli kuin kesäsää, aurinko paistaa ja kuu...mottaa. Hieno tilaisuus, ihastelin parin Bemun kulkua ja Benly-Hondan ääntä,kuin Eesaun ääni"...

Olen todella mielissäni VMR:n kommentista, koska itse jo neljänkymmenen vuoden takaa tiedän se äänen olevan juuri tuollaista. Myös Das Motorrad lehden testissä vuonna 1960 kerrotaan samanlaisista äänihavainnoista. Toivottavasti mahdollisimman moni näytösajoissa kävijä tulevaisuudessa huomioisi tämän jo yli 50 vuotta Suomessa vaikuttaneen aivan todellisen japsiklassikon olemassaolon, jos ei muuten, niin ainakin sen äänen perusteella.
03.10.2010. Sain tänään klo. 19.10 sähköpostiviestin, että Henri Himmanen on voittanut jo neljännen kerran peräkkäin trialin Suomen mestaruuden. Kuvassa Henri "suorastaan lentää" kohti neljättä mestaruuttaan Kirkkonummella. Onnea Henrille jälleen hyvästä kaudesta. Kuvan otti Paavo Kymäläinen.
Sain 13.03.2011 klo.14.44 kännykkääni tekstiviestin että isä ja poika, Pekka Veräväinen ja Jussi Veräväinen, ovat varmistaneet itselleen tämän vuoden sivuvaunuluokan jääradan Suomen mestaruuden. Enpä ollut tänäkään vuonna yhtäkään jääratakisaa katsomassa, mutta ei se näköjään haittaa, näkyyvät pärjäävän oikein hyvin ilman minuakin. Paljon onnea POVR-tiimille Suomen mestaruudesta.
01.05.2011 kello 11.51. Ajokauden avajaiset, eli vappuajelulle lähdössä. Benlyni on jo viikolla huollettu, eli pyörä tankattu, "öljyseparaattori" putsattu, öljyt vaihdettu, akku ladattu täyteen, sytytys säädetty, ja lataus mitattu. Eipä muuta kuin ajoon. Yritin koukata vielä Ruuhimäen Aarnin Honda CB125K5:llaan mukaan, mutta eipä ollutkaan mies kotosalla, joten lähdin yksin. Ilma ei ollut mitenkään hyvä, mutta silti tälle vappuajelulle tuli mittaa 117 km.
07.05.2011. Sain tänään klo. 18.32 viestin, että Henri Himmanen on aloittanut uuden trialkauden 2011 voitokkaasti.
15.05.2011. Sain tänään klo. 20.13 sähköpostiviestin, että veteraanien (40+) seitsemän osakilpailua käsittävä trialin EM-sarja jatkui lauantaina Saksassa Gefrees’essä. Kirkkonummelainen Staffan Floessell ajoi tiukan kilpailun Italian Andrea Buschin kanssa. Ajajat päätyivät tasavirhepisteisiin, mutta italialainen voitti useammilla nollasuorituksilla. Andrea ja Staffan olivat myös samassa järjestyksessä edellisessäkin Rooman lähistöllä ajetussa kisassa. Floessell kertoili kisan jälkeen: ”Pikkaisen tietenkin harmittaa, kun jäi noin tiukalle. Oli siellä minulla yksi aika epäselvä tuomio, mutta se nyt vaan taitaa kuulua tähän lajiin. Ei auta kuin parantaa ajoa ja pitää jalat tapeilla.”

Suomella oli muutenkin hieno osanotto, sillä Vantaan Sakari Sipponen oli hienosti viides ensimmäisessä veteraanien kisassaan. Täällä kotimaassa Sipponen ja Floessell eivät aja veteraaniluokkaa vaan ns. B-luokkaa. Tervakosken Jörgen Nylund on kotimaisen vetskuluokan kärkihahmoja, Saksassa Jörgen sijoittui kymmenenneksi, toinen tervakoskelainen Jukka Mäkelä täydensi Suomen nelikon hienon suorituksen sijalla kaksitoista. Seuraava veteraani-trialin osakilpailu ajetaan 18.6 Espanjassa. Kuva Paavo Kymäläinen.
22.05.2011. Kävästiin eilen Kähkösen Juhan kanssa ihan ex-tempore reissulla pyörillä Tampereen Rompetorilla. Tuossa Jupen ottamassa kuvassa on nyt tuo minullakin muutaman vuoden ollut Suzuki T500K, joka muutamia vuosia sitten siirtyi Jupen omistukseen. Pyörä näköjään vaan paranee ikääntyessään Jupen hellässä hoidossa. Tuo kuva on otettu menomatkalla aamulla klo. 10.04, kun käytiin kahvilla siinä Tuuloksen ja Pälkäneen välimaastossa olevassa hirsisessä rantakuppilassa. Keli oli mitä parhain, ja löydettiin periltä jopa joitakin niitä niin tarpeellisia nippeleitä ja nappeleita. Takasintullessa sitten vähän nosti jo hikeä pintaan, kun Tuuloksen ABC:llä tankkauksen jälkeen hukkasin lompakkoni, jossa tosin rahaa ei enää ollut, mutta tärkeitä lippusia ja lappusia kuitenkin. Reilun tunninverran etsiskeltyämme ja kyseltyämme lompakkoni sitten löytyi erään ABC:llä olevan pikku kahvilan kassalta. Helpotuksen huokaus! Kiitos rehelliselle löytäjälle, kuka hän sitten lieneekin. Eli hyvä reissu kaikenkaikkiaan.
31.05.2011. Valmistautuminen kesän TT-näytöksiin alkoi tänään, kun käytiin Tykkimäen Moottoriradalla kokeilemassa talven jäljiltä pyöriä. Kuvassa "Yamahamies" Pekka Sorvali käyttelee tuota Hondaani lämpöiseksi. Hänen oma piikki-Yamahansa näkyy myös kuvassa, tosin varjona. Tuntuivat molemmat pyörät olevan aivan ajettavassa kunnossa, joten suunta on ensi pyhänä kohti Mukkulaa.
17.07.2011. Oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa taas mukana Iisalmen TT:n muistoajossa 16.-17.07.2011. Kaikki neljä lähtöä tuli ajettua, ja kaasaria niiden lomassa säädeltyä. Ei alkanut vieläkään toimimaan oikein kunnolla, vaikka välillä jo hetken siltä vaikuttikin. Mutta jatketaan taas kokeiluja ensi ajotapahtumassa, ehkä ne säädöt sieltä joskus löytyvät. Tämä kuva on "Jocke" Ryhäsen Transitin takaovesta.
Sain 21.08.2011 klo.20.17 kännykkääni tekstiviestin että isä ja poika, Pekka Veräväinen ja Jussi Veräväinen, ovat onnistuneet hyvin UEM Vintage RR-Cupissa. Tanskassa ajetussa viimeisessä osakilpailussa Pekka voitti, ja varmistikin näin itselleen luokan 175cc EM-kullan. Jussi puolestaan oli 50cc luokassa toinen varmistaen näin hänkin luokan 50cc EM-kullan. Paljon onnea kummallekin mestaruuksista.

Tuo ylläoleva Pekan ja Jussin kuva ei ole aivan tuore, olen napannut sen muistaakseni 01.02.2009 MP09-näyttelyssä Messukeskuksessa.
28.08.2011. Olin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa mukana tänä vuonna 80 vuotta täyttävän Hämeen Moottorikerho Ry:n järjestämässä Pyynikinajon näytösajossa. Paikkana oli Nokian Renkaat -testirata Nokialla. Molemmat lähdöt tuli ajettua, ja kaasariakin tuli jälleen niiden lomassa säädeltyä. Eipä tuo alkanut vieläkään pelittämään oikein kunnolla, mutta pientä muutosta parempaan päin oli ehkä kuitenkin havaittavissa. Mutta jatketaan taas kokeiluja ensivuoden ajotapahtumissa. Keli oli aika harmaa, ja toisen ajovuoron aikana tihutteli hieman vettäkin, mutta ei se ainakaan minun ajeluitani haitannut. Tuo ylläoleva radan pohjakuva on tuolla ylemmän oikeanpuoleisen numero yhdentoista kohdalla olevan toimistorakennuksen seinässä.
05.09.2011. Aamulehden tytöt tekivät tuolla Pyynikin Muistoajossa lehteen jutun, johon itsekin olin osallisena. Juttu oli Aamulehdessä jo 29.08, mutta sain tuon lehden käsiini vasta tänään. Tarina oli liian iso kerralla skannattavaksi, joten tuo kuva on kahdesta eri skannista kasattu. Hieman näin jälkeenpäin tuntuu tuo "valehtelukommenttini" hiukan liian karkealta, olisin voinut sen lausua vaikka näin, että "ei ehkä puhu aivan totta".

Tuossa kuvassa ei oikein tuo teksti kunnolla näy, mutta pääset katsomaan tuota kuvaa suurempana tästä linkistä.
07.09.2011. Käytiinpä tänään Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä nakkikioski-aamiaisella Haminan torilla. Ollaan juuri tultu perille, ja otettu ne "pakolliset valokuvat", kun minullakin oli nyt kamera mukana. Tästä jatkettiin lihapiirakoiden jälkeen Susikosken kuppilaan kahville ja munkille. Tällä kertaa ei edes kastuttu matkalla, keli oli nyt mitä parhain. Kahvisteltuamme köröteltiin sitten kotiin. Matkaa tuon CB500:seni mittariin tuli kaikkiaan 134km, ja mukavaa oli.
01.02.2012. Moottoripyöränäyttely 2012 Messukeskuksessa Helsingissä, jonne vein Japsistarojen toiveen mukaisesti näytille tuon Honda CB92 Benlyni, sekä Hyyrysen Ilkan Suzuki 125 Stingerin. Näyttelyosaston valmistelut ovat tuossa vielä kesken, kuten kuvastakin voi huomata, mutta aikaahan avajaisiin on vielä lähes vuorokausi.
19.03.2012. Sain eilen alkuillasta kännykkääni tekstiviestin, että Veräväiset ovat varmistaneet itselleen tämän vuoden sivuvaunuluokan jääradan Suomen mestaruuden. En ollut tänäkään vuonna yhtään jääratakisaa katsomassa, joten tuo kuvakaan ei ole aivan tuore, vaan lienee viime vuodelta. Paljon onnea POVR-tiimille Suomen mestaruudesta.
01.05.2012 kello 12.45. Ajokauden avajaiset, eli vappuajelulle lähdössä. Tuo Benlyni tuli jo eilen huollettua, eli pyörä tankattu, "öljyseparaattori" putsattu, öljyt vaihdettu, akku ladattu täyteen, sytytys säädetty, ja lataus mitattu. Eipä muuta kuin ajoon. Koukkasin vielä Ruuhimäen Aarnin kautta, joka oli juuri saanut Honda CB125K5:nsa käyntiin ja lähti mukaan ajelemaan pienen lenkin. Kaupungilla ajeltiin muutama kierros, ja siitä Kuusankosken suuntaan, josta jatkettiin sitten omille tahoillemme. Minä jatkoin Kouvolan kiertelyä alueen ulkoreunaa pitkin. Ilmakin oli todella hyvä, vaikkakin vähän viileä, ja niinpä tälle vappuajelulle tuli mittaa 122 km.
23.05.2012. Valmistautuminen kesän TT-näytöksiin alkoi toden teolla tänään, kun kävin Tykkimäen mikroautoradan parkissa kokeilemassa talven jäljiltä tuota pyörääni. Tuntuipa tuo olevan aivan ajettavassa kunnossa, joten suunta lienee puolentoista viikon päästä sunnuntaina kohti Mukkulaa.
03.06.2012. Oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa jälleen mukana Mukkulan TT:n muistoajossa Lahdessa. Ilma oli hieman kolea ja pilvinen, mutta onneksi sadetta ei sitten kuitenkaan tullut. Kaksi lähtöä tuli ajettua, ja kaasaria niiden lomassa säädeltyä. Ei alkanut vieläkään toimimaan oikein kunnolla, mutta lähellä alkaa jo olla. Toisen lähdön lopulla akku sanoi sopimuksensa irti, ja tuli työntöurakka varikolle. Eräs toimitsija kuitenkin ystävällisesti antoi työntöapua lähes perille asti. Kiitokset hänelle. Mutta jatketaan taas kokeiluja ensi ajotapahtumassa, ehkä ne säädöt sieltä joskus löytyvät.
14.06.2012. Sainpa vihdoinkin tämän sinisen C92:n ajokuntoon. Pyörä on rekisteröity ensimmäisen kerran 01.04.1963, vaikka se onkin valmistettu jo vuonna 1962. Benlylläni on siis tänä kesänä 50-vuotis synttärit. Edellinen ajokerta tällä pyörällä oli 19.08.1998, kun katsastusmies ajoi rekisteröintikatsastuksessa hallin ympäri. Kuvassa olen juuri lähdössä ihan ensimmäiselle oikealle ajelulle tällä pyörällä. Saapa nähdä, kuinka pelittää.
15-17.06.2012. Japsistarat juhlivat täällä Kouvolassa 20-vuotista taivaltaan Staratreffien merkeissä. Osallistujia näillä treffeillä oli reilusti kaksisataa, ja olinhan siellä minäkin tuolla edellisessä kuvassa olevalla Benlylläni. Kouvolalaisista palkittiin ansiokkaasta toiminnasta Japsistarojen hyväksi Lasse Aaltonen, joka nimitettiin vuoden 2012 Japsistaraksi, lisäksi palkittiin myös Ilkka Hyyrynen niin ikään ansioituneesta toiminnasta, ja kolmantena palkittiin vielä tuo minun Benlyni treffien vanhimpana japsipyöränä. Hyvä Kouvola!
14.07.2012. Oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa ensimmäistä kertaa mukana Oriveden TT:n muistoajossa. Ilma oli erittäin vaihteleva, oli sadetta ja paistetta. Molemmat lähdöt tuli ajettua, kaasaria en nyt viitsinyt sateen takia alkaa ruuvailemaan, etenkin kun toimi näissä oloissa aika hyvin. Aika lähellä ollaan. Mutta jatketaan taas kokeiluja ensi ajotapahtumassa, ehkäpä ne "nappisäädöt" sieltä joskus löytyvät.
11.08.2012. Osallistuin tänään vaimon ja "Numero 51:n" kanssa nyt jo toisen kerran Ikaalisten Wanhan Kauppalan näytösajoon. Puitteet olivat jälleen todella mahtavat, olihan ajettava lenkki tasan sama kuin 2010. Pyöräkin toimii jo ihan kohtuullisesti, eli ajaminen maistuu pienistä rykimisistä ja pätkimisistä huolimatta ihan mukavalta.
13.09.2012. Sain tänään sähköpostiviestin, että Veräväiset ovat jälleen onnistuneet hyvin UEM Vintage RR-Cupissa. Jussi voitti UEM Vintage cupin EM kullan 50cc luokassa, ja isä-Pekka saavutti EM-kullan 175/250 luokassa ja Forgotten Era luokan EM hopean. PM-kisoissa tuli myös menestystä, Jussi voitti 50cc luokan, ja Pekka saavutti pronssia 175cc luokassa. Paljon onnea kummallekin mestaruuksista.

Tuon ylemmän kuvan Jussista on ottanut John Jensen, ja tuon alemman kuvan Pekasta nappasi Michael B. Nielsen.
20.11.2012. Käytiinpä vihdoinkin tänään Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä nakkikioski-aamiaisella Haminan torilla. Tästä jatkettiin sitten lihapiirakoiden syönnin jälkeen vielä Susikosken kuppilaan kahville. Koska tämä reissu jäi noiden autotallikiireideni takia näinkin myöhään, niin oltiin matkassa Papan Bemarilla. Oikein sopiva kyytiväline ikääntyville motoristeille tähän aikaan vuodesta on kyllä tuokin. Aamu oli nimittäin sangen hämärä ja kolea, eikä tuuli mitenkään helpottanut syksyistä oloa. Tuon kuvan otin puoli kymmenen aikaan ollessamme juuri lähdössä torilta Susikosken suuntaan. Kahvisteltuamme siellä köröteltiin sitten kotiin.
26.04.2013. No niin, tuon viime kesänä tulleen säilytystilaongelman kautta tullut ajokaluston vähentäminen saavutti tänään päätepisteensä, kun tuo minun Honda CB500 löysi uuden hyvän kodin Tampereelta. Tämä pyörä oli minulle erittäin hyvä palvelija 10.06.2002 - 26.04.2013 välisen ajan. Tekniikan kannalta huolettomia ajokilometrejä kertyi 54600km, ja uskon niitä tulevan uudella omistajalla vielä ainakin toinen mokoma lisää.
03.05.2013. Classic Motor Show 2013 Lahdessa. Vein näytille tuon Honda CB92 Benly Super Sporttini, kun tapahtuman teemanakin on "kultainen 60-luku". Olin hieman aikaisessa, ja näyttelyosaston valmistelutkin ovat tuossa vielä ihan alkutekijöissään. Joten aika autiolta vielä näyttää, mutta aikaahan yleisön tuloon on vielä lähes vuorokausi.
04.06.2013. Valmistautuminen tämän kesän TT-näytöksiin alkoi vihdoinkin toden teolla tänään, kun kävin Tykkimäen mikroautoradan parkissa kokeilemassa talven jäljiltä tuota pyörääni. Tuntuipa tuo olevan edelleenkin ihan ajettavassa kunnossa, joten suunta on sitten viikonlopuksi Kuopioon Väinölänniemen muistoajoihin.
08-09.06.2013. Oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa Väinölänniemen TT:n 40v muistoajossa Kuopiossa. Ja koska tuo pyöränikin täyttää tänä vuonna 50v, niin otinpa sen kunniaksi käyttöön vanhan lähes käyttämättömän varapukuni sekä vanhat, mutta täysin käyttämättömät ajosaappaat. Puku oli keskikehon kohdilta hieman "pinkee", mutta meni se vetoketju pienen voimistelun jälkeen kuitenkin kiinni. Ajosaappaat eivät sensijaan olleet kutistuneet yhtään kolmen vuosikymmenen aikana. Kumma juttu... No, ilma oli kuitenkin varsin sekalainen, oli jyrinää, sadetta ja paistetta. Siinä saivat "uudet varusteet" samalla käyttöönottokasteensa. Molemmat lähdöt tuli ajettua, ja sitä kaasariakin tuli vähän säädeltyä, ja kokeilin viikolla hiomaani uutta neulaakin. Eihän se alkanut vieläkään toimimaan oikein kunnolla, mutta hyvin lähellä alkaa jo olla. Kokeiluja jatketaan taas seuraavassa ajotapahtumassa.
14.07.2013. Tänään oltiin sitten vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa Forssassa Viksbergin TT:n muistoajossa. Ilma oli mitä parhain, eli pelkkää auringonpaistetta. Molemmat lähdöt tuli ajettua, ja sitä kaasariakin tuli taas vähän säädeltyä, eli kokeilin viikolla saamaani "oivallusta". Eihän se alkanut vieläkään toimimaan oikein kunnolla, mutta lähellä ollaan. Mutta jatketaan taas kokeiluja ensi ajotapahtumassa, ehkä ne säädöt sieltä joskus löytyvät.
27.07.2013. No niin, olin tänään Lahdessa Rikun mp-museolla "vapaamuotoisilla staratreffeillä" tuolla katubenlylläni. Halusin nähdä, millaisella kalustolla muut starat näin extempore tapahtumiin ajelevat. Olihan siellä muutama erittäin nätti vanhahkokin pyörä, mutta pääsääntöisesti se muiden starojen kalusto oli kuin "eri planeetalta" verrattuna tuohon minun CB92:een. Kai ne sitten säilyttelee niitä "vanhuksiansa" olohuoneissaan tai talliensa nurkissa piilossa. Itse olen kuitenkin hommannut nuo omat klassikkopyöräni ihan ajettaviksi ja kaiken kansan nähtäville. Tuon kuvassa olevan Benlyni sain ajokuntoon 17.07.2013 ja senjälkeen on mittariin tullut ajokilometrejä 734. Maanantaina sitten lähdetään taas Pappa-Jokisen kanssa perinteiselle ajelulle, jollei mitään esteitä tule ja jos vaan keli sallii.
29.07.2013. Käytiin tänään Pappa-Jokisen kanssa jokakesäisellä ajelulla, mutta nytpä ei mentykään Haminaan, koska tuttu nakkikioskinpitäjä Haminan torilla on lopettanut makkaranmyynnin. Niinpä ajeltiin ensin aamukahville Iitin kirkon viereen kesäkahvilaan, josta aikamme turistuamme jatkettiin Kausalan kautta Elimäelle tuttua verhoilijaa jututtamaan, josko ensi talven aikana saisin tuohon Benlyyni hieman mukavamman satulan. Sieltä jatkettiin sitten edelleen matkaa Susikosken kuppilaan kahville. Tuon kuvan otin juuri saavuttuamme Susikoskelle. Kahvisteltuamme siellä köröteltiin sitten kauniissa kesäsäässä kotiin. Matkaa reissulle tuli Benlyn mittarin mukaan 118km.
11.08.2013. Tänään oltiin vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa Savonlinnassa Savonlinnan Vauhtikisojen muistoajossa. Ilma ei ollut ihan parhaasta päästä, osa ajoradasta oli lähes kuivaa, kun taas suurin osa oli turhankin märkää, vaikka ajon aikana ei juurikaan satanut. Varsinainen lähtö, sekä kunniakierros tuli ajettua, ja pyöräkin toimi nyt lähestulkoon kohtuullisesti.
08.09.2013. Käytiin tänään vaimon ja "Numero 51:n" kanssa Räyskälässä SVKMK:n ajokauden päättäjäisissä kaasaria säätelemässä. Olin jo kesän aikana kokeillut tämänkin pyörän kaasaria siinä katubenlyssäni, joten aloin olla jo suht´ hyvin jyvällä, mikä mättää. Pieniä muutoksia piti vielä säätöihin tehdä, mutta kyllä se nyt alkaa olla riittävän ajettava jopa puolen kaasun yläpuolellakin. Neljän kesän näytösajot siihen säätämiseen meni, mutta lopullisen avun ongelmaan toi kuitenkin katubenlyni valmistuminen viimeinkin ajokuntoon. Maantiellä on paljon helpompi testailla kuin noissa muutaman kierroksen näytösajoissa. Nämä olivat minulle oikein hyvät ajokauden päättäjäiset. Kiitokset SVKMK:lle.
11.12.2013. Tänään käytiin Kähkösen Jupen kanssa Tuupakantiellä katsomassa parisen viikkoa sitten avattua Brandtin toimistotiloissa sijaitsevaa Oy Otto Brandt Ab:n historiasta kertovaa museota. Kun Jupella oli muutenkin pari asiaa pääkaupunkiseudulla hoidettavana, ja kun itsekin olin jo jonkin aikaa miettinyt pyörien katsontareissua Brandtille niin mikä ettei, saatiin "useampia kärpäsiä tapettua" samalla kertaa. Sopivaa pyörää ei nyt löytynyt, minulla on kuulemma valtavirtaan nähden hieman liian poikkeavat valintakriteerit pyörän suhteen. Mutta eipä mitään, annetaan ajan kulua, kyllä se passeli ajokki vielä löytyy. Tuo museo taas oli mielestäni jo nyt varsin onnistunut kokonaisuus, vaikkakin tuo pieni tila saattaa tulevaisuudessa vielä "muotoutua ja päivittyä". Varmasti se myös herättää kävijöissä monenlaisia tunteita ja mielikuvia. Itselleni siellä ollessa häivähti mieleen muistikuva, että olen käynyt täällä ennenkin. Nimittäin silloin, kun kansakoulupoikana yhdellä pääkaupunkireissulla ihan 1960-luvun alkuvuosina kävin Brandtin myymälästä kerjäämässä sen maahantuotavien Honda mallien myyntiesitteen, josta saatoin silloin kauhukseni (ja saatan tietenkin vielä tänäkin päivänä siitä ihan samasta esitteestä) lukea ehdottoman suosikkipyöräni Honda CB92 Benly Super Sportin maksavan peräti 180000 markkaa!...
11.02.2014. Yhteiskoulu palaa! Aivan Kouvolan keskustassa sijaitseva Kouvolan Yhteiskoulu palaa parhaillaan kellon ollessa kuvan ottohetkellä 13.31. Tuossa vasemmalla olevan siiven ylempi kerros on jo palanut, palomiehet tekevät varmaankin loppusammutusta tuolta nostokorista. Vaikka kuvassa sitä ei juuri nyt savun takia näykään, niin tuolla ilmiliekkien luona on toinen nostokori yrittämässä pääsyä tulen herraksi. Eipä hyvältä näytä. Aikoinaan tuossa samalla paikalla sijaitsi täysin puurakenteinen Kouvolan vanha lyseo, jossa itsekin kävin ihan viimeisten ikäluokkien joukossa suorittamassa niitä oppikoulun pääsykokeita. 1960-luvun alussa valmistui sitten uusi "poikalyseo", eli Kouvolan Lyseo, tuttavallisemmin "Lyskä". Sinnehän minäkin sitten siirryin toiselle luokalle Myllykosken Yhteiskoulusta, jossa jouduin olosuhteiden pakosta käymään oppikoulun ensimmäisen luokan. Kun "Puulyskä" purattiin pois, tilalle rakennettiin tämä yhteiskoulu.
Tämä alemman kuvan tilanne on viisi minuuttia myöhemmin, eli klo. 13.36.
30.05.2014. Oltiin eilen vaimon ja "Numero 51:sen" kanssa ensimmäistä kertaa Porin TT:n muistoajossa. Keli oli oikein hyvä, vaikkakin oli hieman viileää ja tuulista. Rata oli ihan mukava, ja kun pyöräkin toimi lähestulkoon kohtuullisesti, niin kivaahan siellä oli.
29.06.2014. Oltiin eilen vaimon, nuoremman tyttäremme, "#HU:n", ja "#51:n" kanssa Iisalmen TT-näytösajossa. Nyt oli molemmat Super Sporttini mukana näytöksessä, kun tuo "#HU" viettää olemassaolonsa 50V juhlavuotta tänä vuonna. "#51" vietteli sitä jo viimevuonna. Keli oli oikein hyvä, ja kun ratakin oli ihan mukava, niin tuli molemmilla pyörillä rällättyä oikein "olan takaa" ("HU:n" mittariin kertyi 62km), kunnes mukaan varatut bensat alkoivat loppua. Kivaa siellä oli, vaikka hieman ennen aikojaan piti pistää pillit pussiin. Ai niin, tuo katupyöräni nimi "#HU" juontaa juurensa tuosta sen uutena saamastaan rekisteritunnuksesta HU-106.
07.09.2014. Oltiin tänään vaimon, "#HU:n", ja "#51:n" kanssa Iisalmen tämän vuoden toisessa TT-näytösajossa, joka järjestettiin Super Moton SM-kisojen yhteydessä. Kaksi kolmen vartin ajorupeamaa oli Supermoton lähtöjen tauoilla käytettävissä, ja pääsin ajelemaan molemmat. Ensimmäinen oli aamupäivän puolella, jonka aloitin "51:llä", mutta kun ilma oli vielä viileä ja kostea, niin eihän se oikein kunnolla pelittänyt, säädöistään tarkka kun on. Vaihdoin pyörää ja ajelin "HU:lla" sitten loppuajan. Iltapäiväksi lisäilin hieman "51:n" bensansaantia, ja kun ilmakin alkoi auringonpaisteen myötä lämmetä, niin sehän toimikin jo lähes kohtuullisesti, eli sainpahan jo annettua yleisölle jonkinlaisia kulku- ja ääninäytteitäkin. Unohdin vaan laskea ajokierroksia, ja kun sitten kävin vaihtamassa pyörän, niin en ehtinytkään ajaa "HU:lla" kun kaksi kierrosta, kun ruutulippu jo heilahti. Mutta ei se mitään, kivaa oli.

Talven aikana käytyjen useiden neuvottelujen tuloksena nämä pyörät saivat uuden omistajan 31.03.2015, joten tämä oli sitten viimeinen näytösajoni näillä pyörillä. Tuolla numero 51:llä niitä näytöksiä ajelin kaikkiaan 16kpl, ja HU:lla 2.
Päävalikkoon Ensimmäisiä Katupyöriä Kilpailukuvia Honda Benly Aprilia Pegaso Aivan muuta