Mikä johti siihen, että Honda kehitti CB92 mallin?
Honda CB92:n kehityshistoria perustuu sisäiseen kilpailutoimintaan Japanissa 1950 luvulla. Sodan jälkeen
moottoripyörien kysyntä kotimarkkinoilla kiihtyi, ja valmistajiakin oli useita. Jo 1950 luvun puolivälissä
markkinaosuuksista käytiin ankaraa taistelua. Myyntiluvut olivat kiinni sekä pyörien laadusta, että myöskin
menestyksestä kansallisissa kilpailuissa, joista ehdottomasti tärkein oli Asaman kilpailu. Varsinaisesti CB92:n
kehityspolku alkoikin jo heti ensimmäisen Asaman kilpailun 1955 jälkeen, ja huipentui vuoden 1959 kilpailuun.
Nuo kilpailut ajettiin Asaman tulivuoren kupeella. Siellä kaikki klubijoukkueet ja valmistajien tehdasjoukkueet
ajoivat tosiaan vastaan. Yksityisillä ei kilpailuihin ollut asiaa, vaan täytyi kuulua joko johonkin klubijoukkueeseen,
tai valmistajien joukkueeseen. Klubijoukkueet ajoivat ensiksi toisiaan vastaan ja sieltä voittaja pääsi mukaan ajamaan
vielä tehdastiimien loppukilpailuunkin, jonka jälkeen se kokonaiskilpailun voittaja sitten selvisi. Tuon radan pinta
muuten oli tuliperäistä kiveä ja tuhkaa. Asamassa on museo, jossa on joitakin tuon ajan kilpapyöriä nähtävillä.
Joulukuussa 1954 oli tehtaalla valmistunut ensimmäinen T-tyypin moottori, josta tuli pitkäaikainen suunnan näyttäjä
Hondan moottorisuunnittelussa. Vielä tämänkin päivän moottorit pohjautuvat samoihin suuntalinjoihin. Ensimmäiset tämän
sarjan pyörät tulivat myyntiin toukokuussa 1955, 350cc SB ja muutaman kuukauden päästä 250cc SA. SA malleissa oli
yksisylinteriset OHC moottorit.
*1955
Heti ensimmäisessä Asaman kilpailussa Honda hävisi 125cc luokassa Yamahan nopeille kaksitahtisille
YA1
pyörille (sijoitus neljäs "jammujen" jälkeen). Hondan pyörinä olivat
tehtaan virittämät yksisylinterisen 125 kuutioisen Benly
JC
mallin
JCZ
mallinimeä kantavat kisapyörät.
*1956
Vuonna 1956 Asamassa ei tiettävästi kilpailtu, mutta tehtailla tehokkaampien mallien kehittely jatkui kiivaana.
*1957
Toisessa Asaman kilpailussa Yamaha kuitenkin voitti jälleen 125cc luokan. Hondan pyörinä olivat nyt
C80Z
mallit, joissa
moottori
oli yksisylinterinen 125cc, ja nokka-akseli oli nyt kannessa. C80 malli oli maantiepyörän kehitysversio
joka ei koskaan edennyt tuotantoon asti. C80Z oli perusmallin kilpailuversio. Kilpailu Yamahan ja Hondan välillä oli
muuttunut "veriseksi tappioksi" Hondan kannalta.
Tämä
C80Z
malli on ollut jonkinlainen lähtökohta
ja "testipenkki", kun suunniteltiin kaksisylinteriset 250cc C70, 305cc CA75 ja 125 C90 mallit. Näistä C70 ja CA75
tulivat myyntiin 1957.
Hävittyään Asaman kilpailussa 125cc luokan, Honda päätteli, että heidän täytyy rakentaa 2-sylinterinen moottori voidakseen
lyödä 2-tahtiset Yamahat. Vuosina 1956-1958 Honda kehitteli 125cc mallia, joka seurasi suuremman 250cc OHC-twinin
linjoja. Siinä oli kaksi sylinteriä ja yksi nokka-akseli kannessa. Tämä johtikin sitten mallin
C90
ja sen johdannaisten kehittämiseen. C90 mallin katuversio tuli myyntiin
kesäkuussa 1958, ja sen kilpailuversiota kehitettiin kasvavan kysynnän vuoksi yksinomaan Japanin sisäisiä klubi-kilpailuja
varten. Hondan kehitysperiaatteen mukaisesti ratkaisut testattiin ensin kilpailuissa ja siirrettiin siten katupyöriin.
Tämän mukaan C90:n kilpailuversion
C90Z
:n olisi täytynyt
olla olemassa jo vuonna 1957. CB92:n esiaste oli siis jo silloin syntynyt.
*1958
Hondan tarve voittaa 125 kuutioisten luokka kasvoi lopulta jo niin suureksi, että he varustivat "tehdaskilpakoneilla" joitakin
klubikilpailujoukkueiden kuljettajia. Erään kilpailijan tehtyä asiasta protestin, nuo uudet "tehdaskilpakoneet", jotka oli
ilmoitettu kilpailuun Benly 125 nimellä, siirrettiin sitten kokonaan pois varsinaisesta kilpailusta klubikilpailun näytösajoluokkaan.
Nuo Benly 125 pyörinä ilmoitetut pyörät olivat oikeasti uusia
CR90 Kuvatekstien suomennokset, kuva 1. Vuonna 1957 Honda otti osaa "2. Asama Volcano Race" kilpailuun paikatakseen ensimmäisessä kilpailussa 1955 kokemansa tappion 125cc ja 250cc luokissa. Kuitenkin Yamahalla voitettiin molemmat luokat. Sensijaan 350cc luokassa Hondalla oli hyvä menestys, ja se saavutti valmistajapalkinnon. Miehet kuvassa ovat "Honda Speed Clubin" jäseniä (tehdaskuljettajia), ja tuo neljäs henkilö vasemmalla on Soichiro Honda.
Kuva 2. Uusi tehdaskilpakone "Benly 125" osallistui vuonna 1958 kilpailuun kerhojoukkueiden "näytöskilpailuluokassa", (kuljettaja Tadashi Kamiya). Pyörän mallinimi oli "CR90".
Kuva 3. Prototyyppi vuodelta 1959. Tämä malli oli melkein sama kuin RC141 jolla kilpailtiin Man saarella, mutta pieniä eroavaisuuksia oli katteen sivuosassa huoltotoimien helpottamiseksi. 19" etupyörä oli sama, kuin Manx versiossa.
kilpamalleja. Syyskuussa 1958 Hondan kehitysosasto sai sitten hankittua
malliksi vuoden 1956 mallisen 125cc F.B. Mondial kilpapyörän. Suunnittelijat näkivät nyt ensimmäisen kerran Japanin ulkopuolelta
hankitun kilpapyörän. Tästä saatuihin oppeihin perustuivat sitten ne 125cc pyörät, joilla mentiin IoM TT-kilpailuun kesäkuussa 1959. Ja ne mallithan olivat
RC141
ja
RC142
.
*1959
Man-saarelta tuliaisina oli joukkuekilpailun 1. palkinto ja yleiskilpailun 6. sija. Tuotekehitysosastolla oli
siten työn alla kaksi varsin erilaista 125cc pyörää. Man-saaren kilpailuun tarkoitettu RC141 (joista osa "päivitettiin"
juuri ennen kilpailun alkua versioon RC142), ja sitten oli vielä se omille kotimarkkinoille tarkoitettu "tuotantokilpuri"
CB90
, ja siitä edelleen toukokuussa 1959 esitelty
CB92 ja CB95.
1959 Honda voitti vihdoin myös Japanilaisten moottoripyörätehtaiden välisen 125cc kilpailun Asamassa ilmoitettuaan
kilpailuun Man-saaren menestysjoukkueensa, ja ne uudet RC141/RC142 pyörät, joissa oli 4-venttiilikannet ja tehoa 18.5 hp/13000
RPM. Mutta tapa, jolla tuo voitto toteutui, poikkesi Hondan ennakkosuunnitelmista. 125cc luokan voitti nuori Michio
"Moto" Kitano CB92 Benly Super Sports 125 pyörällään! Loppukilpailun voittajana hän pääsi myös mukaan tehdasjoukkueiden kilpailuun
voittaen senkin. Voiton arvoa nostaa se, että hän oli klubijoukkueen ajaja (eli siis yksityishenkilö), ja vei voiton
kaikkien tehdastiimien nenän alta voittaen siis samalla myös Man-saarella mainetta niittäneen Hondan tehdasjoukkueen
RC142 pyörineen! Ja teki kaiken tämän periaatteessa katupyörällä. Tuon Hondalle lopulta 125 luokassakin menestyksekkään kilpailun 125 ja 250
luokkien Japaninkieliset lopputulokset löytyvät
täältä
.
Verinen kilpailu Hondan ja Yamahan välillä oli nyt vihdoin kääntynyt Hondalle voitoksi, Honda CB92 Benly Super Sportin myyntiluvut
lähtivät heti nousuun, ja kaiken tämän lisäksi Motokin pestattiin samalla kertaa Hondan
tiimi
in!
Mallit ennen CB92:sta, ja sen rinnakkaismallit.
CB92:n moottori
n suunnittelun lähtökohtana oli
siis 250cc C70 vuodelta 1957. Kesäkuussa 1958 julkistettiin Hondan ensimmäinen 2-sylinterinen 125cc, siis C90. Tammikuussa
1959 julkistettiin CB90 (Hondan ensimmäinen CB, josta kuitenkaan ei tullut tuotantomallia), ja vielä samana vuonna ennen
CB92:sta julkistetut mallit C92 ja CS92 Sports? Huhtikuussa 1959 valmistui CB92:n ja CB95:n esisarjan pyöriä, mahdollisesti
tehtiin enemmänkin kuin yksi esisarja. Toukokuussa 1959 julkistettiin CB92:n ja CB95:n viralliset kaupalliset versiot.
Kesäkuussa 1959 Honda siis osallistui Man-saaren kilpailuun ensimmäisen kerran. Joukkue matkusti kilpailupaikalle jo
kuukautta ennen kilpailun alkua. Useiden tietolähteiden mukaan he olisivat kiertäneet rataa harjoittelumielessä ennen näkemättömillä
CB95 pyörillä, joihin oli vaihdettu sekä alumiinivanteet, että alumiiniset polttoainetankit alkuperäisten teräksisten tilalle.
Tosin Hondan omassa historiassa joukkueenjohtaja Mr. Kiyoshi Kawashima kertoo näin: "The team began its training. The
training bikes were Benly CB92s, which had just gone on sale in February". Tämän mukaanhan nuo heidän
harjoituspyörät
olisivatkin olleet CB92 malleja, ja niiden myyntikin oli
siis aloitettu jo helmikuussa, vaikka virallisesti myyntiversio on ilmoitettu esitellyksi vasta toukokuussa. No, olipa tuo
nyt niin tai näin, jokatapauksessa Man-saarella Honda-joukkue ajoi kuukauden ajan
ennakkoharjoituksia
nsa Honda Benlyillä.
1959 julkistettiin myöskin 250cc C71:n klubikilpuriversio,
CB71
.
Tätä pyörää valmistettiin kuitenkin vain noin 40 kpl. Ulkoisesti se muistutti pikkuveljeään CB92:sta melkoisesti. Tämän 250cc
pyörän kanssa CB92 jakoi ainakin samat suuret magnesium jarrut, etulokasuojan sekä takavalon. Tankin muotoilu seuraili samoja
linjoja. Itse asiassa CB71 oli 125-kuutioisen CB92-mallin kaksipuolikas rinnakkaisversio. Lisäksi oli myös 250cc tuotantokilpuri
CR71
.
Tässä oli tämä todella lyhyt ja typistetty tarina Honda CB92 Benly Super Sportin, ja samalla myös Hondan kuuluisan CB-mallinimen
synnystä. Aiheesta on varmasti olemassa erilaisia versioita, ja ne henkilöt jotka mahdollisen totuuden asiasta näin puolen
vuosisadan jälkeen voisivat vielä tietää tai muistaa, alkavat olla todella vähissä. Tämä "lyhyt oppimääräni" aiheesta perustuu
faktojen lisäksi myös alla mainittujen asiaan sekä kuvin että tekstein osallistuneiden henkilöiden tietoihin ja näkemyksiin,
heidän yhteyksiinsä eri tietolähteisiin, sekä myös johtopäätöksiin keräämänsä materiaalin perusteella. Suuri kiitos heille,
ja kiitos myös Sinulle lukijana mielenkiinnostasi tähän aiheeseen.
Tätä Honda CB92:n syntytarinaa koostaessani sain paljon arvokasta ulkopuolista apua. Historiatietojen keräilyyn ja käännöstyöhön yms.
ovat lisäkseni osallistuneet: Keinichi Satou, Seppo Toivanen ja Juhani Anttila.
Tietolähteinä on ollut Hondan oma historia, kirjanen nimeltä CB-Story, Aki Fukuda ja hänen kotisivunsa ja valokuva-arkistonsa,
josta olen saanut luvan kopioida tänne omille sivuilleni vanhoja tehdas Honda kuvia, jotka ovat peräisin hänen nyt jo edesmenneen
isänsä vanhoista valokuva-albumeista. Akin isä Sadao Fukuda oli ensimmäisiä Hondan tehdaskuljettajia. Olen käyttänyt tietolähteinä
myös muitakin aihetta käsitteleviä internet sivustoja ympäri maailman. Aineiston keruu jatkuu...
15.01.2022. Löysin Hondan viralliselta Honda Global nettisivustolta pari artikkelia, jotka liittyvät tähän omaani noin yksitoista
vuotta sitten CB92 mallin syntyhistoriaa käsittevään kirjoitteluuni. Onhan siellä tietenkin paljon muutakin tutkittavaa, mutta oman
mielenkiintoni kohteena on kuitenkin aina olleet nuo "heritage" osiot. Laitan tähän linkit noihin itseäni kiinnostaviin sivuihin, joista
tämä ensimmäinen kertoo
Asaman kilpailun
alkuajoilta, ja tuo toinen sitten Hondan ensimmäiseen
Man-saaren
kilpailuun osallistumisesta. Aineiston keruu jatkuu...